Onderwerp: Ironman Melbourne
Hallo,
Hierbij dan mijn eerste officiele bijdrage aan dit forum, wellicht irrelevant voor mensen die geen zin hebben om 24 uur te reizen voor een triathlon, maar het geeft misschien te denken (toch die mooie reis naar Australie eens ondernemen, en dan ook maar meteen een triathlon meepakken?).
Op 25 maart 2012 zal de eerste editie van de nieuwste telg van de WTC familie in Melbourne gehouden worden. Vooralsnog hebben ze een contract voor 3 jaar, en als de snelheid waarmee de editie van dit jaar uitverkocht iets zegt (5 minuten na opening, 1,500 plekken) dan lijkt de toekomst veiliggesteld.
Het zwemmen zal plaatsvinden in "onze" baai, Port Philip Bay. Er kan wat golfslag zijn, het is zout water, maar normaal gesproken zou het een vrij rustige zwemafstand moeten zijn.
Fietsen gaat op een tolweg plaatsvinden (nee, je hoeft geen vignet aan je fiets te hangen), deze weg is een paar jaar geleden aangelegd en het wegdek wordt omschreven als spiegelglad. Het is wel erg open, maar dat zijn wij Nederlanders natuurlijk wel gewend. Meest uitdagende zal het weer zijn, bij Noorden wind fiets je 90 kilometer tegen de wind, en bij zuiden wind ook... Daarnaast is er een tunnel, die naar men zegt een stijgingspercentage van 13% kent dus zorg dat je je bergbenen ook meeneemt!
Het lopen is een punt naar punt parcours, van 40km ten zuiden van Melbourne naar de stad, met een kleine lus.
Temperatuur kan hier van alles zijn: in maart hebben we zowel 40+ als <15 gehad.
Het zal mijn eerste IM afstand worden, ik ben verre van snel, dus ik zal meedoen onder het Olympische motto...
Nog een korte toevoeging over triathlons in Australie in het algemeen: men is hier redelijk triathlon gek. Komend weekend zal er in Melbourne voor de 25e keer een corporate triathlon plaatsvinden, teams van 3 deelnemers die in relay formaat allemaal 400m zwemmen, 10km fietsen en 4km lopen. Het deelnemersveld is gelimiteerd tot 5,300 deelnemers en verkoopt in no-time uit elk jaar. Het zal de 4e keer zijn dat ik er aan meedoe, en ik kan je verzekeren dat een wisselzone met 5,300 fietsen behoorlijk indruk maakt!
http://supersprint.com.au/events/nissan … ourne.aspx