Onderwerp: omslagpunt bepalen op basis van wedstrijdwaarden
Beste atleten,
Ben iets meer dan een jaar geleden met triathlon training begonnen.
In juni heb ik de kwart triatlon van Huizen gedaan. In 2012 wil ik weer Huizen gaan doen (nu OD) als voorbereiding op de halve van Didam.
Ik zou graag bij de trainingen meer focussen op de hartslag en meer gericht trainen in hartslagzones. Met name het trainen in D1 vind ik lastig, ik heb het gevoel dat ik niet getraind heb als ik niet even lekker er tegenaan ben gegaan, daarom maar even gedisciplineerd aan de slag met mijn hartslagmeter.
Ik kan op basis van Karvonen formule aan de slag gaan, maar zou meer op echte omslagpunt willen baseren.
Kan ik hiervoor als indicatie mijn hartslag gemiddeldes uit Huizen als benadering gebruiken:
- na 1000 meter zwemmen heb ik ongeveer 75 min gefietst over de 40 km met een gemiddelde hartslag van 162. De eerste 7-10 minuten was deze hartslag iets verhoogd vanwege de zwemovergang/wedstrijdspanning > omslag punt bij benadering 160?
- na fietsen 9km gelopen rond de 40 min met een gemiddelde hartslag van 165.
Kan ik als eerste indicatie een fiets omslagpunt van 160 aanhouden voor fietsen en voor hardlopen een omslagpunt van 165? Of maak ik hier een denkfout…?
Ik ben nog kort met triatlon bezig dus ga ervan uit dat ik niet langdurig (totaal 2u 20 min) boven mijn omslagpunt kan presteren
Thanks!