Spieren produceren lactaat terwijl er zuurstof voorhanden is. Richardson et al. 1998
Dit heb ik nooit ontkend.
Dan zal ik mijn stellingen alvast ook wat herschrijven met peer reviewed bronvermelding.
Spieren worden niet anaeroob door inspanning. Een kleinere fractie zuurstof in de ingeademde lucht laat de zuurstofconcentratie in de spieren wel dalen, maar die lagere concentratie blijft tijdens inspanning met oplopende intensiteit wel weer constant. pO2 is dan ook niet gerelateerd aan de toename van lactaatflux tijdens inspanning met oplopende intensiteit. Richardson et al. 1998]
Ik snap niet goed wat je bedoelt met spieren worden niet anaeroob. Anaeroob of niet anaeroob is toch niet "iets" wat spieren worden?
http://www.scientificamerican.com/artic … -acid-buil
Dit legt het toch wel duidelijk uit wat ik bedoel. Ik neem aan, daar je die onderzoeken zomaar uit je mouw schudt, je goed weet welke processen er in het lijf omgaat en dat je de Krebs cyclus toch als waar aanneemt.
Over de verzuring die optreedt kan ik je dit meegeven:
Ik vermoed dat je je ook baseert op dit:
http://ajpregu.physiology.org/content/2 … 2.full.pdf
Van Robergs et al. (2004) maar dit is weerlegd geweest door
Lindinger et al (2005) http://ajpregu.physiology.org/content/289/3/R891
Ui de paper die je vermelde => Richarson, R.S., Noysyewski, E.A., Kendrick, K.F., Leigh, J.S., Wagner, P.D. (1998). Lactate efflux from exercising human skeletal muscle: Role of intracellular PO2. Journal of Applied Physiology 85, 627-34
Heb ik even vlug overlezen. Ik ben zeker geen wetenschapper. Ik heb enkel wat noties maar ik wou weten waarom je een bron aanhaalde. Dus toch even proberen te lezen (harde dobber zeg )
Wat ik hiervan uitmaak is (en verbeter me aub als ik het verkeerd heb want ik het is ook allemaal in het Engels he ) is dat de verzuring nog steeds ingezet wordt door zuurstoftekort. Deze studie wou nagaan of de interne zuurstofdruk in de cellen (dus die pO2) verandert en hoe het zit met de interne verzuring van de cellen.
This investigation illustrates that in hypoxic or normoxic exercise conditions net muscle lactate efflux is independent of intracellular PO2. The former increases while the latter remains constant during progressive incremental exercise. However, in hypoxia, intracellular PO2 is systematically decreased in comparison to normoxia, whereas the changes in intracellular pH and muscle lactate efflux are accelerated.
Deze studie verandert dus niks aan de stelling dat er bij hevige inspanning er door zuurstoftekort een dus nog steeds een verzuring optreedt. Dat is toch de hoofdzaak van jouw laatste post? De PO2 verandert dus niet zoveel, maar het eindeffect, de verzuring komt er wel.
Deze studie (Campbell, M.E., Hughson, R.L., Green, H.J. (1989). Continuous increase in blood lactate concentration during different ramp exercise protocols. Journal of Applied Physiology 66, 1104-1107) kan ik helaas niet lezen. Daar moet ik voor betalen. Ik kan enkel een heel summiere inhoud lezen maar als laatste staat er
It is concluded that [La-] increases as a continuous function with respect to VO2 across a wide range of ramp work rate slopes.
Tja, dat wist ik toch al. Heb jij daar toevallig meer info rond of wat uitgebreidere info? Ook ik leer graag bij.
En die laatste studie, waarvan ik de resultaten ook niet kan lezen jammer genoeg, lijkt me meer te gaan over hoe accuraat de gekende formules zijn en kijken als de theorie overeenkomt met de praktijk.
Maar door veel te googlen kwam ik uit op deze:
Determination of the anaerobic threshold by gas exchange: biochemical considerations, methodology and physiological effects. Wasserman K, Stringer WW, Casaburi R, Koike A, Cooper CB. (1994)
Met als laatste zin: The so far published data show that the anaerobic threshold in healthy people and patients is a highly reproducible, accurately measurable, securely achievable parameter for the non-invasive evaluation of the individual cardiopulmonary exercise capacity.
Zei zeggen dus dat het omslagpunt, anaerobic threshold, wel makkelijk, nauwkeurig en met een zeer hoge kan met het experiment herhalen met dezelfde bevindingen. Dus dat zou Campbell et al. 1989 wel tegenspreken. Overigens wind ik die studie niet. Nu, deze laatste studie is 5 jaar later gedaan.
Al bij al blijf ik (voorlopig ) bij wat ik dus zei: Het zal niet allemaal kloppen wat ik gezegd heb, maar in grote lijnen blijft het hetzelfde.
inspanning => omslagpunt => (verhoogde) verzuring => op het omslagpunt zelf 1u vol te houden.
Het zou me trouwens ook zeer sterk verbazen dat men, op basis van de studies die je aangeeft en die allemaal jaren 80, begin jaren 90 zijn, nog steeds niet zou doorhebben op diverse universiteiten waar men zich kan laten testen, ze nog steeds werken met omslagpunt en verzuring ed. als it niet zou kloppen. En dat zelfs de topsporters van vandaag meermaals per jaar deze testen laten afnemen.