1

Onderwerp: Mentorprogramma

Wie is er voorstander van dit idee?
Op een andere website over triathlon bestaat dit idee allang en is een groot succes. Zo stelt er iemand zich kandidaat om een mentor te zijn en hij neemt 3-5 (of meer) mensen in zijn groep en start een mentorprogramma.

Hij geeft tips aan die mensen en zij kunnen dan vragen stellen, schema's volgen,... . Zodat beginners dan leren uit zijn ervaring/tips.

Allé het is wat kort uitgelegd, maar hier kan je zien wat ik bedoel :
http://www.beginnertriathlete.com/discu … ?fid=115#s

2

Re: Mentorprogramma

Als (nog) niet lid van een thriathlonvereniging zou het voor mij wel handig zijn.
Stok achter de deur en leren van de ervaring van anderen.

3

Re: Mentorprogramma

Cato schreef:

Als (nog) niet lid van een thriathlonvereniging zou het voor mij wel handig zijn.
Stok achter de deur en leren van de ervaring van anderen.

Inderdaad, bij mij is het ook zo. Op het internet vindt je veel informatie, maar ik vind het soms teveel informatie dat ik niet weet wat eerst te doen.

Het is misschien ook tof voor iemand die mentor wil zijn om een starter te helpen begeleiden. Hopelijk krijgen we hier wat reactie  smile

4

Re: Mentorprogramma

Inderdaad, bij mij is het ook zo. Op het internet vindt je veel informatie, maar ik vind het soms teveel informatie dat ik niet weet wat eerst te doen.

Helemaal mee eens!  Ik kan best nog wel een mentor gebruiken af en toe... Ik ben ook geen lid van een vereniging.

5

Re: Mentorprogramma

Kijk, dat valt me nu weer tegen: zoveel meer ervaren triathleten dan ik en geen reactie op zo'n goed idee! Valse bescheidenheid, vermoed ik....

Hierbij in ieder geval mijn reactie....
Ik ben Hans, doe nu ruim 5 jaar triathlons. Elk jaar wel 1/8ste als start van het seizoen, en dan meestal 2-3 kwartjes en wat harloopwedatrijden. Heb dit via een 70.3 opgebouwd naar een Ironman (in 2010) en vorig jaar weer een 70.3 gedaan. Heb ook 8 marathons gelopen. Hieruit blijkt meteen dat ik meer op duur gericht ben dan op pure snelheid tijdens een korte afstand. Heb een gezin met twee kinderen, en heb dus ook geleerd trainingen daardoorheen te plannen. Dit was een rustjaar, waarin ik vreemd genoeg (of niet...) een PR liep op 5 km en halve marathon. Ben geen lid van een vereniging, vooral omdat ik training wil kunnen aanpassen aan gezin en werk. Past ook wel bij me. Toen ik startte met triathlons  had ik een loopachtergrond, maar kon niet meer dan één baantje crawl.

Meest voldoening gevende prestatie (los van die Ironman....): heb een buurman die niet meer den 300m achterelkaar kon hardlopen en veel te zwaar was binnen een jaar naar de marathon van NY begeleid, waar hij keurig finishte in 4:40(en in de loop van het proces 20 kg afgevallen was).

Lijkt me leuk om ook andere mensen te helpen verder te komen! Ik hoor graag wie geïnteresseerd is.

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Mentorprogramma

Heb jij geen interesse om dan mentor te zijn? ;-)

7

Re: Mentorprogramma

Brecht schreef:

Heb jij geen interesse om dan mentor te zijn? ;-)

Natuurlijk wel, lijkt me leuk! Had alleen reacties van veel ervarener mentoren verwacht... wink   cool Maar die zijn natuurlijk allemaal hard aan het trainen!  lol

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Mentorprogramma

HansH schreef:
Brecht schreef:

Heb jij geen interesse om dan mentor te zijn? ;-)

Natuurlijk wel, lijkt me leuk! Had alleen reacties van veel ervarener mentoren verwacht... wink   cool Maar die zijn natuurlijk allemaal hard aan het trainen!  lol

Bij deze heb ik dus interesse om mee te doen smile Heb je een emailadres?

9

Re: Mentorprogramma

Mijzelf kennende zou ik denk ik iets te kritisch zijn richting de mentor.
Een triatleet met ervaring is zeker geen garantie dat het advies ook correct is.

10 Laatst bewerkt door HansH (15-12-12 18:05:55)

Re: Mentorprogramma

DeDuif schreef:

Mijzelf kennende zou ik denk ik iets te kritisch zijn richting de mentor.
Een triatleet met ervaring is zeker geen garantie dat het advies ook correct is.

Dat klopt! Garantie tot de voordeur... Het is net triathlon..... altijd zelf je gezond verstand blijven gebruiken!  smile

triathlon is 3x leuker!

11

Re: Mentorprogramma

Wat moet hier nu eigenlijk het verschil zijn tussen een mentor en een normale coach?

12

Re: Mentorprogramma

thijs schreef:

Wat moet hier nu eigenlijk het verschil zijn tussen een mentor en een normale coach?

Tgoh, een coach zegt wat de speler moet doen? Terwijl dat een mentor tips geeft en raad?
Het is een klein verschil, maar op die site is dat een groot succes. Niet iedereen wil gratis coaching geven of tips.

13

Re: Mentorprogramma

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de begeleiding van een mentor en een tri-vereniging?

En nu niet gaan zeggen dat je meer 1-op-1 begeleiding bij de mentor krijgt, want dan zit er iets niet goed bij je vereniging.
Niet bij een vereniging gaan vanwege de gezinssituatie snap ik ook niet. Ben je bij een vereniging dan VERPLICHT op de training te verschijnen? En weet je van te voren dat je meer dan de helft van de trainingen gaat missen? Denk het niet.

Ik zie het voordeel niet van de mentor tov een vereniging. Ik zit nu bij mijn 3e vereniging in 25 jaar tijd en heb nooit iets "niet gekregen". Schema's werden gemaakt, vragen werden beantwoord zelfs instructiemiddagen over het afstellen van je fiets, workshops van (ex) pro's, wat wil je dan nog meer?

14

Re: Mentorprogramma

petitmas schreef:

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de begeleiding van een mentor en een tri-vereniging?

En nu niet gaan zeggen dat je meer 1-op-1 begeleiding bij de mentor krijgt, want dan zit er iets niet goed bij je vereniging.
Niet bij een vereniging gaan vanwege de gezinssituatie snap ik ook niet. Ben je bij een vereniging dan VERPLICHT op de training te verschijnen? En weet je van te voren dat je meer dan de helft van de trainingen gaat missen? Denk het niet.

Ik zie het voordeel niet van de mentor tov een vereniging. Ik zit nu bij mijn 3e vereniging in 25 jaar tijd en heb nooit iets "niet gekregen". Schema's werden gemaakt, vragen werden beantwoord zelfs instructiemiddagen over het afstellen van je fiets, workshops van (ex) pro's, wat wil je dan nog meer?

Omdat ik als beginner nog niet direct in een vereniging wil? Ik vind dat je maar in een vereniging kan gaan achter een 1ste triathlonwedstrijd (dan merk je of je wil verder doen ofniet), dan is een mentor nu handig om je toch nuttige tips te geven?

In een vereniging kan ik nu niet gaan, als student is dit onmogelijk (je zit in een studentenstad + thuis, dus kan je in de week niet trainen als je in een club zit bij u thuis, neem je een club in u studentenstad dan kan je niet trainen in het weekend/vakantie/blokperiode)

Dus nee, een vereniging is momenteel niet handig in mijn situatie. Na mijn studie is een club natuurlijk aangeraden en ben ik ook van plan (als de 1ste wedstrijd meevalt), want waarom zou je lidgeld betalen als je 0,0 ervaring hebt?

15

Re: Mentorprogramma

juist als je begint kan een vereniging nuttig zijn. Je betaald lidgeld om ervaring van trainers en andere atleten op te doen zodat je niet alle beginners fouten hoeft te maken die zij al gemaakt hebben voor je. Een collega van heeft de mooie uitspraak fouten maken is niet erg als je elke x maar fouten maakt die we nog niet kennen. Daar leer je van.

In mijn beperkte studenten tijd was ik ook lid van een vereniging. door de week bij de club trainen in het weekend zelf duur trainingen doen. Of een x minder naar moeders toe.....

Vind dat je jezelf erg veel beperkingen oplegt....

Iemand "begeleiden" zonder de atleet te zien sporten blijft gokken zelfs met 20 jaar triathlon ervaring en 23 jaar trainers ervaring.....(tering ik word echt oud :-s)

16

Re: Mentorprogramma

Als alle voordelen die petitmas hierboven opnoemde voor jouw niet genoeg zijn misschien wel omdat lidgeld goedkoper is dan allemaal losse kaartjes voor het zwembad? En dat je daarbij waarschijnlijk ook nog eens een zwembaan krijgt waarin niet iedere keer 4 bejaarden naast elkaar zwemmen!

17

Re: Mentorprogramma

draak schreef:

juist als je begint kan een vereniging nuttig zijn. Je betaald lidgeld om ervaring van trainers en andere atleten op te doen zodat je niet alle beginners fouten hoeft te maken die zij al gemaakt hebben voor je. Een collega van heeft de mooie uitspraak fouten maken is niet erg als je elke x maar fouten maakt die we nog niet kennen. Daar leer je van.

In mijn beperkte studenten tijd was ik ook lid van een vereniging. door de week bij de club trainen in het weekend zelf duur trainingen doen. Of een x minder naar moeders toe.....

Vind dat je jezelf erg veel beperkingen oplegt....

Iemand "begeleiden" zonder de atleet te zien sporten blijft gokken zelfs met 20 jaar triathlon ervaring en 23 jaar trainers ervaring.....(tering ik word echt oud :-s)

Als student in een vereniging zie ik toch niet lukken se, die uren van lessen zijn echt anders (soms lang les). En in grote vakanties zit je niet in een studentenstad, ik wacht liever af ofdat het lopen terug lukt, geen nut dat ik nu eerst lidgeld betaal en dan merk dat het lopen terug een probleem vormt.

Nuja, dat is ieder zijn eigen mening. Ik vind het verstandiger om eerst gewoon te trainen met tips van iemand om een 1/4 gewoon uit te doen en als je dan merkt van : wow, dit is tof. Dan zou ik in een club gaan. Iedereen praat hier over een vereniging, maar net ofdat jullie allemaal van dag 1 met 0 ervaring allemaal in een club gingen.

18

Re: Mentorprogramma

thijs schreef:

Als alle voordelen die petitmas hierboven opnoemde voor jouw niet genoeg zijn misschien wel omdat lidgeld goedkoper is dan allemaal losse kaartjes voor het zwembad? En dat je daarbij waarschijnlijk ook nog eens een zwembaan krijgt waarin niet iedere keer 4 bejaarden naast elkaar zwemmen!

Je stelt het wel heel cru, net ofdat ik die voordelen niet genoeg vindt? Als je niet weet welke lesrooster ik heb, dan kan je niet beslissen of ik het niet genoeg vindt om in een club te gaan, denk je dat ik daar niet over heb nagedacht?

Trouwens, ik betaal geen losse kaartjes voor in het zwembad. Een goeie vriend van mij zit in een club, dus ik weet ook wel informatie of de club in onze streek goed genoeg is ofniet. Het is misschien met reden dat die vriend liever 50 km verder gaat in een andere club  wink Soit, ik vind dat je het vré cru stelt, tuurlijk weet ik dat clubs pak voordelen biedt, maar dit is momenteel niet haalbaar als je raar lessenrooster hebt + 3 maand vakantie niet in u studentenstad zit. Dit gaat niet enkel over het weekend dat je dat niet kan meetrainen.

19

Re: Mentorprogramma

Ik studeer maar train ook bij een vereniging, das echt prima te combineren hoor. Betaal erg weinig aangezien het een studenten triathlon vereniging is maar ik ben erg blij met de info die je onderling kunt uitwisselen, samen naar wedstrijden gaan, samen trainen (van altijd alleen trainen wordt je ook niet vrolijk).. Voor mij genoeg redenen om lid te worden/blijven, en in de weekenden kun je gewoon je eigen trainingen alsnog doen. Maakt niet uit of ik dan bij m'n ouders ben of hier thuis. Ik doe naast de clubtrainingen toch m'n eigen schema.

De meeste leden van onze club worden trouwens lid via een korte cursus, dus vanaf dag 1 dat ze iets met triathlon willen/gaan doen.. Juist door het trainen met de groep worden zij ook 'besmet' met het triathlon virus.. smile

20

Re: Mentorprogramma

Lieke schreef:

Ik studeer maar train ook bij een vereniging, das echt prima te combineren hoor. Betaal erg weinig aangezien het een studenten triathlon vereniging is maar ik ben erg blij met de info die je onderling kunt uitwisselen, samen naar wedstrijden gaan, samen trainen (van altijd alleen trainen wordt je ook niet vrolijk).. Voor mij genoeg redenen om lid te worden/blijven, en in de weekenden kun je gewoon je eigen trainingen alsnog doen. Maakt niet uit of ik dan bij m'n ouders ben of hier thuis. Ik doe naast de clubtrainingen toch m'n eigen schema.

De meeste leden van onze club worden trouwens lid via een korte cursus, dus vanaf dag 1 dat ze iets met triathlon willen/gaan doen.. Juist door het trainen met de groep worden zij ook 'besmet' met het triathlon virus.. smile

Zit je ook op kot?

Ikzelf ga liever in een vereniging na studententijd (binnen 1,5 jaar) zodat ik dan niet terug van club moet veranderen.

21

Re: Mentorprogramma

Je wil een mentor maar als je hier een top tip krijgt dan wil je er niet naar luisteren big_smile moeilijk publiek zenne.

22

Re: Mentorprogramma

ronnyke schreef:

Je wil een mentor maar als je hier een top tip krijgt dan wil je er niet naar luisteren big_smile moeilijk publiek zenne.

Ik denk dat ik het opgeeft  wink  Als niemand de moeite doet om de situatie te snappen, dan leg ik het ook verder niet meer uit.
Als jullie denken dat een schakeljaar (met veel les/verplichte lessen/rare lesuren) + 100 km van huis te combineren valt met een vereniging in de studentenstad, dan is dat jullie mening. Ik heb genoeg tegen argumenten gegeven, maar iedereen leest wat hij wil lezen.

Dacht eventjes dat dit forum er was om elkaar te helpen, maar iemand tips geven, valt hier niet onder blijkbaar. Blijkbaar negeer ik een top tip, terwijl ik al 5 (? of meer) keer heb gezegd dat ik daar over heb nagedacht en wil wachten tot NA mijn 1ste wedstrijd en NA mijn studie.

Jammer dat niemand eventjes de moeite doet om alles te lezen, maar direct redeneert dat ik tips negeer of dingen niet goed genoeg zijn voor mij.

23

Re: Mentorprogramma

Brecht schreef:

Zit je ook op kot?

Kot? Lang leve Google.. tongue Ja ik woon op kamers. Maar ik ga niet ieder weekend naar m'n ouders hoor dus dat scheelt een hoop reizen. Dit is m'n thuis dus ook in de vakanties ben ik hier, vandaar dat ik dan gewoon door kan trainen. Mocht ik over een paar jaar verhuizen dan verhuis ik gewoon van vereniging, triathlon wereldje in NL is klein genoeg om al je oude clubgenoten bij wedstrijden wel weer tegen te komen. smile Ik vind het nu gewoon erg gezellig en voor mij heeft het een meerwaarde om lid te zijn, over een paar jaar zie ik dan wel weer..

Hopelijk vind je genoeg info hier op het forum en online zodat je je eerste wedstrijd kunt finishen. Ik persoonlijk heb mijn eerste wedstrijd gedaan zonder dat ik eigenlijk wist waar ik aan begon. Was ook best leuk, zo lekker in het diepe springen.. smile

24

Re: Mentorprogramma

Ik snap je situatie wel. Ben zelf PhD student en heb dus ook geen 9 tot 5 baan vanwege experimenten. Ik train ook alleen omdat ik dan veel flexibeler ben in wanneer ik train.  Ik snap de argumenten om lid te worden van een vereniging maar ook de bezwaren. Volgens mij zijn er veel meer mensen op dit forum die geen lid zijn van een vereniging. Laten we elkaar respecteren en ieder de trainingen laten doen die hij/zij het fijnste vind. Plezier is namelijk het belangrijkste!

25

Re: Mentorprogramma

Het is een forum. Je vraagt een mening. Blijkbaar zijn er hier niet zoveel voorstanders, kan gebeuren. Maar niet zo piepen als het antwoord je niet bevalt.