Onderwerp: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop
Her en der wordt de Total Immersion zwemmethode al vermeld als methode om borstcrawl zonder inspanning te leren zwemmen.
Ikzelf heb de ervaring gehad die de meesten erover vermelden: vooraf is het eerder zwoegen door het water, en lijkt borstcrawl een kwestie te zijn van conditie op te bouwen (maar gaat de vooruitgang tergend traag). Na kennismaking met Total Immersion (TI) blijk je te kunnen snijden door het water alsof er nooit een eind aan hoeft te komen.
Omdat ik geen zin had om voor een TI-sessie naar de Verenigde Staten te reizen, ben ik aan de slag gegaan om Total Immersion naar de Benelux te halen (voor zover ik weet, is dit uniek). Fiona Laughlin geeft in het weekend van 3 en 4 december in Lier (bij Antwerpen, België) een TI-zwemworkshop.
Voor zij die geïnteresseerd zijn om ook deel te nemen, zet ik hieronder nog wat info op een rij:
Total Immersion is een zwemmethode waarbij je met minder energie sneller zwemt.
Stagneren je zwemprestaties ondanks je wekelijkse zwemtraining(en), of piekt je hartslag tijdens en na de zwemsessie? Zie je andere zwemmers met minder moeite toch sneller door het water glijden? Dankzij de TI-zwemmethode leer je zwemmen op een manier dat geen afstand meer te lang is, en aan een tempo waarmee je heel wat zwoegers in het zwembad het nakijken geeft. De wintertijd is de ideale periode om op een nieuwe manier aan je zwemmen te werken.
Op zaterdag en zondag 3 en 4 december geeft Fiona Laughlin, TI-coach en dochter van TI-oprichter Terry Laughlin, een Total Immersion zwemworkshop.
Door het beperkt aantal plaatsen is een individuele begeleiding gegarandeerd. De zwemworkshop staat dan ook open voor beginners en gevorderden. De enige voorwaarde is dat je bereid bent kritisch je eigen zwemstijl te bekijken. Dat laatste is ook letterlijk te nemen: dankzij videoanalyse krijg je zicht op je eigen zwemstijl, zowel vóór als na de workshop. Die analyse krijg je achteraf mee, waardoor je achteraf heel concreet aan je verbeterpunten kan werken.
“The Total Immersion (TI) approach to swimming uses peaceful, focused practice and to improve efficiency and speed at the lowest energy cost – ideal for triathlon.” Ingrid Loos Miller
Meer over Total Immersion:
Kijk alvast eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=rJpFVvho0o4
Website: www.totalimmersion.net
Meer info over de workshop contacteer Stijn Rottiers
Good to know: Van onze krachtinspanning tijdens het zwemmen, draagt maximaal 5% bij aan onze voortstuwing. De rest van onze energie gaat verloren in het water. Wat snellere zwemmers voorhebben op tragere zwemmers, is niet zozeer meer kracht, maar allereerst een betere stroomlijning. Het goede nieuws is, stroomlijning kan je leren. Het is de deur naar sneller zwemmen.