Re: Wanneer ben je een atleet?
Ik denk dat er nog een verschil zit in het zelfstandig naamwoord en het woord als bijvoeglijk naamwoord.
Ich bin ein Berliner, wie kent de uitspraak niet?
Dus, ik ben een triatleet kan je al zeggen wanneer je "een wedstrijd" hebt gefinisht, ongeacht de afstand.
Komt meteen een volgend probleem : vriend van mij heeft in 1989 1x Almere gedaan, daarna nooit meer triathlon gedaan. Is hij nu nog steeds een triatleet? In mijn (en zijn) ogen niet.
Dus er moet nog een klein stukje achter...................hebt gefinisht en trainend voor de volgende wedstrijd.
Een kogelstoter is wel degelijk een atleet. Kogelstoten is een onderdeel binnen de atletiek, je moet lid zijn van een atletiekvereniging en dan doe je aan atletiek en kan je zeggen : ik ben een atleet. Iemand anders kan dan er zelf bij denken : je bent een langzame (te) dikke atleet, maar dat heeft niets met de oorspronkelijke vraag te maken.
Je hoort wel eens mensen zeggen : jemig, wat een atleet! Dan is het weer een uitdrukking van iemand die vindt dat een persoon een atletische uitstraling, houding en beweging heeft. Je kan dus niet zomaar iemand als atleet typeren. De ene persoon vindt iemand sneller een atleet dan de andere persoon.
Het valt ook niet aan topsport te koppelen. Handboog schieten, golfen, schieten, curling.......om maar eens wat te noemen. Bijna allemaal olympische sporten. Zijn het atleten? In de zin van "atletisch" in mijn ogen niet, maar volgens mij kan je alleen maar als "atleet" meedoen aan de Olympische Spelen :-)
Nou....kom maar op