1

Onderwerp: Olympische Triathlon

Heden aangetroffen op nusport.nl

http://www.nusport.nl/schaatsen/2961616 … iting.html

Jillert Anema vind iets van het langebaan- en marathonschaatsen. Maar Jillert vind ook iets van triathlon, zie de laatste paar alinea's:

Volgens de coach moet er nog goed gekeken worden hoe de mass start het best vormgegeven kan worden. Hij waarschuwt daarbij dat de discipline niet te kort moet worden gemaakt. "Dan haal je de ziel uit de sport, zoals het IOC met de olympische triathlon heeft gedaan."

"Hoe al de mensen rondom de olympische organisatie de vijf ringen vermarkten is toch walgelijk! Ze hebben de ziel van de triathlon de nek omgedraaid met de verkorte olympische versie. Een triathlon hoort toch juist lang te zijn? Je verliest anders het publiek dat geïnteresseerd is in zo'n onderdeel."

Ik kan eigenlijk niet bedenken of ik het er nou mee eens ben of niet. Persoonlijk vind ik de OD een leuke afstand, om te doen en om naar te kijken. Op de OS zou het wat mij betreft non-stayer mogen zijn (wat mij betreft zou triathlon per definitie non-stayer mogen zijn, maar dat terzijde). Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van de stelling van Anema vinden.

2

Re: Olympische Triathlon

Eens met Anema,

de hele is echter niet aantrekkelijk om naar te kijken. Het duurt te lang. tegenwoordig moet het kort en snel. Kijk maar wat er inderdaad in het schaatsen gebeurt en de roep dat de langere afstanden moeten verdwijnen omdat ze te lang duren.

wat jou inzicht betreft ben ik het volledig met je eens. De triathlon is een individuele prestatie, de stayerwedstrijden zijn geen individuele prestatie, mij zie je daar in iedergeval niet aan de start. cool

3

Re: Olympische Triathlon

Ik ben het met Jillert oneens. Ik vind de lengte van de wedstrijd op de olympische spelen wel ok. Misschien dat enkel het zwemmen wel wat langer zou kunnen. Zeker als ze met wetsuit aan zwemmen. Zo'n kwartiertje is wel heel kort. Dan zouden na de eerste wissel de groepen ook wat verder uit elkaar liggen en dat zou het fietsen interessanter kunnen maken.
Maar waar ik wel tegen ben zijn fietsparcoursen waar bijna niets kan gebeuren, geheel vlak en honderd (soms idioot gevaarlijke) bochten. ITU is meestal tot de tweede wissel heel erg saai en voorspelbaar. Dat heeft volgens mij niets met stayeren te maken maar met de parcoursen. Er zouden eigenlijk net als in de meeste wielerklassiekers stukken in het fietsparcours moeten zitten waar aanvallen echt kan lonen.
En wat ik ook bizar blijf vinden is dat triathlon voor 1500m in een wetsuit mag, en dat een paar dagen later de 10km open water zwemmen gewoon in de speedo gaat bij dezelfde temperatuur.

4

Re: Olympische Triathlon

Ik neig eerlijk gezegd ook naar oneens. Wat eigenlijk ook wel eigenaardig is, is dat zwemmen, atletiek, baanwielrennen, roeien (grofweg; de duursporten) over een hele rits van afstanden wordt afgewerkt van sprint tot lange afstand. Maar triathlon is gewoon triathlon, terwijl er in de triathlon ook een keur aan wedstrijdafstanden is. Eigenlijk zou het onderdeel "wisselduursport" mogen zijn met als disciplines OD, LD, Duathlon en teamsprint ofzo. Zou een mooie ontwikkeling zijn.

5

Re: Olympische Triathlon

Bij het xc mountainbiken is het hetzelfde 4jaar terug duurde een wedstrijd nog dik 2.30u nu zijn ze op 1u30 meestal al binnen dan krijg je zowiezo een ander type athleet op het podium. Word het voor de renners ook moeilijker om de marathon (wat geen os dicipline is) en het xc te combineren.

6

Re: Olympische Triathlon

Naar aanleiding van de OD triathlon zijn er wat discussies gaande over hoe het over 4 jaar moet. Ik hoor meer over het verkorten van de afstand (tot een sprint) dan het verlengen ervan. Het stayeren is destijds toch toegestaan omdat het vrijwel onmogelijk is om handhaving van het niet-stayeren bij de OD-afstand te controleren en het dan te willekeurig wordt (de een wordt wel bestraft, de ander niet)? Volgens mij kan je dit alleen oplossen door middel van een selectief fietsparcours, wat vrijwel automatisch veel klimmen betekent, of het loslaten van de massastart icm het verbieden van stayeren. Laat elke 30 seconden iemand het water inspringen en wie het kortste doet over het zwemmen/fietsen/lopen heeft gewonnen.

7

Re: Olympische Triathlon

De stayer regels zijn natuurlijk op zich net zo belachelijk als de regels voor grondcontact bij het snelwandelen. Er zijn genoeg situaties denkbaar waarin iemand die geen enkele intentie heeft de regels te overtreden toch een straf kan krijgen zonder er zelf schuld aan te hebben. En bij grote startvelden overtreedt eigenlijk iedereen toch wel ergens de regels. De straffen zijn vaak pure willekeur.

Ik denk dat OD's leuker zouden worden als het zwemmen verlengt wordt, of dat iets van driekwart van de te lopen afstand na het zwemmen moet worden afgelegd. Kleine voorsprongen tijdens het fietsen worden al snel serieus als er nog maar drie kilometer gelopen hoeft te worden na de wissel.

Ik heb een aantal jaren af en toe in een duitse regionalliga meegedaan en daar heb ik wel geleerd dat OD's waarbij je met 40 man min of meer tegelijk op de fiets stapt niks aan is als er niet gestayerd mag worden.

8

Re: Olympische Triathlon

Ach, Jillert zou best eens wat minder vaak zijn mening mogen geven.

9

Re: Olympische Triathlon

Cees schreef:

Ach, Jillert zou best eens wat minder vaak zijn mening mogen geven.

dat zou jammer zijn, want hij heeft best vaak wat zinnigs te zeggen.

10

Re: Olympische Triathlon

thijs schreef:
Cees schreef:

Ach, Jillert zou best eens wat minder vaak zijn mening mogen geven.

dat zou jammer zijn, want hij heeft best vaak wat zinnigs te zeggen.

Hij levert ook wel knoeperts van schaatsers af dus over schaatsen heeft hij wat mij betreft ook wel enig recht van spreken. Maar beter blijft hij zich (al dan niet luidruchtig) met schaatsen bemoeien en sleept hij de triathlon er niet weer aan de haren bij.

11

Re: Olympische Triathlon

Maca944 schreef:

Laat elke 30 seconden iemand het water inspringen en wie het kortste doet over het zwemmen/fietsen/lopen heeft gewonnen.

Naar een Olympische Triathlon met tijdritstart zou ik met het grootst mogelijk plezier kijken. En naar een Olympische Triathlon met een fietsparcours type Ventoux overigens ook.

12

Re: Olympische Triathlon

Bwa als je zo een type ventoux hebt krijg je weer een echt klimmer als winnaar en dat zijn ook niet echt de complete athleten kun je beter een fiets parcour alla wk Valkenburg hebben,zwaar en snel.

13

Re: Olympische Triathlon

Een type klimmer die ook kan zwemmen zou het verdienen  wink

Triathlon als tijdrit lijkt me het einde van de sport als olympische discipline. En terecht.

14

Re: Olympische Triathlon

thijs schreef:
Cees schreef:

Ach, Jillert zou best eens wat minder vaak zijn mening mogen geven.

dat zou jammer zijn, want hij heeft best vaak wat zinnigs te zeggen.

maar niet over triathlon