Dimitri schreef:Nooit geopperd om met MTB-schoenen te rijden? Er zijn tegenwoordig al heel mooie modellen die niet meer zo lomp tonen. Het plaatje zit dan mooi ingewerkt in de schoen. Hiermee lopen is een flink pak makkelijker. Heb zelf al eens 3 kilometer mee mogen wandelen wegens pech met de fiets en dat was perfect doenbaar. Bovendien slijten mijn plaatjes niet meer door erop te lopen.
Late reactie, maar ik ben ook van de spd en mtb schoen. Heel toevallig nu net van de week 2x geoefend om alvast schoenen uit te doen voordat je stopt stopt (eigen fietsrit). Maar vraag me werkelijk af wat dat gehannes op de fiets (snelheid er al uit door concentreren schoenen uit doen) aan winst oplevert in vergelijking met mijn gewone wissel. Bij gewone wissel rijdt ik nog redelijk hard door tot afstapbalk en met mtb schoen door te lopen naar wisselplek, de klitteband los (1 tel) en uit en de loopschoen er in. Ik krijg het gevoel dat daar waar ik op de fiets aan snelheid en tijd inlever door de schoenen alvast uit te doen en op schoenen met blote voeten door te fietsen het zelfde is als snelheid behoudt tot afstapbalk en 1 tel + een paar te wisselen naar lopen. Maar ook in de T1 lijkt me de winst niet veel. En al helemaal niet op grote afstanden.
Over sokken blijf ik me sowieso verbazen, al helemaal in je fietsschoen. Zolang het niet onder de 15graden is mis je geen sokken in de fietsschoen.
Maar inderdaad SPD zou ik zeker aanraden en dan ook de schoen nemen met 2 of 3 klittebanden (simpel model is simpel los en vast). Zo fiets ik al jaren op een racefiets met Sidi Bullet II (heet tegenwoordig anders).
En ik fiets ook grote afstanden. Maar gebruik daar wel de shimano pedaal (SPD A520) bij voor meer draagvlak en dat helpt.
De MTB schoen is sowieso een voordeel schoen, inderdaad dat je er veel makkelijker mee kan lopen en langer op lopen, staat rechter en ze hoefen samen met het shimanopedaaltje al helemaal niet duur te zijn.
Carpe Diem |
http://rosevdh69.blogspot.comDoelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve