1

Onderwerp: Triathlon Ranking

Kijkt iemand van jullie wel eens op de triathlon ranking?
Ik heb het net gedaan en heb nou niet het idee dat het een goede afspiegeling is van wat ik de laatste tijd gepresteerd heb. Zeker niet in verhouding tot wat "bekende" andere atleten. Komt het omdat ik zo teleurgesteld ben of hebben meer mensen het idee dat het niet een goede afspiegeling is?

2 Laatst bewerkt door Dorter (04-02-13 16:33:23)

Re: Triathlon Ranking

Ik heb er jaren geleden eens op gekeken en snapte er de ballen van hoe ik tamelijk hoog kon staan in verhouding tot mijn prestaties. Ik had de indruk dat als je maar voldoende aan aansprekende evenementen meedoet, dat je dan vanzelf hoger gewaardeerd werd. Totaal geen graadmeter voor wat dan ook (dat is wellicht kort door de bocht, maar dat gevoel had ik er in elk geval bij).

3

Re: Triathlon Ranking

Over welke ranking gaat het? Link?

4

Re: Triathlon Ranking

Maca944 schreef:

Over welke ranking gaat het? Link?

http://www.sportranking.nl/

Ik vind het ook een ranking van niets. Voorbeeldje: vorig jaar wilde de NTB de overige plekken op het NK Sprint vullen met de inschrijvers die het hoogst op de sportranking stonden. Wat complete onzin is:

Atleet A staat veertig plekken hoger dan atleet B, terwijl B --> A bij enkele korte wedstrijden heeft verslagen (en nooit vice versa). Maar op een of andere reden doet B niet de goede wedstrijden, of te weinig, en A (blijkbaar) wel, waardoor A de plek @ NK zou krijgen. Terwijl B daar een stuk beter op zijn plek zou zijn.  mad

5

Re: Triathlon Ranking

Prima ranking! Ik sta bij de H24 ontdekte ik na lang zoeken, terwijl ik toch echt ruim 2x zo oud ben....  Triathlon houdt je jong!

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Triathlon Ranking

Ben dus niet de enige die het gevoel heeft dat het niet klopt. Het is ook ondoorgrondelijk hoe hij nou werkt maar word inderdaad wel gebruikt voor het toekennen van startplaatsen op het NK.
Iemand moet het dus een goede ranking vinden.....

7 Laatst bewerkt door Jasper (08-02-13 15:03:06)

Re: Triathlon Ranking

Het gekozen systeem is zeker niet perfect maar wie heeft een alternatief? Als iedereen dezelfde wedstrijden zou doen dan is een ranking makkelijk maar ja dat is niet mogelijk.
Om op basis van de ranking selecties te mogen maken moeten er, mijns inziens, wel een paar fouten uitgehaald moeten worden. De ranking maakt nu geen onderscheid tussen naamgenoten. Hoe komt het dat Stefan Janssen, vierde op de kwart in Didam 3 punten aftrek krijgt terwijl de nummers 1, 2 en 3 meer rankingpunten hadden? Dat komt door Stefan Janssen die 18de is geworden!
Wedstrijden waarin je nu wel gestart bent maar niet gefinishd tellen nu niet mee. Dus dreigt de tijd of beter de plaats een beetje tegen te vallen en vind je de ranking belangrijk, bijvoorbeeld vanwege selecties, dan loont het om niet te finishen. Zelf hoopte ik op een bom punten in de Halve Stein vanwege alle hoog geklasseerde uitvallers maar helaas.

8

Re: Triathlon Ranking

Ik vond mezelf ook ergens terug, geen idee op basis waarvan precies. En eigenlijk interesseert het me ook helemaal niet. Ik vind het interessant waar ik eindig ten opzichte van anderen binnen één evenement. Of een 38e plek bij de triathlon Stein meer of minder waard is dan een 16e plek bij de OD Weert weet ik allemaal niet.

Overigens wel geestig dat er iemand is die hiermee aan de slag gaat en er een business van probeert te maken.

9 Laatst bewerkt door JanR (05-02-13 14:29:02)

Re: Triathlon Ranking

De ranking is een heel gaaf initiatief. Het is lastig om verschillende evenementen waarbij altijd verschillende mensen aan de start staan te vergelijken. De sportranking doet dat heel aardig: als je mensen die boven je geklasseerd staan verslaat in een evenement krijg je punten, als je verslagen wordt door mensen die lager staat dan verlies je punten. Het is dus niet zo dat je zomaar kan zeggen dat er bij een wedstrijd veel punten te verdienen zijn: ja, die zijn er wel: er zijn ergens veel punten te verdienen als er veel hoog- geplaatsten aan de start staan, maar dat is dan direct ook een sterk bezette wedstrijd, dus voordat je punten verdient moet je die hooggeplaatsten dan nog wel even zien te verslaan. Een prima principe.

Er is wel een aantal kanttekeningen te maken:
- voordat de sportranking een goed beeld geeft van je niveau moet je wel met een vrij grote regelmaat aan evenementen deelnemen.
- het is een mengeling tussen korte en lange races: hierin kan (en wordt) wel onderscheid gemaakt, maar volgens mij was er bij plaatsing voor het NK sprint sprake van dat de overall lijst gebruikt zou worden, wat op zich wel gek is, want mensen die goed zijn op de lange afstand zouden op basis van goede resultaten in lange wedstrijden dan aan de start kunnen staan van een NK sprint, terwijl anderen daar meer aanspraak op zouden kunnen maken. Dit is op te lossen, maar bovendien meer een theoretisch probleem, er waren genoeg plaatsen voor het NK sprint, bovendien kan de NTB ook nog eens 10 wildcards uitdelen.
- er zitten wat schoonheidsfoutjes in v.w.b. foute/ontbrekende licentienummers. Ze komen mensen te kort om het helemaal in de puntjes te regelen weet ik, dus meld jezelf aan om ze te helpen de foutjes er uit te halen en als je foutjes signaleert, mail die dan ook even naar ze door.

Wat betreft 'er een bussines van maken' weet ik niet precies waar je op doelt, maar het is gewoon vrijwilligerswerk van Tiedo Tinga en Marco Vernooij.

Ondanks het feit dat er wat kanttekeningen te maken zijn, ben ik overall meer dan enthousiast over de sportranking. Het is een hele leuke manier om een vergelijk te maken tussen verschillende atleten in verschillende wedstrijden van verschillende lengte. Laten we blij zijn dat er een objectieve manier is om te bepalen wie aan NK's van start mag gaan, want het lijkt me ongezond om in zo'n kleine sport aan de grillen en persoonlijke voorkeuren van individuen van de officiële triathloninstanties overgeleverd te zijn.

Als van te voren bekend is dat de sportranking als kwalificatie gebruikt wordt en je weet dat je daar niet hoog staat, dan moet je aan je ranking werken. Iedereen heeft dezelfde eerlijke kans. Als je niet hoog in de ranking staat of lager dan mensen die minder goed zijn, dat moet je die verslaan in een wedstrijd. Een claim dat er slechtere mensen hoger staan: ja dat kan incidenteel best voorkomen, maar er staan ook snellere mensen lager. Het is alleen incidenteel en zie het van de positieve kant: het is een doorlopende ranking: als jij veel lager staat dan je zelf vindt dat je zou moeten staan, dan wordt het komende jaar lekker makkelijk om in de ranking te stijgen, want je kunt immers gemakkelijk alle mensen die boven je staan verslaan? Op die manier verdien je punten: succes!

10

Re: Triathlon Ranking

Maca944 schreef:

Ik vond mezelf ook ergens terug, geen idee op basis waarvan precies. En eigenlijk interesseert het me ook helemaal niet. Ik vind het interessant waar ik eindig ten opzichte van anderen binnen één evenement. Of een 38e plek bij de triathlon Stein meer of minder waard is dan een 16e plek bij de OD Weert weet ik allemaal niet.

Overigens wel geestig dat er iemand is die hiermee aan de slag gaat en er een business van probeert te maken.

Je moet aan minimaal drie evenementen hebben deelgenomen voordat je in de ranking wordt opgenomen.

11 Laatst bewerkt door JanR (05-02-13 14:36:46)

Re: Triathlon Ranking

HansH schreef:

Prima ranking! Ik sta bij de H24 ontdekte ik na lang zoeken, terwijl ik toch echt ruim 2x zo oud ben....  Triathlon houdt je jong!

Moet je ze even je naam en licentienummer mailen. De mensen van de sportranking zijn overgeleverd aan de gegevens die ze van de NTB krijgen. Als ze geen licentienummer hebben, maar alleen een naam kunnen ze onmogelijk bepalen hoe oud je bent. het is niet zo dat ze toegang hebben tot de GBA.

12

Re: Triathlon Ranking

Maca944 schreef:

Over welke ranking gaat het? Link?

www.sportranking.nl

13

Re: Triathlon Ranking

Nou, ik sta solide op de 189ste plek, precies waar ik volgens mij hoor. Goed werk dus van Tiedo en Marco.

Ik vind het ook mooi dat er voor kwalificaties voor kampioenschappen in ieder geval een duidelijke ranking is. Dit is veel beter dan via de bond. Het lijkt me stug dat je als goede atleet een kampioenschap mist door niet in een team te worden opgesteld, niet via de ranking in aanmerking komt en geen wild card kan krijgen. Dus het systeem werkt.

14

Re: Triathlon Ranking

JanR schreef:
HansH schreef:

Prima ranking! Ik sta bij de H24 ontdekte ik na lang zoeken, terwijl ik toch echt ruim 2x zo oud ben....  Triathlon houdt je jong!

Moet je ze even je naam en licentienummer mailen. De mensen van de sportranking zijn overgeleverd aan de gegevens die ze van de NTB krijgen. Als ze geen licentienummer hebben, maar alleen een naam kunnen ze onmogelijk bepalen hoe oud je bent. het is niet zo dat ze toegang hebben tot de GBA.

Ik heb inderdaad geen licentienummer, maar ik heb niet alleen een naam, maar ook een geboortedatum... Die vul ik netjes in elke keer dat ik aan een wedstrijd mee doe roll

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Triathlon Ranking

thijs schreef:

Nou, ik sta solide op de 189ste plek, precies waar ik volgens mij hoor.

Nou ik sta 492 terwijl ik toch duidelijk op 495 hoor te staan!

16

Re: Triathlon Ranking

HansH schreef:
JanR schreef:
HansH schreef:

Prima ranking! Ik sta bij de H24 ontdekte ik na lang zoeken, terwijl ik toch echt ruim 2x zo oud ben....  Triathlon houdt je jong!

Moet je ze even je naam en licentienummer mailen. De mensen van de sportranking zijn overgeleverd aan de gegevens die ze van de NTB krijgen. Als ze geen licentienummer hebben, maar alleen een naam kunnen ze onmogelijk bepalen hoe oud je bent. het is niet zo dat ze toegang hebben tot de GBA.

Ik heb inderdaad geen licentienummer, maar ik heb niet alleen een naam, maar ook een geboortedatum... Die vul ik netjes in elke keer dat ik aan een wedstrijd mee doe roll

Kennelijk moet de sportranking moet het doen met een uitslagenlijst met namen, rangschikking en licentienummers. Als ze hadden geweten hoe oud je bent hadden ze je wel in de juiste categorie geplaatst. Op zich logisch: als alle gegevens van de atleten zomaar aan derden worden verstrekt, zijn er -logischerwijs- mensen die dat niet zo waarderen. Maar het is aan jouw of je in je juiste categorie wilt staan en daar een mailtje aan wilt wijden of het enkel -met dezelfde moeite- wilt intypen op een forum waar er uiteindelijk niets mee wordt gedaan.

info[at]sportranking.nl

17

Re: Triathlon Ranking

Kennelijk moet de sportranking moet het doen met een uitslagenlijst met namen, rangschikking en licentienummers. Als ze hadden geweten hoe oud je bent hadden ze je wel in de juiste categorie geplaatst. Op zich logisch: als alle gegevens van de atleten zomaar aan derden worden verstrekt, zijn er -logischerwijs- mensen die dat niet zo waarderen. Maar het is aan jouw of je in je juiste categorie wilt staan en daar een mailtje aan wilt wijden of het enkel -met dezelfde moeite- wilt intypen op een forum waar er uiteindelijk niets mee wordt gedaan.

info[at]sportranking.nl

Je hebt natuurlijk gelijk,dus ik heb het doorgemaild... Maar je argumentatie is me niet zo helder: atleten met licentie willen mogelijk ook niet dat hun gegevens aan derden worden verstrekt, en op de site van de wedstrijden waar ik aan mee deed staat mijn cat ook te lezen.... Maar goed, het maakt niet uit, ik zit toch bij de laatste helft... Waar ik ook thuishoor! Er staan trouwens opvallend veel damesnamen bij de H24 zie ik nu...  tongue

triathlon is 3x leuker!

18

Re: Triathlon Ranking

Marco Vernooij heeft er mijns inziens juist een goede verbetering in aangebracht door in 2012 alle wedstrijden mee te nemen i.p.v. alleen kwartjes. Dit zorgt duidelijk voor een beter beeld van de geleverde prestaties.

19

Re: Triathlon Ranking

Ik heb nog geen ervaring met de ranking, maar als ik de uitleg lees denk ik dat het een redelijk betrouwbaar systeem is. Een effectief alternatief zou ik in ieder geval niet kunnen bedenken.

20

Re: Triathlon Ranking

Verhip...! ik sta er ook tussen! Net buiten de top 420 welliswaar (en er is wat gesjoemeld met mijn leeftijd...), maar toch... smile
Ik vind het een erg leuk initiatief! Zoals JanR het uitlegde lijkt het systeem analoog aan de wijze waarop de ranking binnen de KNLTB of ATP (tennis) plaatsvindt, een prima systeem in mijn optiek.
Nog enkel wat schoonheidsfoutjes elimineren en volgens mij heb je dan een prachtige overall-ranking van de gemiddelde prestatie van een individuele triathleet tov zijn "concurrentie". Welke waarde je daar aan wilt hechten ligt natuurlijk aan jezelf. De huidige nr 1 hoeft van mij iig voorlopig nog niets te vrezen  wink

21

Re: Triathlon Ranking

thijs schreef:

Nou, ik sta solide op de 189ste plek, precies waar ik volgens mij hoor. Goed werk dus van Tiedo en Marco.

Ik vind het ook mooi dat er voor kwalificaties voor kampioenschappen in ieder geval een duidelijke ranking is. Dit is veel beter dan via de bond. Het lijkt me stug dat je als goede atleet een kampioenschap mist door niet in een team te worden opgesteld, niet via de ranking in aanmerking komt en geen wild card kan krijgen. Dus het systeem werkt.


De Ranking is er niet voor de selectie van kampioenschappen, en zeker niet voor het selecteren van de top atleten. Daar heeft een beetje triathlon kenner geen ranking voor nodig.
De Ranking is er om onderling te kijken na een seizoen wie het beste gepresteerd heeft. Daarbij vind ik dat de atleet vooraf moeten kunnen inschatten hoe hij het beste deze doelen kan bereiken in de ranking. Dat lijkt me nu voor iedereen onduidelijk, zoals Bleek ook al aangeven.

Overigens heb ik een ranking van in de 300 ofzo en mocht wel starten bij het NK vorig jaar

22 Laatst bewerkt door Vernooij (08-02-13 13:36:01)

Re: Triathlon Ranking

draak schreef:
thijs schreef:

Nou, ik sta solide op de 189ste plek, precies waar ik volgens mij hoor. Goed werk dus van Tiedo en Marco.

Ik vind het ook mooi dat er voor kwalificaties voor kampioenschappen in ieder geval een duidelijke ranking is. Dit is veel beter dan via de bond. Het lijkt me stug dat je als goede atleet een kampioenschap mist door niet in een team te worden opgesteld, niet via de ranking in aanmerking komt en geen wild card kan krijgen. Dus het systeem werkt.


De Ranking is er niet voor de selectie van kampioenschappen, en zeker niet voor het selecteren van de top atleten. Daar heeft een beetje triathlon kenner geen ranking voor nodig.
De Ranking is er om onderling te kijken na een seizoen wie het beste gepresteerd heeft. Daarbij vind ik dat de atleet vooraf moeten kunnen inschatten hoe hij het beste deze doelen kan bereiken in de ranking. Dat lijkt me nu voor iedereen onduidelijk, zoals Bleek ook al aangeven.

Overigens heb ik een ranking van in de 300 ofzo en mocht wel starten bij het NK vorig jaar

Dank je JR voor het opnemen voor de ranking! Ik merk dat een aantal personen niet snappen hoe de ranking in elkaar zit en hierdoor niet goed kunnen beoordelen wat ze er mee aan moeten.

Het is de meest simpele en eerlijkste ranking ooit. Het enige wat je moet doen om hoger op de lijst te komen is de atleten die boven je staan te verslaan in een wedstrijd. Simpel he?

Tiedo en ik weten dat het systeem niet perfect is, maar het geeft in ieder geval een beter beeld dan bij het klassieke punten systeem. In onze ranking wordt de puntenverdeling gedaan aan de hand van de sterkte van de race. Versla atleten die boven je staan in de ranking en je zal stijgen op de lijst.
Bij de klassieke punten verdeling is dit niet het geval. Hier kunnen 'mindere' atleten altijd veel punten verdienen wanneer ze aan veel wedstrijden deelnemen. Dit systeem geeft dus geen beeld van de sterkte van de atleet maar aan hoeveel wedstrijden zij deel genomen hebben; niet echt representatief toch?

De berekening van de punten is iets ingewikkelder en zal in een komende Triathlonsport gepubliceerd worden. Een aantal problemen/schoonheidsfoutjes, die door een aantal personen hierboven genoemd worden, komen over het algemeen door het feit dat de NTB en de ranking niet samenwerken. Tinga en ik zijn momenteel bezig om dit voor komend seizoen te verbeteren. Hierdoor kunnen we de leeftijdscategorieën automatisch bepalen en zullen minder fouten in de lijst voorkomen.

Ook zal door deze samenwerking het minder tijd kosten om een ranking op te stellen. Hierdoor kunnen we, in plaats van 1 overall ranking, ook rankings per afstand geven (Sprint, Kwart en Lange Afstand), waardoor het verdelen van de wildcards voor de NK's eerlijker zal verlopen.

Verder zouden we voorspellingen kunnen doen over de uitslag van wedstrijden. Hoe gaaf!

Mochten er nog meer ideeën zijn over wat er verbeterd, toegevoegd of veranderd kan worden, dan horen we het graag! en schoonheidsfoutjes altijd mailen naar:
info[at]sportranking.nl

Trouwens; de beste triatleet van Nederland staat in onze ranking bovenaan. In de vroege Quasar Apex Triathlon Series was dit niet het geval, terwijl de wildcards voor het NK op basis van deze lijst ging....  wink

23

Re: Triathlon Ranking

Duidelijk verhaal hoor, en van de Quasar Apex Triathlon Series klopt in 2011 was het nog de Scott series.
Ik ben helemaal niet goed en snel maar heb toen veel wedstrijden mee gedaan, ik stond toen 5de in de Scott series.
Wat zou betekenen dat ik een wildcard zou kunnen krijgen voor een NK.

Vind de Sportranking een mooi en eerlijk systeem.

24

Re: Triathlon Ranking

heb de regels van de ranking wel beken maar ik snap nog steeds niet wat de beste methode is om hoger op de ranking te komen. Heb dus het gevoel dat ik lager sta als zou moeten, bv een atleet die ik ken en mee strijd en meestal win, staat 195 plaatsen voor me......

25 Laatst bewerkt door Vernooij (10-02-13 21:58:28)

Re: Triathlon Ranking

draak schreef:

heb de regels van de ranking wel beken maar ik snap nog steeds niet wat de beste methode is om hoger op de ranking te komen. Heb dus het gevoel dat ik lager sta als zou moeten, bv een atleet die ik ken en mee strijd en meestal win, staat 195 plaatsen voor me......

Ik quote mezelf eventjes, dus lees het even goed!

Vernooij schreef:

Het is de meest simpele en eerlijkste ranking ooit. Het enige wat je moet doen om hoger op de lijst te komen is de atleten die boven je staan te verslaan in een wedstrijd. Simpel he?

Wellicht is er iets mis gegaan met de ranking bij jou. Stuur je naam even door dan controleer en analyseer ik eventjes wat er wellicht mis gegaan is.

JR heeft ook al 1 en nader hierover verteld, maar zal het nog een keer opsommen:

    Je hebt een aantal wedstrijden nodig om een representatieve ranking te krijgen.

      Wanneer je een lekke band hebt en de wedstrijd finisht, (en dus lager eindigt dan nodig zou zijn) telt de wedstrijd mee voor de ranking.

        Wanneer je een wedstrijd niet finisht; telt de wedstrijd niet mee voor de ranking; mits dit duidelijk in de uitslag opgenomen is.