Onderwerp: Hartslag daalt tijdens fietsonderdeel triathlon?
Afgelopen weekend tijdens de triathlon van Utrecht heb ik voor het eerst ook tijdens de wedstrijd een hartslagmeter om gehad (alleen tijdens het fietsen en lopen omdat mijn Forerunner 610 niet geschikt is voor het zwemmen). Normaal gebruik ik alleen tijdens de training een hartslagmeter, wedstrijden doe ik vooral op het gevoel. Dat heb ik ook deze keer gedaan, maar het leek me interessant om naderhand de hartslaggegevens eens te kunnen bekijken.
De meetgegevens van het fietsgedeelte van de triathlon staan hier on-line: http://connect.garmin.com/activity/197006696
Daarbij viel me het eigenaardige verloop van de hartslagfrequentie op. Die begint relatief hoog, in de buurt van de hartfrequentie die hoort bij mijn aerobe drempel tijdens het lopen, en loopt dan heel geleidelijk af om bijna een uur later pas te eindigen rond het niveau dat hoort bij mijn aerobe drempel tijdens het fietsen. Tijdens het loopgedeelte (http://connect.garmin.com/activity/197006707) was het verloop volkomen normaal.
Het hoge beginniveau kan ik nog wel enigszins verklaren, je komt tenslotte net de T1 uitgerend met je fiets aan de hand. Maar de zeer geleidelijke afname is niet wat ik verwacht had: je zou denken dat je je veel sneller aanpast aan het hartslagniveau dat hoort bij fietsen. Ook gevoelsmatig klopt het niet omdat de belasting en de vermoeidheid tegen het eind volgens mij zeker niet lager waren dan aan het begin. Eerder omgekeerd, omdat ik tegen het eind op hellingen toch wel eerder een tandje lager schakelde dan aan het begin van het fietsgedeelte. En uit de gps-gegevens blijkt ook dat mijn snelheid al die tijd gelijk bleef.
Heeft iemand anders dit verloop ook wel eens bij zichzelf gezien, en/of kunnen jullie een verklaring bedenken?
Afgezien van een mogelijk kapotte meter of sensor (maar dat lijkt me onwaarschijnlijk) is de enige oorzaak van een mogelijke meetfout die ik kan bedenken het natte weer en het feit dat ik net drijfnat uit het kanaal was komen zetten. Misschien dat een heel geleidelijk opdrogen (de sensor zat op mijn borst, wel stevig vastgeklemd onder mijn trisuit) het verloop kan verklaren? Of is dit daadwerkelijk hoe je hartslag verloopt tijdens een triathlon?
Herman