Zo, eindelijk even tijd voor een verslagje!
ik kan ook gewoon zeggen: IM Wales was geweldig en ik was super tevreden met mijn resultaat!!!
Nu een iets langere versie.
Woensdag ochtend vertrokken. Auto naar de kloten in Noord Frankrijk. Nu kan ik hier gaan zitten tieren over hoe belachelijk het is dat een 3 jaar oude Ford Focus diesel na 147000km volledig overleden is , maar dat is een beetje off topic en zelfs off forum.
donderdag weer vertrokken met de auto van mijn vader (die sowieso zelf ook mee ging) bootje gepakt, 11 uur s avonds in Tenby.
Vrijdag 7km losgelopen en 1km "official swim practice" gedaan. En daarbij genoten van een super mooi uitzicht op Tenby dat achter het strand bovenop de klif ligt. Ook registration, briefing en pasta party waren vrijdag. Alles super georganiseerd en dus niets te zeiken. Ik begon langzamerhand te snappen waarom een IM race 500 Euro kost.
Zaterdag uurtje gefietst, fiets was tip top in orde en links rijden wen je ook zo aan.
Zondag om 4.15uur de wekker, alleen waren mijn coach/vader en mijn Duitse huisgenoten al om 3.30 uur aan het stressen en rondlopen dus was zelfs de wekker niet nodig. Om 6.15 uur werd de km van T1 naar de zwemstart en finish gelopen, 1350 starters met zeer bleke smoeltjes liepen met muziek en onder luid applaus naar de start. Dat gaf al kippenvel van Berneau tot Wales
7uur start, het zeewater was rustig, maar werd razendsnel een wasmachine. Het enige foutje van de (organisatie) op die dag viel daar ook te noteren. Je moest 200m de zee in en dan al een 90 graden bocht om een boei maken. Dat was onmogelijk. De helft kon alleen maar voorlangs zwemmen (ik ook, al heb ik wel de boei aangeraakt). Vervolgens lekker twee rondjes gezwommen. eerste rondje 37min, en het tweede 36. Super makkelijk ging het en na 1.13 had ik mijn 3.83km (Garmin) afgewerkt. Vervolgens 300m steil berg op lopen om bovenop de klif te komen waar het dorpje ligt. Even een paar loopschoenen aangedaan, want een km is toch wel wat lang op je blote voeten over straat.
T1 duurde dus ook 11 minuten. Fietstruitje aan, normale fietsschoenen aan, armstukken mee en hop op de fiets voor het eerste rondje van 110km. Eerst glooiend door een natuurgebied en na 60 km kwam je in de buurt van Tenby op het parcours van het tweede rondje (70km) waar de echte beklimmingen in zitten. Er stond vrij veel wind en mijn benen voelden niet echt lekker firs meer. Het tweede stuk was flink klimmen en dalen, beetje zoals in Limburg, met een tweetal echte lastige klimmen erin. En om een of andere reden ging het vanaf dat moment beter. Klimmen ging makkelijk, het was beginnen te regenen en dat boeide me eigenlijk ook niet. Dus met een goede spirit reed ik de laatste klim op, waarna een frisse afdaling me in T2 bracht. Op het fietsparcours was het overigens ontzettend leuk, in ieder dorpje stonden honderden mensen on aante moedigen, muziek op straat, klappen uren lang!!!! Top volk die mensen uit Wales!! 6.37 of 27km/h over de 181km.
T2 was wat vlotter, schoentjes uit verse sokken en loopschoenen aan en de vrijwilliger ruimde mijn fietstroep op in de tent! Wederom super dus. Lopen waren 4 rondjes van 10km en een beetje en in totaal 40.3km volgens de Garmin. 1 Km hadden we bonus gekregen vanwege de km van zwemfinish naar T1 en de rest kan wel verloren gegaan zijn, tijdens het draaien en keren in de straatjes van Tenby er staan wat rare streepjes op mijn computer uitdraai.
Het parcours was pittig. Er was letterlijk geen 100m vlak, alles ging omhoog of naar beneden, met als lastigste deel een beklimming van een klein 2km met een gemiddelde van zo'n 6%. De sfeer was alweer geweldig, het hele dorp stond op zijn kop. Inhoudelijk ging het gewoon lekker. ik begon lekker te lopen 5.20 bergop, 4.40 bergaf en rond de 5 minuten op de stukjes in het stadje, met kleine klimmetjes en afdalinkjes. Na 1 rondje riep mijn vader dat ik kalm aan moest doen, en vroeg of ik gek was. Na twee rondjes keek hij me aan huh, je loopt nog steeds makkelijk. Na rondje drie kwam er een soort ongeloof in zijn ogen en in rondje 4 had ik het wel wat lastiger, maar kon ik nog steeds datzelfde tempo volhouden. Ik durf te beweren dat ik de vlakste marathon van iedereen heb gelopen Marathon in 3.28.30 en onder luid gejoel en al feestvierend heb ik de finish straat bereikt in 11.33.50.
Van plaats 874 na het zwemmen naar 471 na het fietsen en gefinished op plaats 280 van 1216 finishers (1350 starters). Het was geweldig en bedankt voor jullie interesse en steun via twitter en facebook!!!
Ik vond het geweldig en kan iedereen IM Wales en Wales op zichzelf ook aanraden, vooral als je van heuvels en koele omstandigheden houdt zoals ik!!!