De ranking is een heel gaaf initiatief. Het is lastig om verschillende evenementen waarbij altijd verschillende mensen aan de start staan te vergelijken. De sportranking doet dat heel aardig: als je mensen die boven je geklasseerd staan verslaat in een evenement krijg je punten, als je verslagen wordt door mensen die lager staat dan verlies je punten. Het is dus niet zo dat je zomaar kan zeggen dat er bij een wedstrijd veel punten te verdienen zijn: ja, die zijn er wel: er zijn ergens veel punten te verdienen als er veel hoog- geplaatsten aan de start staan, maar dat is dan direct ook een sterk bezette wedstrijd, dus voordat je punten verdient moet je die hooggeplaatsten dan nog wel even zien te verslaan. Een prima principe.
Er is wel een aantal kanttekeningen te maken:
- voordat de sportranking een goed beeld geeft van je niveau moet je wel met een vrij grote regelmaat aan evenementen deelnemen.
- het is een mengeling tussen korte en lange races: hierin kan (en wordt) wel onderscheid gemaakt, maar volgens mij was er bij plaatsing voor het NK sprint sprake van dat de overall lijst gebruikt zou worden, wat op zich wel gek is, want mensen die goed zijn op de lange afstand zouden op basis van goede resultaten in lange wedstrijden dan aan de start kunnen staan van een NK sprint, terwijl anderen daar meer aanspraak op zouden kunnen maken. Dit is op te lossen, maar bovendien meer een theoretisch probleem, er waren genoeg plaatsen voor het NK sprint, bovendien kan de NTB ook nog eens 10 wildcards uitdelen.
- er zitten wat schoonheidsfoutjes in v.w.b. foute/ontbrekende licentienummers. Ze komen mensen te kort om het helemaal in de puntjes te regelen weet ik, dus meld jezelf aan om ze te helpen de foutjes er uit te halen en als je foutjes signaleert, mail die dan ook even naar ze door.
Wat betreft 'er een bussines van maken' weet ik niet precies waar je op doelt, maar het is gewoon vrijwilligerswerk van Tiedo Tinga en Marco Vernooij.
Ondanks het feit dat er wat kanttekeningen te maken zijn, ben ik overall meer dan enthousiast over de sportranking. Het is een hele leuke manier om een vergelijk te maken tussen verschillende atleten in verschillende wedstrijden van verschillende lengte. Laten we blij zijn dat er een objectieve manier is om te bepalen wie aan NK's van start mag gaan, want het lijkt me ongezond om in zo'n kleine sport aan de grillen en persoonlijke voorkeuren van individuen van de officiële triathloninstanties overgeleverd te zijn.
Als van te voren bekend is dat de sportranking als kwalificatie gebruikt wordt en je weet dat je daar niet hoog staat, dan moet je aan je ranking werken. Iedereen heeft dezelfde eerlijke kans. Als je niet hoog in de ranking staat of lager dan mensen die minder goed zijn, dat moet je die verslaan in een wedstrijd. Een claim dat er slechtere mensen hoger staan: ja dat kan incidenteel best voorkomen, maar er staan ook snellere mensen lager. Het is alleen incidenteel en zie het van de positieve kant: het is een doorlopende ranking: als jij veel lager staat dan je zelf vindt dat je zou moeten staan, dan wordt het komende jaar lekker makkelijk om in de ranking te stijgen, want je kunt immers gemakkelijk alle mensen die boven je staan verslaan? Op die manier verdien je punten: succes!