Onderwerp: Eet ik wel genoeg?
De achtergrond
Ik ben een man van 32.
Augustus 2011 woog ik bijna 100 kg en sportte niet.
Ik ben 30 kg afgevallen in 4 maanden. At ongeveer 1600-2000 Kcal per dag (alleen koolhydraten (brinta met water) en magere kwark) tot 12.00 uur. Daarna alleen groente en fruit tot de volgende ochtend. Als training elke dag (7 dagen per week) 's ochtends 1 uur spinning met een hartslag boven de 160 BPM. Ongeveer 2 keer per week liep ik daarnaast hard. In januari 2013 woog ik 69 KG, maar had geen spieren meer over. Toen ben ik overgegaan op een eiwitrijk dieet met aanvullende supplementen. Ook ben ik 's avonds beperkt weer koolhydraten gaan eten. Ik schat een kleine 3000 Kcal gemiddeld per dag. Als training 3 keer per week cardio en 3 keer per week krachttraining (full body). In maart woog ik 74 kg met 7 punts meting 6,7% vet. Dat was het moment dat ik besloot dat ik graag triathlon wilde gaan doen. Ben actief het zwemmen gaan trainen en heb mijn hardlopen (na een te snelle opschaling) gedoseerd gaan opschalen. Zwem nu 3 keer per week, doe een beetje krachttraining op zwemmen gericht, loop 3 keer per week hard. Binnenkort ga ik aan het fietsen op de weg werken. Ik fiets dagelijks 5 km naar mijn werk en 5 terug.
Het huidige dieet
Ik eet momenteel elke ochtend ongeveer 180/220 gram brinta, en een bak magere kwark 0,5 liter.
Tussen de middag eet ik rond de 180 gram brinta of 200 gram droge krackers (heel pak). In het weekend neem ik bruine broodjes (stuk of 3, 4) met magere kaas en of rosbief als lunch.
'S avonds (voor 19.00 uur) eet ik vlees (100gram+) , ongeveer 80 gram rijst, aardappelen of iets dergelijks, groente en een flinke bak salade met beperkte hoeveelheid slasaus, 1 of 2 handjes noten.
Voor het slapen gaan eet ik een back magere kwark 0,5 liter.
Het probleem
- Hoewel ik 6 maanden intensief en gericht op kracht getraind heb (pyramides e.d.) , is de spiermassa die ik aangekomen ben eigenlijk beperkt.
- Ik vind het moeilijk om bij krachttraining tot spierpijn toe te trainen. Het lijkt erop dat mijn energie eerder op is dan mijn krachtdrempel. Neem zeker 48 uur tussen sets op dezelfde spiergroepen.
- Ik merk dat mijn uithouding bij het zwemmen en mijn stuwkracht (met name in de benen) achterblijft bij anderen. Ik ben sneller vermoeid. Dit is geen hart-long vermoeidheid maar echt in mijn spieren (hoop dat jullie dit verschil (h)erkennen).
- Als ik naar huis fiets van het werk kan ik echt het hongerklopgevoel krijgen.
De hypotheses
Ik eet te weinig.
Ik overtrain.
Ik rust te weinig (heb kleine kinderen en een drukke baan, probeer desalniettemin minimaal 7 uur per nacht te pakken, denk dat ik gemiddeld op een kleine 7 uitkom).
Heb zelf nu een vermoeden dat ik iig meer moet eten maar hoor graag jullie ideeën hierover.