Als hardloper heb ik dit topic met grote verbazing gelezen.. ik was er namelijk van overtuigd dat haklanden op blote voeten niet mogelijk was maar Thijs kan het blijkbaar wel zonder knie en enkel blessures....
Ik loop ook op mn middenvoet en ben daarmee begonnen toen ik met mn marathontraining bezig was. De overstap van haklanding naar voorvoetlanding is geen makkelijke en mn marathon heb ik toen ook nog met haklanding gedaan.
Ik ben toen overgestapt omdat ik een vreselijke loopstijl had waar wel wat aan verbeterd kon worden. Ik ben toen beland op de pose methode maar ben daar later ook weer vanafgestapt omdat je dan heel vreemd voorover liep kwam heel onnatuurlijk over vond ik. De voorvoetlanding heb ik er wel ingehouden zeker toen de afstanden steeds korter werden. Later kwam ik ook genoeg plausibele en wetenschappelijke artikelen en boeken tegen die dat bevestigen... Thijs, ik ben het grondig met je oneens dat de mens is gemaakt om hard te lopen met een haklanding... dat is namelijk alleen mogeljk omdat onze schoenen voorzien zijn van enorm veel demping in de hiel (behalve bij jou want jij kan dat blijkbaar wel).. de klappen van de landing worden met een klein beetje demping in de hiel rechtstreeks doorbelast aan de knie... bij een voorvoetlanding werkt de achilespees en kuitspier als een soort schokdemper en wordt de energie van de landing als een elastiek opgeslagen die dan weer vrijkomt bij de afzet.. een mooi boek waar heel veel biomechanica wordt uitgelegd is Hardlopen van Bosch & klomp
http://www.bol.com/nl/p/hardlopen-2-dvd … 006050653/ mooi boek, wel wat duur maar dan heb je ook wat:-)
Ook andere hardloop methodes pleiten voor een voorvoetlanding (pose, chi-running)
dat je op de baan bijna geen haklanders tegenkomt heeft vast ook met de spikes te maken... daar zit totaal geen demping in en daarbij kan je dus ook nauwelijks op je hak landen (behalve Thijs dan.. die kan dat vast wel) 3 minuten op de kilometer is wel wat hard voor de overgang naar voorvoetlanding... ik zou dat op ongeveer 4 minuten per kilometer zetten...
Het grote probleem bij landen op de voorvoet is wel dat de belasting heel anders is.. de kuiten en achillespezen krijgen meer op hun donder waardoor je deze overgang heel rustig moet opbouwen. Ga je er veel harder van lopen? als je loopstijl de zwakste schakel is vast wel.... mij heeft het in iedergeval enorm geholpen op afstanden tot ongeveer 16km.. maar na een periode met minder hardlopen was ik vergeten dat de belasting op de achilles hoger is en had ik dus weer rustiger op moeten bouwen->achilles blessure...