laurentius schreef:Ha Rogier,
Heb je weleens beelden gezien van zwalkende ironman finishers en tenten vol met finishers aan het infuus?
zo'n rare vraag is het niet. ik heb het met mijn eigen ogen gezien tijdens Ironman.
toen ik nog in een ziekenhuis werkte was het interessant om de kleuren van de urine in de pis-zakken te beoordelen.
Jos_1984 schreef:snap eigenlijk er zo raar op deze post gereageerd wordt ... denk dat laurentius gewoon wil polsen naar de mate waarin we bewust onze vochtinname en -verlies in de gaten houden
Vandaar dat ik uiteindelijk een deel van de vragen beantwoord
Laat ik het dan nog wat vollediger doen:
Belangrijke noot: ik loop en zwem. fiets dus niet.
hoeveel water drink jij per dag?
In mijn geval varieert het. Heb een lange reistijd naar mijn werk en maar daar gebruik van om ongeveer 0,6 heen en ,6 terug te drinken, Daarnaast als ik thuis ben drink ik voornamelijk limonade (ja aanmaak, maar wel light) al gauw 1,5l op een avond. Door de dag heen doe ik regelmatig een glas water ~0,6 wat mijn totale inname op rustdagen 3,3 l maakt.
Kijk jij naar de kleur van je urine als je plast?
Als ik er niet naar kijk begint mijn vrouw te klagen want dan sta ik waarschijnlijk over de rand te ******. dus ja, en dit is een van de belangrijke indicaties om te bepalen of ik voldoende vocht inneem (op rust dagen)
drink je meer als je meer sport?
Uiteraard afhankelijk van het weer, als het warm is ben ik eerder geneigd om voor te drinken voor ik ga trainen dan in de "koude"dagen. Over het algemeen probeer ik 0,5l in te nemen voor het lopen, en als het warm is neem ik vocht mee.
Zie Post: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen
weeg je jezelf voor en na de training? ( water verlies)
Zie Post: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen
hoeveel weeg je als je weg gaat en hoeveel weeg je als je terug komt van het sporten?
Het nut van deze vraag ontgaat me volledig, en ondermijnt je serieuze uitstraling, vrijwel ieder lid hier weet dat veel variabele bepalen hoeveel vocht je verliest, ik zou hier dus alles op kunnen antwoorden, Maar ik blijf bij het eerdere.
Na het sporten moet ik binnen 2 uur minimaal 1 plas pauze hebben gehad anders heb ik niet voldoende gedronken. Over het algemeen blijf ik drinken (rustig) tot ik naar aandrang voel.
voordelen van water drinken:
bijvoorbeeld:
-plassen is bloed zuiveren
- helpt met bloed druk laag houden
- smeert je gewrichten
- koelt je lichaam ( als je een spier aan spant krijg je 20% rendement in spier aanspanning, maar 80% hitte verlies: zie hier de reden om water te drinken)
Graag zie ik hier wat wetenschappelijke onderbouwing.
- hoeveel kopjes koffie - glaasje alcohol drink je per dag?
alcohol (zeer) beperkt, maar ik vermoed een gemiddelde van 1 flesje bier per maand.
wat betreft koffie, Ik zit in de IT, Wij hebben het drinken van koffie tot een kunst verheven. in getallen: 10+ kopjes.
(ja ik weet dat koffie vocht afdrijving stimuleert, en ze niet bij mijn vocht inname mag rekenen)
wat vind je van de volgende uitspraak:
" 99% van alle niet traumatische klachten aan het houdings en bewegings apparaat zijn veroorzaakt door het niet voldoende drinken van gezonde vloeistoffen" ( bijvoorbeeld lage rug klachten, hamstrings en kuiten, hoofdpijn)
eens of oneens met de uitspraak?
Oneens: er is zoveel dat je nog niet weten van het menselijk lichaam dat deze uitspraak niet te toetsen is. Het is nog maar de vraag of te veel drinken geen schadelijke gevolgen heeft.
Vraagje voor laurentinus: In welke hoedanigheid vraag je dit?