Onderwerp: Hoeveel pijn aan je pezen/botten - niet spierpijn - is normaal
Mijn hart/long gestel is sterker dan mijn skeletje en pezen. Ben een paar maanden geleden te snel opgeschaald met rennen, , wat zorgde voor pijn bij mijn hielen (mogelijk mijn achillespees). Heb direct rust genomen en ben naar een fysiotherapeut geweest. Ik heb mooie doorgezakte knikvoetjes, maar wel goede nieuwe passen schoenen. Hij heeft het gefilmd en kwam tot de conclusie (die de analist in de renschoenenwinkel ook trok op basis van videobeelden) dat ik wonderwel recht blijk te lopen op de aangekochte schoenen. Volgens hem een wondertje, gezien mijn blotenvoetenstand, maar dit gaf wel hoop.
Hij heeft mij een schema gegeven om heel rustig op te schalen, doe daar nu een variant op: Doe 3 nu keer per week uitgebreide warming up met 3x 2 minuten rustig lopen. Daarna voluit (+/- 15 km p/u) 3 minuten. Vervolgens uitgebreide cooling down met langdurig rekken. Volgende week zelfde programma maar met 4 minuten voluit en dan 1 minuut per week erbij etc. Schaal overigens pas op als ik dus 3 keer zonder pijn heb getraind.
Omdat ik erg bezorgd ben dat ik te snel wil opschalen en mijn voetjes toch wel een zwakke plek zijn, ben ik nu heel erg gefocust op het voelen op pijntjes of ongewone steekjes. Ik heb het gevoel dat dit mijn objectieve beoordelingsvermogen beïnvloedt. Als ik er op focus voel ik wel wat, maar voel je niet altijd wat? Moet je niet wat voelen, als je lichaam zich aanpast aan verhoogde belasting?
Enfin mijn vraag is: Is er iets als normale en acceptabele 'pijn' zoals spierpijn die zich richt op botten/pezen, wanneer je de belasting laat toenemen? Zo ja, is deze pijn te onderscheiden van 'gevaarlijke' pijn, die een blessure aankondigt?
Dank alvast voor jullie observatie, tips en ideeën