Onderwerp: Overbelaste aanhechting pees buitenklant heup
Sinds 3 weken heb ik last van een overbelaste aanhechting van een pees aan de buitenkant van mijn heup, aldus concluderen mijn huisarts en sport fysiotherapeut. Dit voel ik pas na zo'n 6 a 7 kilometer lopen door wat stekende pijnscheut(jes), bij aanvang lopen voelt alles dus nog prima-de-lux. Ik heb nog nooit last van deze overbelasting gehad. Ben 's ochtends ook niet stijf etc.
Ben vervolgens minder intensief en minder lang gaan trainen. Dit resulteerde vooralsnog in geen verbetering. Vorige week woensdag heb ik mijn laatste looptraining (duurloop van 15km) gedaan als test of ik wel of niet zou meedoen aan de 1/2 tri van Nieuwkoop. Weer na 6 a 7 km dezelfde pijntjes, dus Nieuwkoop maar afgezegd.
Afspraak gemaakt bij dokter en sport fysiotherapeut. Die adviseren mij eerst maar eens 2 weken mak aan te doen met lopen. Ik heb overigens totaal geen klachten met fietsen, dus dat doe ik op dit moment wat meer. Dat mak aan doen doe ik nu dus en wordt ook door de sport fysiotherapeut behandeld.
Als mogelijke oorzaak denk ik zelf aan mijn wat gevoelig geworden hamstrings. Dit komt doordat ik van de winter meer (en ook anders qua training) ben gaan lopen. Ben namelijk gaan trainen volgens de souplesse methode van Klaas Lok. Opzich prima, want heb mijn halve marathontijd van 1:34 naar 1:26 gebracht en mijn 10km dik onder de 0:40 gekregen! Ga dus na dit akkefietje vaker na een masseur toe!
Mijn vraag is eigenlijk of er andere forum-leden hier wel eens last van gehad hebben en hoe lang het genezingsproces duurde en hoe ik de genezingsduur zo kort mogelijk kan krijgen. Het wedstrijdseizoen is namelijk in volle gang. Met voor mij belangrijke (en zware) wedstrijden als Stein en later in het seizoen Almere op komst wil ik toch zo snel mogelijk weer blessurevrij zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Cor