Ik mountainbike al een behoorlijke tijd en heb sinds kort ook een racefiets erbij, doordat de avonden korter worden en ik ook kinderen heb, heb ik een tacx aangeschaft om trainingsuurtjes te maken in de avond...
Ik heb gekozen voor een TACX Fortius, dit is een VR-trainer waardoor je met Real live video kan trainen, hierdoor is het voor mij niet saai en past hij de weerstand automatisch aan aan wat je ziet, dus zodra je bergop gaat fietsen word het ook werkelijk zwaarder, sterker nog bij sommige RLV`s kan ik mijn trappers niet eens meer rond krijgen doordat het te zwaar word met het verzet wat ik op de fiets heb.
De fortius heeft dus een motorrem, dit is de sterkste versie en als je bijvoorbeeld bergaf rijd drijft hij je achterwiel aan.
Wat ik een uitkomst vind is om een intervalprogramma te draaien ( of eventueel zelf te maken ) en dit te fietsen, je kan je hier helemaal kapot op fietsen en het voordeel is als het echt niet meer gaat dat je gewoon thuis bent dus niet nog terug hoeft te fietsen naar huis, voor mijn gevoel ga ik dieper als dat ik buiten fiets
Tot tegenstelling van een heleboel berichten heb ik nooit problemen met de software gehad, er zat versie 3.5 bij, ik heb een geinstalleerd op mijn laptop, deze sluit ik boven aan op een LCD tv en het werkt perfect zonder vastlopers of zoiets dergelijks.
Wat wel belangrijk is dat je de motorrem even goed calibreerd maar dit is ook een fluitje van een cent
Verder gebruik ik 2 goedkope staande ventilatoren die ik aan weerzijde schuin voor me heb staan voor de koeling ( op de zachtste stand ), zonder heb ik ook geprobeerd maar dit vond ik echt te warm.
ps.( geinmodus aan ) RLV is wel heel reeel, had de eerste keer op de tacx een lekke band,( geinmodus uit ) waarschijnlijk zat mijn binnenband niet helemaal lekker in mijn band waardoor er door de weerstand ( was RLV gross clockner )te hard aan de band getrokken werd, ik gebruik wel een orginele TACX buitenband