Voor mij is het:
1. september fysiek bijtanken:
- lange duurtrainingen maximaal 70% in lengte als on-season.
- geen tempotrainingen (keer even aanzetten mag, maar zolang het soepel gaat, niks forceren)
- minder vaak hardlopen , 2/3e van normale aantal trainingen
2. oktober/november: niet echt structuur in trainingen (niks moet -> alles mag):
- doen waar ik zin in heb, mountainbiken, wandelen extra fitness etc)
3 december: langzaam aan trainingsfrequentie op de rit krijgen
4: januari / februari: base trainingen
- voornl duurvermogen opbouwen. wel wat snelheid, maar niks specifiek/serieus (dus niet alleen maar LSD, gaat ten koste van techniek/snelheid/kracht)
5: maart /april: snelheidstrainingen erin toevoegen
Eind april start voor mij dan het wedstrijdseizoen
Specifiek voor het fietsen in de winter:
- Ik fiets zoveel mogelijk door op de weg.
- In het weekend een lange rit, doordeweeks na het werk rij ik dan een 90minuten op een verlichte route (3 rondjes van uit huis over de UT naar het Roessingh. Ik kan dan zien wat er op de weg ligt en hoef zelf alleen zichtbaarheidsverlichting te dragen. Indien nodig muts onder de helm.
-Bij sneeuw op de wegen of echt zware vorst: mountainbikeroute in de buurt in het weekend
-Bij sneeuw doordeweeks wordt het toch een boring tacx...dit jaar gewoon in een garagebox waar mijn motor staat (appartement is verwarmd dus zweet me dan kapot). maar Tacx is voor mij echt een noodoplossing, liever niet, hou er niet van (is wel effectief, maar o zo saai)
hardlopen is weer of geen weer, heerlijk een long run in een sneeuwstorm. De enigste keer dat ik vorige winter niet heb gelopen was toen het ijzelde en ik kon schaatsen op mijn hardloopschoenen...alles kent zijn grenzen. en met die extreme kou (water bevroor in mijn fuelbelt) liep ik met 2-3 lagen over de benen en de trainingen ook ingekort.
Trainen in de winter heeft zeker zijn charmes, zolang het maar veilig kan (dus ook met hardlopen verlichting en ik heb een extra helm in een grotere maat waar een muts onder past om mijn kale schedel warm te houden). Daarnaast nu ook voor het eerste een setje afklikbare spatborden gemonteerd op de trainingsfiets
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800