de_onno schreef:PS2 HJ, wat zijn jouw bevindingen ?
Ik vind dat de nieuwe 5m-regel het stomste is wat je kunt bedenken als triathlon-bobo/bestuurslid of wat dan ook maar.
Mijn bevindingen in de parktijk?
-Duathlon Groningen; op een kort, bochtig parcours werkt de regel voor geen meter.
-Heerenveen; zeer frustrerend
-Nieuwkoop; helaas was het 'feestje' na een kilometer of 2 fietsen voorbij.
Ik heb Bert Flier al eens horen (lezen) zeggen dat je al voordeel hebt als je op 10m van iemand fietst, dat je als bond dan vervolgens de stayerafstand nog verder gaat inkorten vind ik onbegrijpelijk. Zoals je afgelopen zondag hebt kunnen zien werd de wedstrijd beslist tijdens het lopen en was het fietsen niet meer dan een soort veredelde ploegentijdrit en werden er nagenoeg geen verschillen gemaakt tijdens het fietsen.
Bij OD elite wedstrijden mag er wel gestayerd worden; op verkeersvrije, vaak selectieve fietsparcoursen is dit geen enkel probleem. Het is een kwestie van smaak, maar het heeft ook wel wat. Dat op de OD gekozen is voor het vrijgeven van stayeren is misschien te vatten onder het 'evolueren' van een sport zoals Onno ook aanhaald in zijn 'betoog', en heeft er mede voor gezorgd dat 'we' een olympische sport zijn.
Echter, triathlon is meer dan de OD, en daar gelden andere regels...
Ik denk dat 1 van de bijzondere dingen aan triathlon is, dat je drie onderdelen bijna perfect moet beheersen wil je een wedstrijd winnen. Daarnaast is het eigenlijk gewoon heel simpel; diegene die over de drie onderdelen gemiddeld het sterkste is, die wint de wedstrijd, bij triathlon geen ploegenspel, ingewikkelde tactieken of doortrapte trucjes om een wedstrijd te winnen.
De regel dat het fietsonderdeel bij wedstrijden over de kwart, midden en hele afstand als individuele tijdrit moet worden afgelegd is 1 van de grondeigenschappen van de triathlonsport, zoals de zwart/witte strepen een grondeigenschap is van een zebra. Verliest de zebra als gevolg van een evolutionair proces zijn strepen dan is het geen zebra meer, maar een wild ezelachtig dier.
Door de stayerafstand in te korten verander triathlon over langere afstanden in een sport met een geheel ander karakter waarin hele andere vaardigheden nodig zijn om de sport te beheersen.
In de praktijk zal de 5m-regel ook voor veel problemen zorgen voor de mensen die ervoor moeten zorgen dat de wedstrijd eerlijk verloopt. De sportbobo's hebben het de juryleden behoorlijk moeilijk gemaakt; 10m is al lastig te controleren; 5m helemaal. Daarnaast zal het veld sneller dicht bij elkaar liggen waardoor er veel meer te controleren is voor de jury.
Ik heb dit topic vooral geopend om eens te peilen wat de meeste mensen van deze nieuwe regel vinden. Mocht het zo zijn dat het grootste gedeelte het een slechte regel is, dan moet er wat gebeuren. De sport is immers van ons; 'de atleten', en niet van het bestuur van de NTB, niet van het bestuur van de ITU, en ook niet van het bestuur van de WTO.
Jammergenoeg hebben veel mensen een redelijk onverschillige kijk op de gang van zaken...
'Ach ja, het is nou eenmaal niet anders...'
'Ja, m'n buurman doet het ook...'
'Pff, het zal mijn tijd wel duren...'
Mzzls
HJ
Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.