1

Onderwerp: Twee LD triathlons in één seizoen

Er zijn ongetwijfeld mensen die ervaring hebben met het afleggen van twee LD triathlons in één seizoen. Zelf zit ik er over te denken om deze uitdaging ook aan te gaan. Voor het zoeken naar de twee die het zouden moeten worden, ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn wat betreft het herstel en de opbouw naar een tweede LD. Met name de periode die minimaal tussen de twee LD's moet zitten om voldoende te zijn hersteld en weer goed te kunnen opbouwen.

2

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Mijn vriend heeft dat een paar keer gedaan. Het kan moeilijk zijn om twee keer naar een LD toe te trainen en dan met name mentaal. Er zat bij hem zo'n 8 weken tussen.

Mij lijkt 1LD per jaar wel genoeg...maar als ik goed herstel na de eerste...wie weet...

3

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Wat versta je precies onder een LD?

Het loopgedeelte is het meest belastend. Evenementen als Tristar zijn relatief lang, maar vergen weinig herstel door het korte loopgedeelte.

4

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Er is een verschil tussen het afleggen van twee LD triathlons en het zo snel mogelijk afleggen van twee LD triathlons, dus wat is je doelstelling? Om echt te herstellen heb je ongeveer een maand nodig, daarna kan je met de voorbereiding van de volgende beginnen (waarbij je als het goed is natuurlijk nog wel redelijk wat vorm van de eerste hebt). Twee maanden lijkt me een minimum tussen twee volledige triathlons, ik zou er drie maanden voor uittrekken.

5

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Ik heb de afgelopen vijf zomers twee of drie LD wedstrijden gedaan. Twee seizoenen heb ik ook 3 LD's in 3 maanden tijd gedaan. Ik heb nooit het idee gehad dat de laatste slechter dan ging.

De moeilijkste periode om tussen twee LD's te hebben is 6-12 weken. 3-5 is het makkelijker, want dan kun je er twee doen op één voorbereiding/taper. Meer dan 4 maanden is ook goed te doen, want dan heb je na de eerste gewoon de tijd om te herstellen en een tweede voorbereiding te doen.

De belangrijkste tip is om niet teveel te taperen voor de eerste, en vanaf de dag na de wedstrijd direct weer iets te gaan doen. Als er weinig tijd tussen de twee zit, moet je de trainig voor de tweede gewoon opbouwen tot normaal de week voor de wedstrijd. Geen taper dus.

6

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Nu ik denk het spelletje op de halve voldoende te begrijpen is mijn doel voor 2013 finishen in de Embrunman. Hoewel ik op een vlakparcours op de fiets aardig mee kan ben ik een slechte klimmer. Ruim 90 kg bij 1,86 m (ik kom van 120 kg). Maar klimmen vind ik wel heel leuk. De LD Alpe d'Huez 2011 ging mij redelijk af en ik ben er snel van hersteld. En juist door de hoogtemeters in de Embrunman haal ik voor mezelf de druk weg van een snelle tijd. Op tijd finishen is genoeg.

In de voorbereiding heb ik de Green Hell Triathlon 3OD staan. Ik ga samen met wat clubgenoten. Enige prestatie drang is er dan wel. Maar ik ga er behalve wat rust in de week ervoor niet echt voor taperen. De Embrunman op 15 augustus 2013 blijft hoofddoel.

De Green Hell Triathlon is 7 1/2 week voor Embrun. Dus in wat Thijs aangeeft de moeilijkste periode tussen twee LD's. Wat zou de beste voorbereiding zijn voor Embrun:
- Gewoon de GHT-long (3OD 4/120/30) maar rustig aan;
- Gewoon de GHT-long maar na 3 rondjes lopen stoppen dus (4/120/18);
- Of toch maar de GHT-half (1,9/80/19). De vroege zwemstart van de GHT-long mis ik dan en die lijkt mij juist goed om te oefenen)?

Ik kom er zelf niet goed uit, graag advies,
Jasper

7

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Ik zou nooit aan een wedstrijd beginnen met het idee om uit te stappen.
Ik zou ook nooit een wedstrijd doen met het idee om het rustig aan te doen.
Dus in dit geval zou ik of de halve doen, of die 3OD en dan voluit.

3OD heuvelachtige triathlon in juni lijkt me overigens geen slechte voorbereiding voor Embrunman. Alle heuvels die je mee kunt pakken helpen  smile

8

Re: Twee LD triathlons in één seizoen

Bedankt Thijs. Ik ga ervoor, 3OD voluit.

Jasper