ronnyke schreef:Dat is nu echt om moedeloos van te worden he pfff ik train tussen de 12 en 16u per week let op mijn eten en nog sta ik veel te vet en andere met dat trainingsvolume moeten extra eten om op gewicht te blijven.
Beschrijf "Te vet".
-------------------------------------------------
Na de wedstrijd moet je idd zo snel mogelijk je reserves terug aanvullen. Na 45min. gaat je lichaam alles minder snel opvullen, daarom dan ook liefst binnen de 45min. na wedstrijd.
In theorie (want de meeste voelen zich beter met bier en friet..all in the mind) ben je het beste af met een drank die koolhydraten bevat, maar ook anti-oxidanten ter bevordering van de bestrijding van vrije radicalen die vrijkomen bij beschadiging van spierweefsel, miniralen ter bevordering van het op peil brengen van het vochtgehalte en bicarbonaat ter bevordering van het spijsverteringsstelsel.
In de praktijk drink ik daarom na de wedtrijd 500ml een mengeling van Vichy Celestins (miniralen+bicarbonaat) en druivensap ( koolhydraten + druivensap is 1 van de natuurlijkste houders van sterke anti oxydanten). Een kwartiertje later een Whey Proteïne shake met 30gr. Whey eiwitten... Whey isolaat wel te verstaan. Whey isolaat is de duurste vorm van whey omdat die zo goed als lactose vrij is. Het heeft geen zin om andere proteïneshakes te gebruiken op basis van vb. Calcium Caseinaat want die bevatten veel lactose (die niet gemakkelijk verteren) en deze wordt ook traag door het lichaam opgenomen. Ze noemen het daarom ook het trage eiwit.
Calcium Caseinaat wordt evenwel wel gebruikt voor het slapengaan. Het breekt traag af in de benodigde aminozuren en en dus een trage, constante afgifte van aminozuren tijdens de slaap.
Het is aan éénieder persoonlijk uit te maken wat voor hem wel al dan niet past gezien niet iedereen gelijk traint en sport. Maar na elke deftige (competitieve) sportinspanning zou de regel recuperatiedrank (Vichy Celestins+druivensap en daarna Why isolaat) wel mogen gelden. Eerst wel de mix en dan de proteïnedrink want je moet wel genoeg koolhydraten in je lichaam hebben om proteïnen te verwerken.
Om maar niet over te komen als iemand die zomaar alles "van het internet haalt". Toen ik bij Française Des Jeux reed (nu FDJ.com) kregen we bij de eerste trainingsstage van het jaar wel eens een dag waar we 3-4 uur naar de ploegdokter z'n uitleg moesten luisteren met onder andere welke recuperatiemiddelen gebruikt worden en waarom. En gezien die niet zo gek is van pilletjes en spuitjes zocht hij wel altijd de meest aangename maar ook wetenschappelijk bewezen vormen van natuurlijke recuperatie. Alls wat hierboven staat beschreven heeft wel eens in 1 of ander (Frans) wetenschappelijk onderzoek gestaan.
En daarnaast werk ik zelf nu 5jaar bij een sportvoedingsbedrijf, ik kan hier natuurlijk hopen pilletjes en poedertjes "voorschrijven" die evenzeer kunnen werken ...to MAXIMIZE you're energy. ... , maar alles samen een etmaal zo duur zijn dan wat ik ervoor had uitgelegd...en gezien we hier op een Hollands forum zitten zit je hier best met de "goedkoopste" (en beste) uitleg (Dit nouw goeie Hollandse humor? )
Hopenlijk is iemand hier wel iets mee.