ronnyke schreef:Hey Scighera je traint nu een jaartje met vermogensmeter,voel je nu al merkbare progressie in je fietsen? Ga zelf ook nieuwe fiets kopen en twijfel ook of ik er een vermogensmeter op ga zetten. Maar ben nu ook al 40jaar dus denk niet dat ik er nog veel profijt uit ga halen eigenlijk.
De Ergomo die ik had was onnauwkeurig (waarden schommelde teveel om er er echt wat mee te kunnen) Powertap gebruik ik nu sinds oktober. Moet het boek nog steeds volledig doorlezen. plan wel mijn trainingsintensiteiten adhv vermogen ipv hartslag
Grote voordelen die ik wel merk tot zover:
-vermogen is direct meetbaar bij verandering in intesiteit, hartslag heeft tijd nodig om te klimmen of te zakken
-vermoeidheid/niet goed hersteld zijn tijdelijker herkennen.
-Beter pacen tijdens wedstrijd (door adrenaline ligt HR aanzienlijk hoger, dan is vermogen een betere raadgever). Heb in het verleden te vaak iets teveel gegeven tijdens het fietsen, met als gevolg dat tijdens het lopen met name maag e.d. begonnen te protesteren
Uiteraard een hoop data om te analyseren, maar ook daar moet ik me nog verder in verdiepen
Van een vermogensmeter an sich ga je niet beter/sneller fietsen. is wel een handige tool. Goed boek erbij is een must. Bepalen van trainingszonnes kan je zelf doen (hoe en wat is wel te vinden) of via een SMA.
Interessant is wel het verschill tussen aerobars vs remgrepen. Aerobars kost je 30W minder vermogen om een gelijke snelheid hand te haven
Of het voor jou zin heeft is aan jou wat wil je ermee en heb je er de kosten er voor over. Ik ben dusdanig gewend geraakt aan de powertap afgelopen winter dat ik perse ook een vermogensmeter op de wedstrijdfiets wilde hebben (waar ik zomers ook mijn trainingen op draai).
Markt kent nu gelukkig steeds meer spelers.
-Powertap bevalt mij erg goed en betaalbaar (wel slechte lagers, maar zijn goed zelf te vervangen. nadeel is wel als je graag wisselt met trainings- en wedstrijdwielen.
-SRM moet je echt tweedehands aanschaffen, grote naam (terecht) maar nieuwprijzen zijn er ook naar. duur in batterijonderhoud (200euro incl btw voor powermeter en powercontrol, echter, er zijn how-to's beschikbaar om het zelf te doen)
-Quarq lees ik ook veel positiefs over
-Ergomo: goed idee, uitvoering wat minder, service voor ISIS/Octalink types niet berschikbaar, Duitsland doet alleen onderhoud aan square assen.
-Power2max: geen ervaring mee, maar hoor ik ook goede verhalen over.
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800