351

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ook al ben ik erg blij met mijn Garmin 910XT, het feit dat er maar 4 datavelden op zitten leverde wat potentiële problemen op nu ik ook mijn wattage wil zien. Ik heb daarom maar een Garmin Edge 500 erbij gekocht (waar ik 8 datavelden kan gebruiken) en als krent in de pap een Fliploc aero om hem fatsoenlijk op mijn TT-fiets te monteren. Gemaakt van nylon met behulp van lasers. Een bijkomend voordeel is dat ik nu die enorme quick release kit voor de 910XT niet meer hoef te gebruiken. Als iemand interesse heeft, hij is te koop.

http://www.designcycles.net/images/fliploc%20aero_3.jpg

352

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:

Ook al ben ik erg blij met mijn Garmin 910XT, het feit dat er maar 4 datavelden op zitten leverde wat potentiële problemen op nu ik ook mijn wattage wil zien. Ik heb daarom maar een Garmin Edge 500 erbij gekocht (waar ik 8 datavelden kan gebruiken) en als krent in de pap een Fliploc aero om hem fatsoenlijk op mijn TT-fiets te monteren. Gemaakt van nylon met behulp van lasers. Een bijkomend voordeel is dat ik nu die enorme quick release kit voor de 910XT niet meer hoef te gebruiken. Als iemand interesse heeft, hij is te koop.

Mooi, hoef je ook niet bang te zijn je 910 te verliezen tijdens het zwemmen. Misschien zal ik bij grote wedstrijden de Edge 500 van Natasja gebruiken om die angst te boven te komen. Had al een licht horror moment in Eberbach toen de 910 half losgetrapt was door een zwemmer.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

353

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Voor het eerst van mijn leven met paddles gezwommen. Na een half uurtje voelde het heel vreemd om weer gewoon te zwemmen, alsof je met je vuisten dicht zwemt. Het voelde wel wat zwaar aan de schouders en ik denk dat ik morgen wat spierpijn zal hebben. toch heb ik er maar een minuut of 25 mee gezwommen.

354

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Een minuut of 25??????? Voor de eerste keer?????
Ben jij 2 bij 1 meter of zo  tongue ?

Moest dat van de trainer of zwom je een eigen programma?

Nu ben ik een watje met trainen en vind 3 x 400 met paddles al heel veel

355

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Zeker veel met paddles ik las ergens dat ik het niet met meer dan 200 meter moest doen omdat je erg moet oppassen voor je schouders. Dus dat ook braaf vorige wk gedaan met mij nieuwe aanwinst. Ik wil ze zeker af&toe gebruiken ter afwisseling bij de trainingen. Maar niet meteen een half uur.

Voelt inderdaad anders als je dan zonder weer zwemt. Ik had eerst ingezwommen, toen 200m met de paddels en daarna mijn duurtraining van 500 en 1000. In het begin voelde je geen grip maar had je wel gevoel dat je sterk was in je schouders ... daarna was het weer weg hahahah

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

356

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Als je zo ver met paddles kan zwemmen (ook 3 x 400m) betekend dat je of bere sterk bent en dus makkelijk onder de 13min op de km zwemt of je techniek is slecht wanneer je met paddles zwemt..........

357

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Veel lekkerder om in te zwemmen met een t-shirt aan. Als je die dan vervolgens uittrekt voel je je alsof je als een aaltje door het water schiet.

358

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Dorter schreef:

Veel lekkerder om in te zwemmen met een t-shirt aan. Als je die dan vervolgens uittrekt voel je je alsof je als een aaltje door het water schiet.

hahah ja dat is ook zo. Eigenlijk moet je sowieso met ballast trainen, zo met mijn woon werk op de fiet weet ik niet beter dat ik een rugzak heb, dan in het weekend wel weer eens fijn geen een te hebben. Die tshirt vind ik wel leuk om een keer in open water te gaan doen  cool

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

359

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Rose69 schreef:
Dorter schreef:

Veel lekkerder om in te zwemmen met een t-shirt aan. Als je die dan vervolgens uittrekt voel je je alsof je als een aaltje door het water schiet.

hahah ja dat is ook zo. Eigenlijk moet je sowieso met ballast trainen, zo met mijn woon werk op de fiet weet ik niet beter dat ik een rugzak heb, dan in het weekend wel weer eens fijn geen een te hebben. Die tshirt vind ik wel leuk om een keer in open water te gaan doen  cool

Doe dan een netshirt aan, misschien vang je dan nog wat ;-)

360

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Jip schreef:

Doe dan een netshirt aan, misschien vang je dan nog wat ;-)

big_smile

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

361

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Rose69 schreef:
Jip schreef:

Doe dan een netshirt aan, misschien vang je dan nog wat ;-)

big_smile

Prima, dan ga ik achter je zwemmen, ik vis altijd achter het net.

362

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Van geen enkele training heb ik meer profijt gehad als van paddles en pull buoy. Ik heb vorig seizoen enkel met paddles gezwommen, en dit jaar ongeveer 85% van alle zwemmeters. Het enige negatieve eraan was dat ik van mijn clubgenoten in eerste instantie continu cynische/afkeurende reacties als hierboven moest negeren.
Dat ging wel over. Omdat het al het derde jaar was dat ik bij die club trainde en ik gewoon hetzelfde programma deed als de voorgaande jaren (enig verschil dus dat alles met paddles en pull buoy ging) en ik ineens in 6 maanden tijd iets van 45 sec over 400 meter, 2 minuten op een km en meer dan 8 minuten over 4000 meter verbeterde.
Ik heb geen enkele moeite om een hele 4km lange training de paddles aan te houden. En 5 of 6 km ermee red ik ook wel. En ik ben zo slap als een vaatdoek. Het zwaarste aan die training met paddles vind ik om ze helemaal naar de rand van het zwembad te moeten dragen.  tongue
Mijn beste tijd over 3.8km is slechts 54 minuten dus mijn techniek is natuurlijk ook met paddles heel slecht. Dat is ook logisch. Ik heb nog nooit iemand gezien met een goede techniek die niet heel makkelijk onder 12 minuten per kilometer zwemt. En vrouwen misschien 12:30 minuten. De prognose om nog een redelijke techniek te krijgen als je op latere leeftijd nog moet leren zwemmen is bij benadering kansloos. Na je pubertijd ben je qua aanleren van zwemmotoriek al ongeveer fossiel wink .
Het heeft mij flink geholpen door het zwemmen te versimpelen tot ronddobberen met twee aan elkaar gelijmde pull buoys, het enigszins correct leren vastpakken van wat water en dan zo hard en vaak mogelijk afzetten.
Ik had overigens de jaren voor mijn paddle-trainingen vaak schouderklachten, maar sinds ik enkel met paddles zwem heb ik daar nooit meer last van. Er zijn een aantal dingen die standaard in zwemprogramma’s zitten die volgens mij veel en veel slechter zijn voor je schouders. Even die beginner met slechte techniek en weinig flexibiliteit in de schouders een paar keer 50 vlinderslag laten doen midden in een harde training, of een harde set armen na een flinke poos op een kickboard te hebben gehangen bijvoorbeeld. Dingen die je wel wilt laten als je je paddles de hele training aanhebt. wink

363

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Nou leuk Thijs dat jij er weer een positief verhaal over hebt met je paddles training. Ik heb Large van de paddles van speedo wat volgens niet wat te groot is voor me maar dwingt me ook de hele beweging goed te doen viel me bij de eerste keer op.

We zien wel waar ik kom met de lessen die ik nu volg en de trainingen die ik doe. In ieder geval ben ik die beginner die nog genoeg vooruitgang kan boeken. Dat is al leuk zat.  smile

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

364

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Na dit verhaal ga ik ook mijn paddles maar eens uit de kast halen. Teksten als "Mijn beste tijd over 3.8km is slechts 54 minuten dus mijn techniek is natuurlijk ook met paddles heel slecht." wil ik niet lezen.

365

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:

Na dit verhaal ga ik ook mijn paddles maar eens uit de kast halen. Teksten als "Mijn beste tijd over 3.8km is slechts 54 minuten dus mijn techniek is natuurlijk ook met paddles heel slecht." wil ik niet lezen.

lol  cool ja dat triggered zeker!!! Hoezo competitief  tongue

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

366

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Mooi opbeurend verhaal, Thijs!
Die 2 minuten winst per kilometer zie ik ook wel zitten  smile ! Vrees dat ik alleen een nog ouder fossiel ben dan jij... wink
maar goed, ik zwem nu ongeveer een half jaar met die krengen en geen schouderklachten. Overigens bestaat mijn programma voor de helft uit padlde/pull bouy, per zwemmsessie, dwz zo'n 2000 m.
dat enkelbandje blijf ik trouwens een ramp vinden...mijn benen zakken steevast richting bodem, wat ik ook probeer.
Heb je daar nog een goede tip voor?

367

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Pullbuoy tussen je enkels klemmen?

12:30 op een km voor een dame is wel eerst snel hoor...dan spreek je over NL top!

Ik zwem soms met paddles, meer niet dan wel. Misschien moet ik ze ook maar weer eens meer gebruiken...

368

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Jip schreef:

12:30 op een km voor een dame is wel eerst snel hoor...dan spreek je over NL top!

Misschien qua triatlon. Maar niet qua zwemmen.
Er zijn in Nederland meisjes van 12 die dat kunnen zwemmen. Dat zijn dan inderdaad wel de toppers, maar ze zijn wel 12 wink

369

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

DeDuif schreef:
Jip schreef:

12:30 op een km voor een dame is wel snel hoor...dan spreek je over NL top!

Misschien qua triatlon. Maar niet qua zwemmen.
Er zijn in Nederland meisjes van 12 die dat kunnen zwemmen. Dat zijn dan inderdaad wel de toppers, maar ze zijn wel 12 wink

We zitten hier toch op een triathlonforum? ;-)

370

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

@Ynsnits, wanneer ga je over de bodem? met alleen enkelbandje of ook met enkelbandje met pull buoy?

je moet het water ontzettend snel 'vastpakken' als je met alleen een enkelbandje zwemt, en absoluut niet glijden of traag ritme zwemmen.
En je moet al een redelijke rompstabiliteit in het water hebben voor je met alleen een enkelbandje goed kan zwemmen. Die zou je kunnen trainen door tijdens je pull buoy paddles set je enkels ook geregeld met een enkelband vast te zetten. Pull buoy tussen enkels is ook een goede, maar daar krijg ik rugklachten van. Dat is echt een killer voor de onderrug, dus als die zwak is moet je er echt mee oppassen.

Als je ook met enkelbandje en pullbuoy te diep in het water ligt is waarschijnlijk je pull buoy te klein. Dan compenseer je tijdens pull set waarschijnlijk nog met je benen. Een extra stuk drijfvermogen aan je pull buoy vast plakken doet wonderen in dat geval.

371

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Rose69 schreef:
Maca944 schreef:

Na dit verhaal ga ik ook mijn paddles maar eens uit de kast halen. Teksten als "Mijn beste tijd over 3.8km is slechts 54 minuten dus mijn techniek is natuurlijk ook met paddles heel slecht." wil ik niet lezen.

lol  cool ja dat triggered zeker!!! Hoezo competitief  tongue

realistisch  wink

Als je de technische vaardigheden van een redelijk goede 10 jarige wedstrijdzwemmer hebt, en de conditie van de beste 13 jarigen zit je in Nederland in iedere niet-stayer triathlon in de kopgroep. Maar om de één of andere reden is dit bescheiden doel zelfs voor atleten die zichzelf serieus genoeg nemen om hun benen te scheren, te twitteren, weblogs bij te houden en op trainingskampen te gaan vaak al veel te hoog gegrepen.

372

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

petitmas schreef:

Een minuut of 25??????? Voor de eerste keer?????
Ben jij 2 bij 1 meter of zo  tongue ?

Moest dat van de trainer of zwom je een eigen programma?

Nu ben ik een watje met trainen en vind 3 x 400 met paddles al heel veel



Ik blijk een aardige discussie te hebben gestart. Ik ben 50 en 90kg bij 1,83 met ideaalgewicht volgens SMO van 86kg. Ik heb nooit fatsoenlijk zwemmen geleerd en sinds 2 jaar zit ik op trimzwemmen waar ik wat techniek oppik. ik heb een matige techniek en zwem 19 minuten over een km.  Bij triathlons zit ik altijd bij de laatste 25%, net voor de schoolslagzwemmers zeg maar.
Verder klooi ik zelf wat aan. Mijn spierpijn valt 24 uur later reuze mee. Ik heb voor de aardigheid die paddles gekocht (grote maat trouwens) om wat variatie erin te gooien. Het moeilijkst vond ik nog het keerpunt, het tuimelkeerpunt beheers ik nauwelijks en met die grote dingen aan je handen is het keren hartstikke lastig.

373

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

@thijs: alleen met enkelband om. Pull buoy met bandje nog niet geprobeerd. Ik merkte inderdaad wel dat je met een hogere slagfrequentie moest zwemmen, wil je nog een beetje vooruitkomen. Glijden is niet aan de orde. Bedankt voor de tip iig! ik zal morgen eens wat experimenteren. Vanavond ga ik schaatsen in kader van cross- overtraining, een enkelbandje of pull buoy met paddles is dan niet zo handig  tongue
Trouwens, ik scheer mijn benen niet... wink

374

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Jack33 schreef:

Het moeilijkst vond ik nog het keerpunt, het tuimelkeerpunt beheers ik nauwelijks en met die grote dingen aan je handen is het keren hartstikke lastig.

Klopt! En het start-en stopknopje van mijn garmin indrukken ook!

375

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Tja, das weer een simpele keuze voor mij, bedankt voor de bevestiging Thijs  tongue
Als je er 3 jaar over doet om 2 minuten van je 3,8 km af te krijgen, dan investeer ik liever in het fietsen en lopen, daar valt voor mij iets meer winst te halen  tongue  ............... minuutje of 20 op de hele  cool

Als je met 54 min een slechte techniek hebt, dan moet ik de volgende keer maar eens MET mijn armen gaan zwemmen.
Beetje open deur Thijs. Volgens mij ben je slim genoeg om te beseffen dat op dit forum hoofdzakelijk de (boven?) gemiddelde wedstrijd atleet mee schrijft. Om dan te zeggen dat je met 54 min op de 3,8 dus een slechte techniek hebt is voor de anderen niet echt fijn om te lezen, in ieder geval niet voor mij.

Jij vindt 33 min op de 10 km lopen zeker ook veel te langzaam? om nog maar te zwijgen van het fietsen. Ik snap je goede bedoelingen echt wel hoor, maar volgens mij was dat niet helemaal de insteek van het stukje van Jack. Ik ken in ieder geval geen enkele trainer die iemand (die 19 min op de km zwemt zoals hij zelf schrijft) bij zijn allereerste training met paddles meteen 25 min laat zwemmen. DAAR ging het over.