Pull-boys, maar vooral de klassieke plankjes, zijn voor ongeveer 10% van de trainingsuren absoluut essentieel voor gevarieerde oefeningen waarbij je concentreert op het verbeteren van delen van je techniek. Dat gezegd hebbende, de zwemslag is vooral een beweging die profiteert van de souplesse waarmee je hem weet uit te voeren, en nog belangrijker, waarmee je hem weet blijven uit te voeren na wat baantjes in de benen.
Ik denk dat beginnende zwemmers zich vaak verkijken op de enorme efficiency winst zit die in souplesse (vooral de schouder-rol, zoals Berry al stelt) van de zwemtechniek. Zeker paddles geven de beginnende zwemmer de illusie mooie tijden neer te kunnen zetten. Dat zal dan ook wel lukken, maar naar rato van de trainingstijd is die (over)focus op de armen inefficient, en vooral zonde. Een goede zwemmer zal op een afstand van een kilometer amper vermoeid uit het water komen, terwijl de technisch slechte maar sterke zwemmer wellicht dezelfde tijd haalt, maar tegen dubbel de moeite.
Concentreer je daarom op de souplesse van je beweging, en zorg er vooral dat je zoveel mogelijk continue leert te blijven zwemmen (geen aparte arm of been slag maar een doorlopende beweging van het lijf). Ik raad je sterk af zoveel tijd te steken in pullboys. Trainen op houding en rol, vooral onder begeleiding van een trainer, levert veel meer op. Wat je alleen wel kan doen is bijvoorbeeld een aantal baantjes in de week (zeg 10 a 15) zwemmen met een plankje tussen je benen. Die verhoogde instabiliteit helpt je wel een betere balans in het water te vinden terwijl je lichaamsrotatie behouden blijft (dat vind ik bij pullboys wat minder, maar de meningen zijn daarover verdeeld).