1

Onderwerp: Kona qualifying times

Naar aanleiding van de discussie in het Challenge Barcelona topic ben ik eens gaan kijken naar de tijden waarmee triatleten zich hebben gekwalificeerd voor Kona tijdens de IM Nice van 2012 in de AG 40-44. De minst snelle tijd waarmee iemand zich kwalificeerde was 9u57m. Interessanter is dat er in de AG 40-44 7 slots werden vergeven en dat 9u57m de 14e tijd was. De helft van de atleten die recht hadden op een slot hebben hier geen gebruik van gemaakt, inclusief de top 2 in deze AG.

Nu verwacht ik absoluut niet om in Nice onder de 10u te komen, maar het bevestigt wel mijn idee om lekker door te ironmannen en zodra ik een beetje kan zwemmen en serieuze tijden neer ga zetten altijd aanwezig te zijn bij de distributie van slots. En hopelijk heb ik dan een keertje geluk.

Op Runtri staat een volledige analyse, zie http://www.runtri.com/2010/07/ironman-k … aring.html.

2

Re: Kona qualifying times

Maca944 schreef:

Interessanter is dat er in de AG 40-44 7 slots werden vergeven en dat 9u57m de 14e tijd was. De helft van de atleten die recht hadden op een slot hebben hier geen gebruik van gemaakt, inclusief de top 2 in deze AG.

Mogelijk waren de anderen reeds gekwalificeerd in een eerdere IM?

3

Re: Kona qualifying times

ghen schreef:
Maca944 schreef:

Interessanter is dat er in de AG 40-44 7 slots werden vergeven en dat 9u57m de 14e tijd was. De helft van de atleten die recht hadden op een slot hebben hier geen gebruik van gemaakt, inclusief de top 2 in deze AG.

Mogelijk waren de anderen reeds gekwalificeerd in een eerdere IM?

Ik heb eens gekeken bij de deelnemerslijst voor Kona dit jaar. Ik zie dat van de 7 triatleten die geen gebruik maken van hun recht op een plek in Kona er maar 2 zijn die dit jaar op de startlijst staan (en waarbij ik er dus vanuit ga dat ze zich al eerder hebben gekwalificeerd). Er zijn dus 5 man die helemaal geen zin (of geen mogelijkheden) hebben om naar Hawaii te vliegen.

4

Re: Kona qualifying times

Maca944 schreef:
ghen schreef:
Maca944 schreef:

Interessanter is dat er in de AG 40-44 7 slots werden vergeven en dat 9u57m de 14e tijd was. De helft van de atleten die recht hadden op een slot hebben hier geen gebruik van gemaakt, inclusief de top 2 in deze AG.

Mogelijk waren de anderen reeds gekwalificeerd in een eerdere IM?

Ik heb eens gekeken bij de deelnemerslijst voor Kona dit jaar. Ik zie dat van de 7 triatleten die geen gebruik maken van hun recht op een plek in Kona er maar 2 zijn die dit jaar op de startlijst staan (en waarbij ik er dus vanuit ga dat ze zich al eerder hebben gekwalificeerd). Er zijn dus 5 man die helemaal geen zin (of geen mogelijkheden) hebben om naar Hawaii te vliegen.


Dat snap ik wel. IM Nice is 3-4 maanden voor kona kort om je voor te bereiden, je financien op orde te maken, vrij te nemen etcetc.. .

Bij Im Wales (13 maanden voor Kona) werden 48 van de 50 plaatsen door de qualifier gebruikt. Er was 1 roll down bij 65-69 jaar (er waren maar 2 finishers) en 1 "normale" bij 25-29 jaar. In beide gevallen was de eerst volgende gegadigde ook degene die hem verzilverde. Dus de nummer 2 van 65-69 en nummer 5 van 25-29.

Dus als je op de limiet van wel/niet kwalificeren opereert is dit ook iets om in je gedachten te houden...

5

Re: Kona qualifying times

10 uur in Nice = 9:00 tot 9:15 in Barca of op andere vlakke snelle parcoursen. Ik sprak in dat topic over barca bewust enkel over loop + zwemtijden. Als je goed kan fietsen (vanuit Age group perspectief), kom je met onder het uur zwemmen en 3:15 marathon op ieder parcours een heel eind.  wink

6

Re: Kona qualifying times

thijs schreef:

10 uur in Nice = 9:00 tot 9:15 in Barca of op andere vlakke snelle parcoursen. Ik sprak in dat topic over barca bewust enkel over loop + zwemtijden. Als je goed kan fietsen (vanuit Age group perspectief), kom je met onder het uur zwemmen en 3:15 marathon op ieder parcours een heel eind.  wink

Ik begrijp je punt, 2000 hoogtemers doen wel iets met de fietstijd.

Overigens heb ik gekeken naar de AG 40-44 in Barcelona. De snelste in deze AG deed er 9:19 over en de 14e tijd was 9:45. Dat zegt denk ik meer over de gemiddelde deelnemer in Barcelona vergeleken met Nice dan over het parcours overigens. Volgens mij is Nice een van de lastigste triathlons om je te kwalificeren voor Kona.

7

Re: Kona qualifying times

Ik moet eerst wat AG opschuiven voor ik ooit een kans zou maken en als ik de financiële middelen dan zou hebben...

8

Re: Kona qualifying times

Jip schreef:

Ik moet eerst wat AG opschuiven voor ik ooit een kans zou maken en als ik de financiële middelen dan zou hebben...

Dat is inderdaad één van de voordelen van het ouder worden... wink

9

Re: Kona qualifying times

Ynsnits schreef:
Jip schreef:

Ik moet eerst wat AG opschuiven voor ik ooit een kans zou maken en als ik de financiële middelen dan zou hebben...

Dat is inderdaad één van de voordelen van het ouder worden... wink

Ohhh dus er zitten ook voordelen aan ouder worden smile

10

Re: Kona qualifying times

Maca944 schreef:

Volgens mij is Nice een van de lastigste triathlons om je te kwalificeren voor Kona.

Niet als je slecht zwemt en goed fietst.  wink  Als ik het ooit zou gaan proberen ging ik naar Nice, Lanza of Wales.

In vlakke triathlons heb je heel veel voordeel als je samen met een paar sterke fietsers in een groepje kan rijden. Als je dat soort groepjes mist op een snel parcours betekent het gewoon dat er flink wat in je age group voor je van de fiets komen. En dat die ook nog niet alleen gereden hebben. Dan wordt het heel lastig. Dat is Nice iets minder een probleem.

Niveau in Frankrijk is vaak goed geloof ik. Ik heb Embrunman een keer gedaan en fietsen kunnen ze daar zeker.  tongue

11

Re: Kona qualifying times

Misschien koop ik wel een lot. Alleen nog uitvinden waar en hoeveel dat kost..

12

Re: Kona qualifying times

Thijs............laat mij je vertellen dat het niveau hier erg goed is  big_smile
Ook over het opschuiven van AG zijn meerdere verhalen bekend

In 2008 werd ik in Almere (inderdaad geen ironman) 5e Nederlander in mijn categorie
Afgelopen jaar zou ik met dezelfde tijd in de 50+ categorie de eerste 20 niet hebben gehaald cool

Dus........je bent ook nog eens heel afhankelijk van wie er wel en niet starten.
Volgens mij moet je (tot 55 jaar) echt wel rond de 10 uur of sneller zijn, anders ga je het niet redden.

Ik hoef er niet meer aan te denken want ga het sowieso niet met de financien redden  tongue
Arme campingeigenaar ik :-) Maar ja, jullie hebben de klok en wij hebben de tijd

Train en droom lekker allemaal. De "meeste" dromen zijn bedrog, dus het kan echt

13

Re: Kona qualifying times

Voor de volledigheid de link met alle mogelijkheden voor kwalificatie voor de Ironman Kona.

http://ironmanworldchampionship.com/qualification/

Naast de slots in het Ironman circuit ook nog slots te verdienen in een aantal 70.3 ironman wedstrijden. Er is een lotterij, een legacy program een een veiling op Ebay van 4 slots minimum bod  10.000 US dollars gemiddelde opbrengst per slot 40.000 US dollars.
Zal even kijken of ik nog een rijke suikeroom heb die het bedrag nog ergens in een ouwe sok heeft lol

14

Re: Kona qualifying times

peet schreef:

Voor de volledigheid de link met alle mogelijkheden voor kwalificatie voor de Ironman Kona.

http://ironmanworldchampionship.com/qualification/

Naast de slots in het Ironman circuit ook nog slots te verdienen in een aantal 70.3 ironman wedstrijden. Er is een lotterij, een legacy program een een veiling op Ebay van 4 slots minimum bod  10.000 US dollars gemiddelde opbrengst per slot 40.000 US dollars.
Zal even kijken of ik nog een rijke suikeroom heb die het bedrag nog ergens in een ouwe sok heeft lol

We hebben sinds kort een kantoor op Curacao, dus ik heb stiekum al eens gekeken naar St Croix... Daarnaast doe ik ook maar mee met de loterij, al denk ik dat de kans dat ik voldoende geld win in de Staatsloterij om die $ 40k neer te tellen groter is. Maar goed, niets mooier dan kwalificatie zelf te behalen.

15

Re: Kona qualifying times

St-Croix...
Laat je niet verleiden door de iets tragere halve IM tijden daar.
Het is daar vrij warm maar vooral de vochtigheidsgraad en de gradatie van het fietsparcours is daar zeer zwaar.\
Bij het fietsen is het rond de 1000 hoogtemeters maar steeds zeeer steile en korte klimmen:  Snel hartslag hoog veel vochtverlies en calorieverbruik.  Wat nog eens harder is met die vochtigheidsgraad.
Halve marathons snel lopen daar is niet gemakkelijk.

Voor Las vegas te halen is het doenbaar daar. Maar Hawai moet je niet te snel vanuit gaan!
Plus het halen van hawai op een volledige IM is toch steeds iets prestigieuzer.

16

Re: Kona qualifying times

AxelVuylsteke schreef:

St-Croix...
Laat je niet verleiden door de iets tragere halve IM tijden daar.
Het is daar vrij warm maar vooral de vochtigheidsgraad en de gradatie van het fietsparcours is daar zeer zwaar.\
Bij het fietsen is het rond de 1000 hoogtemeters maar steeds zeeer steile en korte klimmen:  Snel hartslag hoog veel vochtverlies en calorieverbruik.  Wat nog eens harder is met die vochtigheidsgraad.
Halve marathons snel lopen daar is niet gemakkelijk.

Voor Las vegas te halen is het doenbaar daar. Maar Hawai moet je niet te snel vanuit gaan!
Plus het halen van hawai op een volledige IM is toch steeds iets prestigieuzer.

Als het zo uitkomt en ik ben toevallig toch in de buurt dan lijkt het mij een zeer mooie 70.3, dat is mijn voornaamste motivatie. Dat je je eventueel voor Kona kan kwalificeren is mooi meegenomen, maar ik ben het met je eens dat het niet zo makkelijk is als het in eerste instantie lijkt. Ik weet niet of ik het met je laatste stelling eens ben. Ik denk dat degenen die zich in St Croix voor Kona kwalificeren dit ook met een hele IM hadden kunnen doen, dus prestige speelt in mijn ogen niet echt een rol hier. Persoonlijk zou ik me er totaal niet druk om maken, kwalificeren is kwalificeren.