26

Re: Tips & Trics

petitmas schreef:

......

Maar goed.................het begon allemaal of er nog een tip was om je schoenen heel te laten als je met blote voeten van de fiets springt  big_smile

A+


Precies, vooral met lange wisselzones (om Huizen heb ik 300m op de cintelbaan gelopen voor ik mijn loopschoenen had bereikt) is het prettiger om niet op je fietsschoenen te hoeven lopen. Er werd ook nog gezegd dat schoenen niet de grond raken wanneer de cranks horizontaal staan, maar blijven die dan netjes staan als je aan het rennen bent met de fiets aan de hand?

27

Re: Tips & Trics

Cees ....  draaien jouw cranks in de rondte als je er naast loopt? Dan zou ik ff naar de fietsenmaker gaan  yikes

ZOnder dollen.....zou niet moeten. Als je met je fiets vanaf de auto naar de start loopt draait het toch ook niet in de rondte? ............. hoop ik

28

Re: Tips & Trics

Mooie discussie zo,ha ha

Mijns inziens kun je een aantal dingen doen als je T2 binnenkomt
1. draai je crancken horizontaal
2. Klik je schoenen uit de pedalen en loop erop naar de wisselplaats
3. Klik je schoenen uit de pedalen en trek je schoenen uit en neem ze in je hand mee

Iemand nog aanvulling?

29

Re: Tips & Trics

Had nog een foto beloofd waarop je kan zien dat je schoenen met cranks in horizontale stand NIET over de grond slepen............tenzij je maat 54 hebt  yikes

30

Re: Tips & Trics

Lieke, neen, zijn wel degelijk SPD pedalen.

31

Re: Tips & Trics

petitmas schreef:

Had nog een foto beloofd waarop je kan zien dat je schoenen met cranks in horizontale stand NIET over de grond slepen............tenzij je maat 54 hebt  yikes

Aah.. kwartje valt.. smile Zal eens kijken of ik eraan zal denken om mijn cranks horizontaal te zetten als ik de wissel in ga..  cool

32

Re: Tips & Trics

Kan je daar überhaupt op letten tijdens te wissel?

Mijn ervaring is dat na 2 keer botsen van je schoenen de cranks vanzelf wel horizontaal gaan. smile

33

Re: Tips & Trics

Dimitri schreef:

Nooit geopperd om met MTB-schoenen te rijden? Er zijn tegenwoordig al heel mooie modellen die niet meer zo lomp tonen. Het plaatje zit dan mooi ingewerkt in de schoen. Hiermee lopen is een flink pak makkelijker. Heb zelf al eens 3 kilometer mee mogen wandelen wegens pech met de fiets en dat was perfect doenbaar. Bovendien slijten mijn plaatjes niet meer door erop te lopen.

Late reactie, maar ik ben ook van de spd en mtb schoen. Heel toevallig nu net van de week 2x geoefend om alvast schoenen uit te doen voordat je stopt stopt (eigen fietsrit). Maar vraag me werkelijk af wat dat gehannes op de fiets (snelheid er al uit door concentreren schoenen uit doen) aan winst oplevert in vergelijking met mijn gewone wissel. Bij gewone wissel rijdt ik nog redelijk hard door tot afstapbalk en met mtb schoen door te lopen naar wisselplek, de klitteband los (1 tel) en uit en de loopschoen er in. Ik krijg het gevoel dat daar waar ik op de fiets aan snelheid en tijd inlever door de schoenen alvast uit te doen en op schoenen met blote voeten door te fietsen het zelfde is als snelheid behoudt tot afstapbalk en 1 tel + een paar te wisselen naar lopen. Maar ook in de T1 lijkt me de winst niet veel. En al helemaal niet op grote afstanden.

Over sokken blijf ik me sowieso verbazen, al helemaal in je fietsschoen. Zolang het niet onder de 15graden is mis je geen sokken in de fietsschoen.

Maar inderdaad SPD zou ik zeker aanraden en dan ook de schoen nemen met 2 of 3 klittebanden (simpel model is simpel los en vast). Zo fiets ik al jaren op een racefiets met Sidi Bullet II (heet tegenwoordig anders). 
https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8wYUiPAs9nMkj57VqwIvbFCCO70vRlF7u818bMf9qZbu_rGPc
En ik fiets ook grote afstanden. Maar gebruik daar wel de shimano pedaal (SPD A520) bij voor meer draagvlak en dat helpt.
http://www.bikeandtravel.nl/WebRoot/StoreLNL/Shops/62353894/4B3F/385C/598D/F0D5/94D8/C0A8/2936/6035/SPD_A520.jpg

De MTB schoen is sowieso een voordeel schoen, inderdaad dat je er veel makkelijker mee kan lopen en langer op lopen, staat rechter en ze hoefen samen met het shimanopedaaltje al helemaal niet duur te zijn.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

34

Re: Tips & Trics

Cees schreef:

Precies, vooral met lange wisselzones (om Huizen heb ik 300m op de cintelbaan gelopen voor ik mijn loopschoenen had bereikt) is het prettiger om niet op je fietsschoenen te hoeven lopen. Er werd ook nog gezegd dat schoenen niet de grond raken wanneer de cranks horizontaal staan, maar blijven die dan netjes staan als je aan het rennen bent met de fiets aan de hand?

Een cintelbaan is vast lekker lopen op blote voeten. Afgelopen weekend bij Apeldoorn hadden we lange wissels waarbij met blote voeten van zwembad naar parc fermee al niet geheel onprettig en van pf naar weg nou ook niet zalig makend was voor blotenvoetenlopers.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

35 Laatst bewerkt door Jip (10-09-12 13:15:32)

Re: Tips & Trics

Rose schreef:

Over sokken blijf ik me sowieso verbazen, al helemaal in je fietsschoen. Zolang het niet onder de 15graden is mis je geen sokken in de fietsschoen.

Op wedstrijden met langer dan 3 uur fietsen krijg ik bovenop mijn voet wondjes, dus ik doe wel sokken aan. Anders met lopen last. Met lopen zonder sokken krijg ik blaren, en als je dan daarna weer verder wil trainen..zijn sokken toch echt een must.

Ik heb verder geen nuttige tips, denk ik..

36

Re: Tips & Trics

Ik heb zaterdag in Almere met sokken gelopen, omdat het een hele marathon was. En dus wèl een blaar gelopen.

37

Re: Tips & Trics

Paul851 schreef:

Ik heb zaterdag in Almere met sokken gelopen, omdat het een hele marathon was. En dus wèl een blaar gelopen.

Wie weet hoeveel je er had als je zonder sokken liep... Ik liep ook lekker te soppen en heb er ook een flinke (bloed) blaar en blauwe teennagel aan over gehouden. Tijdens duurlopen nooit een blaar gehad..maar dan loop ik ook niet zo te soppen!

38

Re: Tips & Trics

@ Jip " blauwe nagel = nagel te lang. Hij wordt blauw van het stoten tegen de neus

@Paul 851 : wellicht ben ik een geluksvogel, maar met sokken aan heb ik nog NOOIT een blaar gelopen, met geen enkele afstand en ongeacht de schoen.

De blaar wordt veroorzaakt door wrijving. Je schoen zat dus niet goed genoeg vast, er zat een klein plooitje in je sok of een combinatie van beiden. Feit is dat je met een goede loopsok GEEN blaren loopt.............eh.....ik niet cool

Ik kan nog geen 10 km zonder sokken lopen (kwart triathlon moet ik dus altijd sokken aantrekken) en dus heb ik ook niet echt een "superhuid".

39

Re: Tips & Trics

Paul851 schreef:

Ik heb zaterdag in Almere met sokken gelopen, omdat het een hele marathon was. En dus wèl een blaar gelopen.

Op een hele triathlon lijkt me seconden winst nou ook niet echt een ding  big_smile  En lijken me sokken sowieso lekkerder, nee ik denk in sprint afstanden.  cool

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

40

Re: Tips & Trics

petitmas schreef:

@ Jip " blauwe nagel = nagel te lang. Hij wordt blauw van het stoten tegen de neus

@Paul 851 : wellicht ben ik een geluksvogel, maar met sokken aan heb ik nog NOOIT een blaar gelopen, met geen enkele afstand en ongeacht de schoen.

De blaar wordt veroorzaakt door wrijving. Je schoen zat dus niet goed genoeg vast, er zat een klein plooitje in je sok of een combinatie van beiden. Feit is dat je met een goede loopsok GEEN blaren loopt.............eh.....ik niet cool

Ik kan nog geen 10 km zonder sokken lopen (kwart triathlon moet ik dus altijd sokken aantrekken) en dus heb ik ook niet echt een "superhuid".

Heb mijn nagels een dag voor de wedstrijd nog geknipt. Ach het boeit me ook niet...hoort bij de dag denk ik dan maar. Gaat wel weer over. Zolang ik het niet na de trainingen heb..

Natte doorweekte sokken met dito huid lijkt me ook bevorderlijk voor blaren ;-)

41

Re: Tips & Trics

Tja, ik let altijd wel op met "water gooien" tijdens warmte. Ik heb in 2008 mijn 10e Almere volbracht. Het was toen 25 graden met een strakblauwe lucht, best wel verggelijkbaar denk ik, maar als gezegd zonder blaren.

Het zl toch per persoon verschillen dan en ben ik toch een beetje geluksvogel  hmm

A+

42

Re: Tips & Trics

Ik merkte dat er vooral via de compressie tubes zo mijn sokken in liep. op een halve heb ik ook geen last van blaren gehad, terwijl ik toen ook flink met water gegooid had. ;-) maar zoals ik al schreef, ik vind het 'part of the deal'.

43 Laatst bewerkt door Bleek (10-09-12 17:44:04)

Re: Tips & Trics

Rose69 schreef:

Late reactie, maar ik ben ook van de spd en mtb schoen. Heel toevallig nu net van de week 2x geoefend om alvast schoenen uit te doen voordat je stopt stopt (eigen fietsrit). Maar vraag me werkelijk af wat dat gehannes op de fiets (snelheid er al uit door concentreren schoenen uit doen) aan winst oplevert in vergelijking met mijn gewone wissel. Bij gewone wissel rijdt ik nog redelijk hard door tot afstapbalk en met mtb schoen door te lopen naar wisselplek, de klitteband los (1 tel) en uit en de loopschoen er in. Ik krijg het gevoel dat daar waar ik op de fiets aan snelheid en tijd inlever door de schoenen alvast uit te doen en op schoenen met blote voeten door te fietsen het zelfde is als snelheid behoudt tot afstapbalk en 1 tel + een paar te wisselen naar lopen. Maar ook in de T1 lijkt me de winst niet veel. En al helemaal niet op grote afstanden.

Meer oefenen! Als je het goed doet, dus zonder gehannes, scheelt het wel degelijk tijd. (moet je dus wel geschikte schoenen voor hebben)

Ik doe het zo: eerst snelheid maken voordat je je schoenen aan gaat doen op de fiets. En dan doe ik mijn schoenen aan in twee stappen, schoen aan, trap trap, schoen dicht met de enkele flap, trap trap, stappen herhalen voor de andere schoen. Uitdoen is hetzelfde principe. Als je het helemaal goed doet kan je het vanuit je opzetstuur.

Aan fietsschoenen de eis stellen dat ze ook fijn moeten lopen begrijp ik niet helemaal. Fietsschoenen zijn gemaakt om te fietsen, niet om te lopen. Daar heb je loopschoenen voor smile

44

Re: Tips & Trics

Het is zelfs zo dat MTB schoenen eigenlijk niet geschikt zijn voor een tijdrit fiets. dit ivm de houding en hoek van de voet. er komt op een veel te klein punt druk te staan ipv de grote plaat bij normale pedalen.

45

Re: Tips & Trics

Urban schreef:

Het is zelfs zo dat MTB schoenen eigenlijk niet geschikt zijn voor een tijdrit fiets. dit ivm de houding en hoek van de voet. er komt op een veel te klein punt druk te staan ipv de grote plaat bij normale pedalen.

Dat is een verhaal die al jaren de ronde doet in wielermiddens maar waar ik tot op vandaag nog nooit enig wetenschappelijk onderbouwd argument voor gevonden heb. Ja, er staat meer druk op de plaats waar je voet op het pedaal drukt. Dat is zeker waar. En dan? De kracht die je op je voet zet om over te geven naar je pedaal en zo naar je cranck blijft hetzelfde. Als er nu 300watt kracht geduwd wordt door een klein plaatje of een groot plaatje, het blijft zoveel watt die je duwt. Er zijn mensen die hierdoor soms wat pijn hebben aan hun voetzool. Maar meestal is dit dan nog te wijten aan een slmechte kwaliteit van de schoen. Het blijft gewoon een goede zaak om een schoen met een harde voetzool te kopen zodanig dat je hier geen pijn van ondervindt.

Ik fiets nu al 3 jaar met MTB plaatjes. De reden dat ik dit gedaan heb, is omdat ik veel ga fietsen en je moet dan altijd een stukje naar of van de fiets lopen en ik brak die plaatjes altijd vrij vlug. Bovendien komt er ook veel slijtage aan die plastic plaatjes. Ik diende toch ieder jaar 2 a 3 plaatjes te kopen. Sedert ik met die MTB plaatjes rij, heb ik ze nog maar 1 keer moeten vervangen. Kostenbesparend dus. En ik reed er in het verleden al tijdritten mee.

46

Re: Tips & Trics

Ik ga er ook niet in mee. Als dat werkelijk zo zou zijn zouden mountainbikers geen poten meer over hebben. De krachten die je tijdens een gemiddelde afdaling (laat staan over wortelpaden) te verduren krijgt is een stuk groter dan de kracht die je zelf op de trappers uit kunt oefenen.

47

Re: Tips & Trics

Het zit hem vooral in het feit dat je op een atb recht omlaag trapt en bij een tijdritfiets meer naar achteren trapt. de hoek/druk verhouding gaat daarom scheef zitten.

48

Re: Tips & Trics

Urban schreef:

Het zit hem vooral in het feit dat je op een atb recht omlaag trapt en bij een tijdritfiets meer naar achteren trapt. de hoek/druk verhouding gaat daarom scheef zitten.

De hoek tussen lichaam/benen kan inderdaad wel anders zijn. Maar uiteindelijk blijven die voeten gewoon op de trappers duwen. Ik blijf erbij, dit is een discussie die in wielermiddens al jaren aan de gang is en meer dan wat suggesties over het waarom heb ik nooit gelezen. Ikzelf rij al 3 jaar met MTB schoenen en doe mee aan tijdritten. Ik heb nog nooit last gehad ervan. Het enige wat ik moeten doen heb, is mijn zitpositie wat laten aanpassen.