Roland_Amersfoort schreef:Bleek, daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik had ook erg veel moeite met de overgang. Kramp en ademhalingsproblemen traden vaak in de eerste paar honderd meter op. Toen ben ik drie koppeltrainingen per week gaan doen en na enkele maanden had ik geen enkele last meer van de overgang.
Maar heb je dan minder last (dan zou je dus harder kunnen fietsen of lopen (en krijg je dan wel weer last?)) of kan je beter met de problemen omgaan? Die ademhalingsproblemen zijn herkenbaar, daar heb ik altijd een kilometer of 2 last van.
Ik ken geen atleten die zeggen dat ze dankzij hun koppeltraining al na 500m lekker lopen. Nou ja, behalve als ik jouw post zo moet interpreteren Nogmaals, ik ben van mening dat het wennen aan het 'fietsbenen gevoel' het doel is van een koppeltraining, en niet het lichaam proberen aan te leren dat na het fietsen de benen beter moet voelen voor het lopen.
Ik denk, dat als je beter wilt lopen na het fietsen, dat je dan frisser van de fiets af moet stappen. Dat kan je op verschillende manieren bereiken (meer op het fietsen en zwemmen trainen, minder hard fietsen of zwemmen tijdens de wedstrijd).
En - zoals al enkele malen aangestipt - de fietspositie! Als ik van mijn racefiets afstap en moet gaan lopen is het $%#$^%, terwijl de TT voor relatief betere benen zorgt. Een verschil in houding geeft een verschil qua spierbelasting.