1 Laatst bewerkt door Rose69 (21-12-12 10:46:47)

Onderwerp: Wat waren jouw kosten in 2012?

Zojuist op mijn blog mijn kostenplaatje gepubliceerd over 2012. Niet dat iedereen het met elkaar kan vergelijken maar wellicht wel leuk om te delen als je het niet erg vind. Krijgen we een beetje een beeld van elkaar. Bij deze mijn kosten en op mijn blog nog wat toelichting. Begin volgend jaar zal ik mijn begroting voor 2013 publiceren.

http://rosevdh69.blogspot.nl/2012/12/tr … -2012.html

http://1.bp.blogspot.com/-997kHNCzOcc/UNQb7w5-WdI/AAAAAAAAJrg/oX62S5ie4vk/s1600/Kosten+triathlon+2012.jpg

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

2 Laatst bewerkt door Dorter (20-12-12 22:51:23)

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Dikke l*l, dat ga ik mooi niet uitrekenen want dan krijg ik mot met mijn wettige echtgenote!! Hahahahaha!!

Maar dat loopt ook wel aardig in de papieren vanwege een nieuwe racefiets, wetsuit, diverse schoenen en deelname aan de triathlonXL in Gerardmer. Als de kosten van verblijf daar ook mee moet rekenen (eigenlijk wel want inherent aan evenement) gaat het hard.

Ah boeien, beter dan het naar de kastelein te batsen nietwaar?

3

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Ik vind het wel een leuk item. Zo gedailleerd heb ik het niet. Maar hier zijn de ruwe getallen

Inschrijfgelden tirathlon:
IM Wales (500) Gerardmer XL (150) Eupen, Stein, La ROche (240) Haccourt, Utrecht, Aachen, Weert (100)
Duathlon ern lopen
Midwinter marathon (35) Offroad Valkenburg (20) Beartrail (20) Velomediane (30) diverse andere loopjes (60)

Totaal inschrijfgeld: € 1155

Materiaal:
Loopschoenen 400
Loopsokken 50
Winterloopset 100
Fietsschoenen 100
Tri suits            250
Tijdritfiets (2e hands)1500
Aero bidons 40
Mavic CC Ult (2ehands) 500
Banden (2 Conti comp tubes), twee GP4000, 4 binnenbandjes) 200
Fietsenmaker voor kabel vervanging, naven obnderhoud etc 100
Kleine fiets dingetjes en sokken etc. 100
Zwembroek en Bril 60
Repen, gels en dat soort spul 150

Fietsmeting inc plaatjes 200

Overigen (zwembad kosten en vergeten te benoemen) 200

Verblijf in Gerardmer tel ik niet mee, was gecombineerd met familie weekend.
Verblijf etc in Wales wel 700 ong.

Totaal € 5305... (exclusief diesel, koffie en andere uitgaven bij wedstrijden)

Pfff en in 2013 gaat mijn vrouw ook weer triathlonnen... Misschien moet ik mijn nieuwe ATB maar ook nog in 2012 pakken... Kan ik doen aslof ik in 2013 minder uitgeef smile

4

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit bijgehouden hoeveel ik uitgeef. Zal iets typisch nederlands zijn denk ik. Heb wel een paar grote kosten gehad loopband 1200,carbon wielen 1900,training wielen 750,mtb 4000,een paar of 8 schoenen ong 1000euro en banden enz...dan tja.... ik zeg het hou dat echt niet bij.

5

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Ok, toch alles maar eens op een rijtje gezet. Als je een nieuwe fiets koopt dan hakt dat er uiteraard flink in. Strikt genomen zijn het geen kosten, maar uitgaven, en heeft die fiets uiteraard een restwaarde en moet ik de aankoopprijs afschrijven over de periode dat hij in mijn bezit is om tot de echte kosten van afgelopen jaar te komen. Vooraf was mijn inschatting dat ik in 2012 in totaal ongeveer € 10k heb uitgegeven aan triathlongerelateerde zaken. Bij dit bedrag ben ik dan ook maar gestopt, maar volgens mij is het redelijk uitputtend.

http://img835.imageshack.us/img835/3628/screenhunter01dec211013.jpg

6

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Maca944 schreef:

Ok, toch alles maar eens op een rijtje gezet. Bij dit bedrag ben ik dan ook maar gestopt, maar volgens mij is het redelijk uitputtend.

Tof dat je inzage geeft in kosten trainingsschema's van Koen de Haan. Dat is voor mensen goed om te weten te over wegen.

Ja investeringen en uitgaven zijn het. Daarnaast hangt ook de soort afstand binnen de triathlon ook af natuurlijk. Maar wel leuk om een indruk te krijgen wat het bij iedereen kost.

Ik heb zelf ook reiskosten en eventuele verblijfkosten in 2012 buiten beschouwing gelaten omdat het soms ook een combinatie is met vakantie. Dit zal ik in 2013 voor de begroting wel toevoegen.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

7

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Wat een kostelijke sport  yikes Echt motiverend is dat toch niet (als starter), natuurlijk is dit over een volledig jaar + niet alles is puur uitgaven (aankoop fiets = investering).

Maar geeft wel een duidelijk beeld hoe duur het is, vooral inschrijven (500 euro voor IM)

8

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Brecht schreef:

Wat een kostelijke sport  yikes Echt motiverend is dat toch niet (als starter), natuurlijk is dit over een volledig jaar + niet alles is puur uitgaven (aankoop fiets = investering).

Maar geeft wel een duidelijk beeld hoe duur het is, vooral inschrijven (500 euro voor IM)

Altijd interessant om je uitgaven op te delen in investeringen vs. lopende uitgaven.

Bv. fiets, hartslagmeter = investering (gaat meerdere jaren mee), sportdrank en inschrijvingsgelden zijn lopende uitgaven.  Op beide kan je besparen maar meestal op een heel andere manier.

Loopschoenen zijn een twijfelgeval, als investering gaat het alleszins niet lang mee, eerder vergelijkbaar met ketting of remblokjes. :-)

9

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Brecht schreef:

Wat een kostelijke sport  yikes Echt motiverend is dat toch niet (als starter), natuurlijk is dit over een volledig jaar + niet alles is puur uitgaven (aankoop fiets = investering).

Maar geeft wel een duidelijk beeld hoe duur het is, vooral inschrijven (500 euro voor IM)

Dat hangt er een beetje vanaf. 500 Euro voor een race is duur als het 1 van de vele is.

Ik heb vorig jaar 10 triathlons gedaan (ik zie dat ik veenendaal nog was vergeten) . Negen van die 10 triatlhons stonden echter in het teken van die ene... IM Wales.

ALs dat iets is waar je het hele jaar naartoe hebt gewerkt en je hebt de (financiele) mogelijkheid om dat te doen, is 500 euro nog steeds veel geld, maar niet meer duur...

10

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Vanzella schreef:
Brecht schreef:

Wat een kostelijke sport  yikes Echt motiverend is dat toch niet (als starter), natuurlijk is dit over een volledig jaar + niet alles is puur uitgaven (aankoop fiets = investering).

Maar geeft wel een duidelijk beeld hoe duur het is, vooral inschrijven (500 euro voor IM)

Dat hangt er een beetje vanaf. 500 Euro voor een race is duur als het 1 van de vele is.

Ik heb vorig jaar 10 triathlons gedaan (ik zie dat ik veenendaal nog was vergeten) . Negen van die 10 triatlhons stonden echter in het teken van die ene... IM Wales.

ALs dat iets is waar je het hele jaar naartoe hebt gewerkt en je hebt de (financiele) mogelijkheid om dat te doen, is 500 euro nog steeds veel geld, maar niet meer duur...

Eens, het is een kwestie van keuzes en je kan het zo duur (of zo goedkoop) maken als je zelf wilt. Combineren met een (gezins)vakantie zoals ik in Mallorca ga doen in 2013 is ook een mogelijkheid om de uitgaven onder een andere post te kunnen schuiven. Als je alle spulletjes al hebt en je doet geen extreme buitenlandse tripjes dan kan je op een budget onder de € 1000 heel veel plezier hebben volgens mij.

11

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

En wat is eigenlijk de reden dat de inschrijving van een IM zo hoog is?

12

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Mja al denk ik niet dat ik ingeschreven ga geraken er is zelfs sprake dat hij niet meer doorgaat zelfs maar ik wil me inschrijven voor de marathon van NY en dat kost ong met alles erop en eraan een 2500 euro. Dus das al een serieus bedrag voor een goeie 3uurtjes te lopen vind ik mad kan beter een nieuwe wilier cento kopen voor 8000 heb ik er eentje voor de vingers van af te likken. Of mischien wel allebij maar daar vrees ik voor.

13

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Brecht schreef:

En wat is eigenlijk de reden dat de inschrijving van een IM zo hoog is?

Ik denk dat het in de volgende dingen zit.

Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld ALmere (200 euro) zitten de extra kosten in het volgende

Het omlijstende programma (briefing, pasta party, awards ceremonies, after parties etc). De verzorging (elke 15-20km en 2km).
Het is een bedrijf met betaalde mederwerkers ipv een gesubsidieerde groep vrijwilligers.

Als je dit in ogenschouw neemt kom je aan ongeveer 350 euro schat ik (Challenge niveau, zij doen hetzelfde ongeveer als IM)

De rest zijn IM marketing kosten en winst. Het verschil in prijs met Challenge is alleen te verklaring middels prijselasticiteit (ofterwijl de bereidheid van ons atleten om meer te betalen voor het IM label).

Voor een wedstrijd met IM label heb je een uitverkocht huis voor 500 euro (of de helft voor IM 70.3) en voor een Challenge wedstrijd bereik je hetzelfde voor 350 Euro (of dehelft voor een halve).   Daarnaast houden ze het aantal wedstrijden ook beperkt. De niet uitverkochte wedstrijden in drukke periodes worden keihard geschrapt. (Ierland, Antwerpen, Regensburg bijvoorbeeld).

14

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Het is niet dat ik erg schrik, maar het totaalbedrag lijkt veel. Als beginner kom ik niet op dat bedrag terwijl ik wel redelijke aankopen heb gedaan in de vorm van een racefiets (tweedehands), loopschoenen en verschillende outfits voor met name lopen en fietsen.

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar kunnen jullie ook zien hoe dit de afgelopen jaren bij jullie is geweest en hoe het zich dus ontwikkeld heeft? Ben nieuwsgierig hoe het voor jullie was als beginneling en nu als ervaren triathleet. Kan ik voor mezelf ook een inschatting maken.

15

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Switcher schreef:

Het is niet dat ik erg schrik, maar het totaalbedrag lijkt veel. Als beginner kom ik niet op dat bedrag terwijl ik wel redelijke aankopen heb gedaan in de vorm van een racefiets (tweedehands), loopschoenen en verschillende outfits voor met name lopen en fietsen.

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar kunnen jullie ook zien hoe dit de afgelopen jaren bij jullie is geweest en hoe het zich dus ontwikkeld heeft? Ben nieuwsgierig hoe het voor jullie was als beginneling en nu als ervaren triathleet. Kan ik voor mezelf ook een inschatting maken.

Met die aankopen ben je er toch? Trisuit voor de wedstrijden en klaar. Zelfs een wetsuit is geen verplichting, zeker niet als je je wedstrijden selecteert op zwemmen in een zwembad. Je laat het zo gek worden als je zelf wilt wink

16 Laatst bewerkt door Tikketim (23-12-12 21:44:32)

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

- fiets + schoenen en pedalen : 800 euro
Het was een basis toonzaal model van Specialized. nog wat korting op gekregen.
- fietsbroek en bovenstuk *2 : 120 euro
Altijd een proper setje klaar als het andere in de was zit.
- loopschoenen : 150 euro
- diverse broeken om te gaan lopen , lange en korte : +- 100 euro
- regenjasje : 40 euro
- hartslagmeter : 20 euro

Alles samen +-1230 euro.

Voor 2013  een wintersetje voor het fietsen, een trisuit en een nieuw abonnement bij het plaatselijke zwembad en ik kan weer een tijde verder smile

17

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Mee eens dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt.

Ik heb niet alles genoteerd wat ik dit jaar heb uitgegeven aan mijn sport.

De grootste uitgave dit jaar was de aanschaf van mijn fiets €4300,-

Inschrijfgeld Challenge Barcelona + verblijf € 1000,-

Aanvulling materialen/kleding zwemmen, fietsen en lopen € €700

Abonnementen leesvoer en entreegelden € 350

Zal vast nog iets vergeten zijn!!

18

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Ben ik blij dat ik een 'sponsor' heb!

Ik denk dat ik rond de 1000 euro uitgegeven heb.
200 sportvoeding
500 inschrijfgelden
200 schoenen
100 extra kleding

19

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

@ maca944.

Ik begreep dat jij dit jaar een Argon fiets hebt aangeschaft? Hoe bevalt ie en waar heb je hem gekocht? Goede service e.d.?

Bij voorbaat dank!

20 Laatst bewerkt door DeDuif (28-12-12 16:11:21)

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Ik kies ervoor om dit niet te berekenen  wink
Vooral het begin was duur. Racefiets, toch maar MTB erbij voor de winter. Wetsuit.
Beetje op niveau komen en ook een tijdritfiets erbij.

Nu heb ik dat gelukkig allemaal dus vallen de uitgaven mee. Alleen het inschrijfgeld blijf ik altijd erg hoog vinden voor triatlonwedstrijden.
Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld loop of fietswedstrijden. Ik begrijp dat niet helemaal.
Leuk dat er intensief gejureerd wordt bij de triatlonwedstrijden, maar ik heb het idee dat ze meer zeuren over al dan niet te los afgestelde remmen en startnummers die weggedraaid zijn, of triatlonpakjes die opengeritst zijn, dan dat ze optreden tegen stayerende deelnemers.

Ok tot zover mijn frustratie over de jury, eigenlijk ook offtopic wink

Het is in ieder geval een dure sport, zoveel is zeker.

21

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Aabe schreef:

@ maca944.

Ik begreep dat jij dit jaar een Argon fiets hebt aangeschaft? Hoe bevalt ie en waar heb je hem gekocht? Goede service e.d.?

Bij voorbaat dank!

Ik heb de fiets via internet besteld bij Edelrad in Duitsland (zie http://shop.edelrad.de/), dat scheelde aanzienlijk in prijs. Ze zijn alle beloften snel nagekomen en communiceren goed (lees: ze beantwoorden mijn e-mails snel en correct) dus ik ben tevreden. Het onderhoud (en het laten monteren van een Power2max) laat ik bij mijn lokale fietsenmaker doen.

22

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Had nooit een lijstje gemaakt en als je me gevraagt had een schatting te maken dan was het zeker lager uitgevallen.  yikes

Bedragen zoals kleding, inschrijfgeld ed.. is een schatting en denk dat ik vrij laag heb ingeschat

Ik ben afgelopen jaar begonnen samen met mijn dochter dus de kosten zijn natuurlijk ook iets meer, en er zitten ook dingen bij die niet echt noodzakelijk zijn, maar wel leuk , Tacx VR, Loopband, Hoge wielen ed...  big_smile

Ook zijn de meeste kosten niet elk jaar terugkerend, dus aankomend jaar word goedkoop  big_smile , alhoewel dit jaar mijn zoontje ook begint dus er komt daarvoor weer wat bij.

http://i96.photobucket.com/albums/l180/marcelca/triathlon_zps05252107.jpg

23

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

Ik doe al 20 jaar aan deze sport, maar nog nooit zulke lijstjes gemaakt dan wel gezien  lol
In 20 jaar heb ik € 4500 aan fietsen uitgegeven en kon ik 1 keer een fiets (?) scoren via het fietsenplan, Giant OCR  cool

Vorig jaar voor het eerst een nieuw wetsuit gekocht, Orca, van € 165, alle andere jaren met een 2e hands gezwommen van (2x) € 50. Brilletjes.............€ 20 per jaar

Loopschoenen : € 200 per jaar

Fietsschoenen : afgelopen jaar voor het eerst SIDI gekocht en toegegeven, dat had ik 20 jaar geleden moeten doen. SIDI T2 voor € 98 (nieuw) en ik denk nog 2 paar voor € 75 in de voorgaande jaren

Kleding : tja, loop veel in Saucony. Zag net een foto van mijzelf van 13 jaar geleden en liep vorig week nog in diezelfde broek. Kwaliteit hoor Saucony. Heb ooit 3 tri-suits gekocht in een uitverkoop en loop er nog steeds in zonder dat je er doorheen kunt kijken. 2 Wedstrijd setjes van de club, dat was 2x € 150

Dus gemiddeld over de 20 jaar :

Zwemmen : 15 (wetsuits) + 20
Fiets : 200 + 75 (banden, kettingen, bladen/tandwielen)
Lopen : 200 + 50 (diversen)

Dus gemiddeld € 560 per jaar ex de wedstrijden.

Dat is voor ieder verschillend. Ik heb nooit een IM gedaan en zal die ook zeer waarschijnlijk nooit gaan doen.

Conclusie : je kunt de sport zo duur maken als je zelf wilt, zeker als plezier op de 1e plaats staat en niet je resultaat  tongue
(en nu zal ik wel weer afgebrand worden  sad )

24

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

petitmas schreef:

Conclusie : je kunt de sport zo duur maken als je zelf wilt, zeker als plezier op de 1e plaats staat en niet je resultaat  tongue
(en nu zal ik wel weer afgebrand worden  sad )

Waarom verwacht je afgebrand te worden? Ik denk dat het juist een nuttige posting is om alles in perspectief te plaatsen, je kan het inderdaad zo duur maken (of zo goedkoop houden) als je zelf wilt. Het is absoluut niet nodig om duizenden euro's uit te geven aan mooie spullen om succesvol en met plezier een triathlon te doen. Dat gezegd hebbende vind ik het erg leuk om met al die mooie spulletjes bezig te zijn en triathlon is een sport bij uitstek waar je een hoop geld in kwijt kan als je daar voor open staat.

25

Re: Wat waren jouw kosten in 2012?

petitmas schreef:

Conclusie : je kunt de sport zo duur maken als je zelf wilt, zeker als plezier op de 1e plaats staat en niet je resultaat  tongue

Het is juist mooi die grote verschillen. Deste meer leuk om jou bijdrage er tussen te zien.

Ik denk dat de sport ook voor velen kan afschrikken als ze alleen maar de hoge bedragen zien. Nu de verschillen zichtbaar worden kan iedereen zien dat er meer mogelijkheden zijn om de sport kan bedrijven.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve