heb alle reacties gelezen en er komen een aantal heel goede voorbij, maar ik wil er nog wel een paar bij plaatsen.
Als looptrainer en opleider bij de Atletiekunie, denk ik dat ik wel iets zinnigs kan antwoorden op de vragen.
Ten eerste ben ik het volledig eens met de mensen die zeggen dat je de duurlopen in een rustiger tempo moet lopen. De meeste mensen gaan er vanuit dat ze sneller gaan lopen door duurlopen flink hard te lopen. Dat is helaas niet zo. Je gaat pas vooruit als je op het voor jou juiste tempo loopt. Als je naar Hf kijkt dan is 170 echt te hoog voor een duurloop als je max Hf 190 is.
Je hebt verschillende tempo´s voor duurlopen. Dlp 1 is de langzaamste en staat bekend als long slow distance. Dlp 2 is wat harder en dlp 3 is nog wat harder.
Dlp 1 zit op ongeveer 80% van je anaerobe drempel. het punt waarop je lichaam meer zuur aanmaakt dan dat je kunt afbreken. wat dit tempo voor jou is, kan ik niet zomaar zeggen, daarvoor zou ik tempo´s moeten hebben van bijv je meest recente 10km wedstrijd.
Dlp 2 zit dan op zo´n 85 tot 90% van die drempel.
dlp 3 op 95% van die drempel.
Daarna komen de extensieve en intensieve intervaltempo´s zoals te gebruiken in een intervaltempo.
Welke Hf bij deze tempo´s horen is ook lastig te zeggen. Zaken als wind, temperatuur, stress thuis of op het werk en je algemeen welbevinden spelen natuurlijk ook een rol hierbij.
Waar je naar kuntr kijken is het trainen op de methode van Karvonene (even zoeken op runnersweb.nl). Deze merthode gaat uit van je max Hf en je rustHf en is dus completer dan zomaar een percentage van je maxHf.
Om dan te komen tot je vraag: hoe kom ik tot een sneller tempo, wil ik het volgende zeggen:
je gaat pas sneller lopen als je op de juiste tempo´s loopt.
Als je nu als tempo in de 10km 11km/h per uur loopt, dan moet je voor je tempo´s voor de duur en intervaltrainingen uitgaan van die 11km/h, niet van datgene wat je wilt lopen. immers, je lichaam is dat niet gewend, je zult maar kort dat tempo kunnen lopen en lang nodig hebben om te herstellen als je al niet geblesseerd raakt.
Ik hoop dat ik je zo wat geholpen heb, anders mag je me best mailen als je wat meer info wilt
Wilma
Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........