226

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Bol.com heeft bevestigd dat het op de post is gedaan ... mijn triathlete's training bible van Joe Friel

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51UwtZofCBL._SL500_AA300_.jpg

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

227

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Rose69 schreef:

Ben je al helemaal gewend aan natural running en newtons? Ik probeer nu het voorzichtig aan te leren per km afwisselen op mijn gewone saucony's. Wil komende periode die techniek onder de knie te krijgen en dan newtons voor volgend jaar aan te schaffen. Heeft het bij jou lang geduurd?

Ik heb eigenlijk geen moment problemen gehad om op de Newtons te lopen en ik kan wisselen tussen diverse soorten schoenen wanneer ik dit wil, maar ik begrijp dat ik daar een uitzondering mee ben.

228 Laatst bewerkt door Lieke (04-10-12 13:33:46)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik heb vd week nieuwe fietsschoenen gekocht, met dank aan de fietsen zaak voor de goeie deal!  cool

https://picasaweb.google.com/lh/photo/sQFFvlMfaHf1_QYQnIuDxdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

229 Laatst bewerkt door Arnoutdv (04-10-12 13:22:05)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ben je al helemaal gewend aan natural running en newtons? Ik probeer nu het voorzichtig aan te leren per km afwisselen op mijn gewone saucony's. Wil komende periode die techniek onder de knie te krijgen en dan newtons voor volgend jaar aan te schaffen. Heeft het bij jou lang geduurd?

Probeer een trainer/coach te vinden die je een paar keer kan begeleiden met natural running.
Anders kunnen de nadelen groter zijn dan de voordelen. Denk hierbij aan blessures door verkeerde houding.

230

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Iets te vroeg gejuicht, de order is gecancelled, nog niet eerder meegemaakt. Jammer dat er geen hardloopwinkels in de buurt zijn (buiten Tri-run maar dat is toch een aardig eindje rijden) die Newtons verkopen.

231

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:

Iets te vroeg gejuicht, de order is gecancelled, nog niet eerder meegemaakt. Jammer dat er geen hardloopwinkels in de buurt zijn (buiten Tri-run maar dat is toch een aardig eindje rijden) die Newtons verkopen.

Bij tri-run zal ik ze een passen en aan laten meten.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

232

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Rose69 schreef:

Bol.com heeft bevestigd dat het op de post is gedaan ... mijn triathlete's training bible van Joe Friel

En? De moeite waard?

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

233

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Denk niet dat Rose zo snel leest.

234 Laatst bewerkt door Rose69 (05-10-12 12:22:16)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

NielsH schreef:

Denk niet dat Rose zo snel leest.

Hoofdstuk 1 heb ik al gelezen, vanavond alleen thuis en ga verder lezen. Zit er lekker in, Engelstalig maar leest net zo makkelijk als 'Born to run'.

Manier van schrijven is logisch, duidelijk en praktisch wat mij heel erg aanspreekt omdat ik hoop met dit boek zelf trainingsprogramma's op te leren zetten voor mijn eigen doelen. Vind momenteel het betalen voor schema's via een coach per maand (30 a 40 euro meen ik) prijzig . Verder heb ik niet zoals Maca944 dat ik het lekker vind dat iemand mij een schema dicteert. Weet dat je daar kan afwijken en dat het custom made wordt gemaakt in goed overleg, maar goed dan geef ik de voorkeur om zelf van theorie te leren en lezen van andermans ervaringen om uiteindelijk zelf te leren inschatten wat ik nodig heb in de voorbereidingen.

Ben dus nog niet zo ver dat ik het kan doen maar lees waarschijnlijk wel in dit boek het bewustzijn ervoor en wat je wel en niet moet doen.

Mocht mijn DIY aanpak niet werken omdat ik niet ontwikkel en blijk aan te modderen dan kan ik in 2014 altijd nog overgaan naar een coach als de ambities er ook naar zijn. 2013 wordt sowieso kijken in hoeverre ik wat kan en ontwikkel.

Maar wat ik gelezen hebt spreekt me zeer aan. Er wordt niet gesproken over goed en slecht met wel of geen coach! Weet even niet of mensen die via schema's werken er wat aan hebben, maar bewustzijn of bevestiging in een boek lezen kan ook prettig zijn. Als ik weer een beter beeld heb dan laat ik het weten.

Bij bol.com geeft iemand al in de review een duidelijk beeld van het boek en daar kan ik me nu al na 1 hfdstk in vinden.

Uiteindelijk hangt mijn succes van de theorie toch af van zelfdiscipline ... dus wordt vervolgd ;-)

Mijn uitdaging is te kijken of ik het zelf kan doen zonder coach, efficiënt en optimaal. Ik wil het liefst een individuele Do It Yourself triatleet worden. Daarnaast wil ik mijn doelen zo leren stellen dat ik iedere keer weer een drive vind om een nieuw doel te definiëren te denken 'dit was het dan, wat nu nog?'. Gelukkig is triathlon heel breed in z'n facetten en is in principe nog heel veel te variëren in je doelen :-)

KOSTEN: 20,95 euro
FORMAAT: Letter (amerikaanse a4 zeg maar)
3e herziene uitgave uit 2009

review bol.com schreef:

he Triathlete's Training Bible van Joe Friel
27 januari 2012 | Door: BerberT | Almere
Ik heb het boek gekocht op aanraden van een bekende. Had bij het bestellen alleen niet gezien dat het een dik en groot boek was. Dat was wel even schrikken maar het lettertype is groot en leest erg makkelijk. De uitgelezen kans om ook mijn Engels weer wat bij te spijkeren.

Je verwacht vanwege het onderwerp nogal droge stof maar dat is het helemaal niet.
Veel herkenbare passages en voorbeelden maken het makkelijk leesbaar en toch is het confronterend en zet je aan het denken. De inside die het boek geeft in de wijze van trainen en de balans die je daarin moet zoeken is erg helder. Ook zaken als privé & familie wordt meegenomen. Niet alleen maar knalhard trainen maar goede keuzes maken in sporten, pieken, rusten, privé, werk en belasting.

In plaats van iets voorschrijven maakt Joe duidelijk wat de opties zijn en neemt hierin ook je niveau mee. Als je een beginner bent zoals ik schrikt het niet af en volgens mij leer je ook nog wat als je meer ervaring hebt.

Ik heb hem als goed beoordeeld omdat ik geen vergelijking kan maken, dit is het eerste boek over trainingsleer wat ik gelezen heb.

Kortom een goed en helder naslag werk, die duidelijk de keuzes weergeeft en toch kan confronteren als of je 1 op 1 met je coach bezig bent. Het enige wat je zelf moet doen is discipline opbrengen voor de uitvoer.
Pluspunten: Inspirerend, Praktisch
Minpunten: 400 pagina's

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

235 Laatst bewerkt door pabbeele (05-10-12 13:11:42)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Een tweetal jaar geleden heb ik ook Joe Friel's Bijbel gekocht en ik vond die net zoals Rose zeer interessant (het ene hoofdstuk al meer dan het andere). Aan de hand van Friel's theorie en schema's zou je inderdaad een do-it-yourself triatleet kunnen worden. Tot en met een halve tt is me dat ook zeer goed gelukt, maar nu ik in voorbereiding ben op een hele had ik ook graag de feedback van een ervaren coach gehad. Er komen sowieso momenten waarop je twijfelt, gekwetst geraakt of jezelf afvraagt of je wel goed bezig bent. En dan kan de back-up van een coach wel het verschil maken denk ik.
En wat is 50 euro per maand voor een triatleet die handenvol geld uitgeeft aan alle onmogelijke gadgets.  smile

Een boek dat ik trouwens nog interessanter vond dan Friel's Bible is 'The Big Book of Endurance Training and Racing' van Phil Maffetone. (http://www.amazon.com/gp/product/161608 … 1616080655)
Maffetone legt vooral de nadruk op aerobische training (durft zelfs zeggen dat anaerobisch trainen en intervaltraining overbodig zijn). Volgens hem moet het adagio 'No Pain, No Gain' (waar zo veel atleten van houden) plaats ruimen voor 'Train Smart, Train Slow'. Ook zijn hoofdstuk over voeding is me bijgebleven (véél minder koolhydraten gebruiken en vervangen door proteïnen). Leest bovendien zeer vlot.

De schema's die ik momenteel van m'n coach krijg toets ik af aan de principes van Maffetone en voorlopig stemmen die zeer goed overeen.

Nu, enkel de tijd kan me leren of dit de juiste methode is.

236 Laatst bewerkt door Rose69 (05-10-12 13:41:46)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Pabbeele,

Mooie aanvulling. Toevallig staat bij mij de uitdaging van een halve tri voor 2013 en fijn te weten dat ik dat wel met Joe Friel's boek kan doen. Ik geloof ook zeker dat je bij een hele nog strakker moet zijn met je trainingen en tijd. Dat geeft Joe Friel al aan in zijn 10 geboden.

Ik houd jou boektip in gedachte en zal eens aanschaffen als ik Joe Friel uit heb.

Dat stuk voeding en nog nauwkeuriger met je triathlon levenswijze lijkt me ook met die doelen ook noodzakelijk.

Ik doet het nog even stap voor stap en heb gelezen dat 7 a 10 jaar nodig is met ontwikkeling ... wie weet hawaii als ik 53 ben  lol

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

237

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:

Iets te vroeg gejuicht, de order is gecancelled, nog niet eerder meegemaakt. Jammer dat er geen hardloopwinkels in de buurt zijn (buiten Tri-run maar dat is toch een aardig eindje rijden) die Newtons verkopen.

Er zijn meer minimalistische schoenen hè... Zie bijv. Brooks en Saucony. Genoemde merken zijn ook niet zo schreeuwend duur als die Newtons.

238

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Bleek schreef:
Maca944 schreef:

Iets te vroeg gejuicht, de order is gecancelled, nog niet eerder meegemaakt. Jammer dat er geen hardloopwinkels in de buurt zijn (buiten Tri-run maar dat is toch een aardig eindje rijden) die Newtons verkopen.

Er zijn meer minimalistische schoenen hè... Zie bijv. Brooks en Saucony. Genoemde merken zijn ook niet zo schreeuwend duur als die Newtons.

Misschien eens bij de Run2day in Haarlem kijken idd, ben niet getrouwd met Newton maar ben wel erg tevreden over de Newtons die ik nu heb.

239

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:
Bleek schreef:
Maca944 schreef:

Iets te vroeg gejuicht, de order is gecancelled, nog niet eerder meegemaakt. Jammer dat er geen hardloopwinkels in de buurt zijn (buiten Tri-run maar dat is toch een aardig eindje rijden) die Newtons verkopen.

Er zijn meer minimalistische schoenen hè... Zie bijv. Brooks en Saucony. Genoemde merken zijn ook niet zo schreeuwend duur als die Newtons.

Misschien eens bij de Run2day in Haarlem kijken idd, ben niet getrouwd met Newton maar ben wel erg tevreden over de Newtons die ik nu heb.


Ook asics heeft geloof ik een lijn tegenwoordig. Maar merkentrouw is een veel voorkomend iets onder hardlopers Ik ga ook eens een paar "minimale" schoenen kopen. IM is geweest dus nu durf ik weer te experimenteren. Wel met asics natuurlijk, daar loop ik altijd op smile

240

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik loop m'n (korte) wedstrijden met Zoot Ultra Tempo 5.0 en ben daar best tevreden over. Zitten lekker, zeker blootsvoets. Gekocht in solden voor zo'n 50 euro.

Als dat al een 'minimale' of 'minimalistische' schoen is. Wat dekt dat begrip trouwens? Een zeer lichte schoen met minimale afwerking en een eenvoudige zool?

241

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

pabbeele schreef:

Ik loop m'n (korte) wedstrijden met Zoot Ultra Tempo 5.0 en ben daar best tevreden over. Zitten lekker, zeker blootsvoets. Gekocht in solden voor zo'n 50 euro.

Als dat al een 'minimale' of 'minimalistische' schoen is. Wat dekt dat begrip trouwens? Een zeer lichte schoen met minimale afwerking en een eenvoudige zool?

In mijn ogen betekent dat dat er geen of bijzonder weinig hoogteverschil is tussen de hak en voorvoet van de schoen.

242

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Wat dat boek betreft,ik denk ook al laat je je begeleiden door een trainer het nooit kwaad kan om er zelf meer over te leren/lezen. Die Newtons heb ikzelf ook al een paar keer bekeken en zien er niet echt iets voor mij uit aangezien ik een echte hiellander ben. Maar voor degene voor wie ze wel geschikt zijn zien ze er wel heel comfortabel uit. Ikzelf heb van die barefootschoentjes van merrel maar die gebruik ik enkel voor te wandelen zeker niet voor het lopen.

243

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

@Pabbeele en Rose

De trainingsleer van lang en langzaam bestaat al een tijdje. Ruim 15 jaar geleden werkte Gerrd van Lent daar al mee. Grap is dat wanneer je het (ongeveer) minimaal 2 jaar volhoudt je hogere snelheden met lagere hartslag gaat lopen.

2 voorbeelden :

Trainingsmaat van me ging trainen voor R'dam. Had als snelste tijd net boven de 3 uur staan. Ging duurlopen van 30 km in 3 uur doen en meer van die grappen. Wel icm snelheidswerk op de baan. Een jaar later liep hij R'dam onder de 3 uur en weer een jaar later in 3.45

Mijn vorige trainer heeft bij van Lent in zijn toptijd getraind. Hij moest een bepaalde hartslag lopen tijdens een duurloop en moest gaan wandelen om de hartslag te halen. 2 Jaar lter liep hij met dezelfde hartslag 15 km/u

Zit dus zeker wat in in die methode  tongue

Succes allen met de wintertrainingen

244

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Lange trainingen met lage hartslag zijn inderdaad zeer nuttig maar hebben 2 nadelen:
ze kosten veel tijd en dat is lastig als je ook nog werk en prive leven hebt
je wordt vaak ingehaald door anderen, zeker vervelend als het een jonge knaap in zijn voetbalbroek en gympies op de racefiets betreft.

245

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Heb vandaag de Polar RS3 GPS besteld. volgende week zou ik hem hebben. Ben eens benieuwd...

246

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

pabbeele schreef:

Ik loop m'n (korte) wedstrijden met Zoot Ultra Tempo 5.0 en ben daar best tevreden over. Zitten lekker, zeker blootsvoets. Gekocht in solden voor zo'n 50 euro.

Als dat al een 'minimale' of 'minimalistische' schoen is. Wat dekt dat begrip trouwens? Een zeer lichte schoen met minimale afwerking en een eenvoudige zool?

-Zoals aangegeven weinig heel-toe drop (<4mm)
-weinig tot geen stabiliteitstoevoegingen  (zoals anti pronatieblok)

Alles tot doel om een zo natuurlijke mogelijk afwikkeling te creëren, jij bepaalt hoe je loopt, niet de schoen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

247

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Vanzella schreef:
Maca944 schreef:
Bleek schreef:

Er zijn meer minimalistische schoenen hè... Zie bijv. Brooks en Saucony. Genoemde merken zijn ook niet zo schreeuwend duur als die Newtons.

Misschien eens bij de Run2day in Haarlem kijken idd, ben niet getrouwd met Newton maar ben wel erg tevreden over de Newtons die ik nu heb.


Ook asics heeft geloof ik een lijn tegenwoordig. Maar merkentrouw is een veel voorkomend iets onder hardlopers Ik ga ook eens een paar "minimale" schoenen kopen. IM is geweest dus nu durf ik weer te experimenteren. Wel met asics natuurlijk, daar loop ik altijd op smile

Ga dan eens kijken naar de Asics DS Sky Speed serie, loop ik zelf nu een jaar mee:
-heel-toe drop: 5.8mm
-gewicht:  rond de 275gram voor mt44

Soepele zool (te vouwen), stugge demping, veel weggevoel.  Ik doe zelf ca 900km per paar.  Enige nadeel: niet geschikt voor te modderige off-roads  (natte voeten ivm laag profiel)

En ik ook was merkentrouw...Was ja....dat betekend: trainingen nog steeds op Asics, maar ik kon geen passende wedstrijdschoen vinden met een <6mm drop. Mijn wedstrijdschoenen zijn dus Saucony Grid Type A4 geworden met <4mm drop en 180 gram.

http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=24086
uitgebreide review: http://university.tri-sports.com/2011/0 … y-speed-2/ (alleen die heel toe drop klopt niet echt daar)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

248

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Om de dure race- en tijdritfiets te sparen een aparte woon-werkfiets gekocht. Via het 'fietsenplan' krijg ik de helft terug, dus voor nog geen € 375 een prima fiets lijkt me. Benieuwd hoeveel langzamer dit is op de 30km naar kantoor. Daarnaast een 500 lumen koplamp van BBB gekocht. 500 Schijnt (pun intended) veel te zijn.

http://img.viame-cdn.com/photos/b21c3be0-f1f6-012f-f658-1231392d9d6a/r600x600.jpg

249

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:

Om de dure race- en tijdritfiets te sparen een aparte woon-werkfiets gekocht. Via het 'fietsenplan' krijg ik de helft terug, dus voor nog geen € 375 een prima fiets lijkt me. Benieuwd hoeveel langzamer dit is op de 30km naar kantoor. Daarnaast een 500 lumen koplamp van BBB gekocht. 500 Schijnt (pun intended) veel te zijn.

Slimme koop, heb ook dit jaar van fietsplan kunnen profiteren. Daarnaast moet je toch goede wielen hebben rond het tijd dat er sneeuw, drap en half bevroren wegen zijn. Mijn training racefiets gaat echt van de weg af als het glibberig wordt. Al iets te vaak uitgegleden rond het vriespunt. Zal met jou fiets veel minder zijn.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

250

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

@Maca: een cross-hybride zo te zien?

Goede keus! Ik fiets ook regelmatig zo'n 25 km van huis naar werkplek en heb sinds een jaar of 7 zo'n cross-hybride. Fiets is oerdegelijk en multi-inzetbaar. Effe cyclocrossbandjes erop en je kan er ook lekker mee in de bossen raggen! big_smile
Veel plezie ermee!!