26

Re: Triathlon Ranking

Dat is al iets info wat betreft het uitstappen.
maar zo simpel als de gene voor je op de lijst kloppen en het is geregeld is het helaas niet. Er staan er vele voor me die geklopt zijn afgelopen seizoen.....

ik wacht de info in het bondsblad af en eens kijken of daar wijs uit te worden is.
je mag het ff nakijken als je wil ik ben Bart Rijborz sta 320ste en heb 5 wedstrijden gedaan afgelopen seizoen.
Terheijden sprint, en eredivisie wedstrijden Groningen, Stein, Veenendaal en Almere.

27 Laatst bewerkt door Vernooij (19-02-13 11:14:09)

Re: Triathlon Ranking

draak schreef:

Dat is al iets info wat betreft het uitstappen.
maar zo simpel als de gene voor je op de lijst kloppen en het is geregeld is het helaas niet. Er staan er vele voor me die geklopt zijn afgelopen seizoen.....

ik wacht de info in het bondsblad af en eens kijken of daar wijs uit te worden is.
je mag het ff nakijken als je wil ik ben Bart Rijborz sta 320ste en heb 5 wedstrijden gedaan afgelopen seizoen.
Terheijden sprint, en eredivisie wedstrijden Groningen, Stein, Veenendaal en Almere.

Helaas is het wel zo eenvoudig Bart. Je moet atleten, welke boven je staan in de ranking, verslaan in de wedstrijd om zelf te stijgen op de lijst. Als andere atleten, met een lagere ranking, jou verslaan, dan zul je dalen op de lijst. Sorry dat het niet ingewikkelder te maken is.

Ik heb even naar je uitslagen gekeken en het volgende kan ik concluderen:

Terheijden:
   1   Wilbert    -      Grooters                 73.86     73.86        0.00       H20   90A25348M322
   2   Bert       van    Veen                       1.00     38.74       37.74       H24       onbekend
   3   Niels      de     Bruijn                       28.89     49.30       20.41       H16       onbekend
   4   Francis    -      Mobbs                      55.29     57.29        2.00       H24       onbekend
   5   Bart       -      Rijborz                       66.12     64.12       -2.00       H40   72A11567M322
   6   Leon       van    Poelwijk                 53.02     53.02        0.00       H24       onbekend
   7   Arnold     van    Putten                   51.39     50.89       -0.50       H24       onbekend
   8   Kees       -      Akershoek                37.90     40.42        2.52       H40   69A09767M500
   9   Coen       v/d    Kamp                     37.99     39.47        1.48       H24       onbekend
  10   Remi       -      Boon                        32.84     35.99        3.15       H24       onbekend

In de eerste kolom achter je naam zie je je huidige ranking staan. Er zijn geen atleten onder je, met een hogere ranking, geeindigt -> geen stijging op de ranking
Echter degene die als boven jou eindigen als 2e, 3e en 4e hebben een ranking lager dan jij -> betekend een daling op de ranking voor jou
Dit is ook te zien in de 3e kolom achter je naam. Er staat een daling met 2 punten.

Nog eentje:
Veenendaal
  80   Rik        -      Wemmenhove               56.02     59.52        3.50       H30   82A19504M110
  81   Johan      -      Christen                 64.21     61.21       -3.00       H24       onbekend
  82   Peter      -      Denekamp                 59.41     57.57       -1.83       H40   71A03052M330
  83   Anton      -      Stempher                 52.27     56.47        4.20       H24       onbekend
  84   Jetse      -      Scholma                  68.54     65.54       -3.00       H30   79A11127M217
  85   Bart       -      Rijborz                  64.14     61.14       -3.00       H40   72A11567M322
  86   Erik       -      Schroder                 38.09     49.85       11.75       H24       onbekend
  87   Harm-Jan   -      Stuut                    50.07     50.07        0.00       H24       onbekend
  88   Sebastiaan v/d    Berg                     61.53     58.53       -3.00       H30   81A22999M203
  89   Henk       van    Laar                     65.94     62.94       -3.00       H45   63A22513M321
  90   Tim        -      Stoffelsma               50.01     47.01       -3.00       H24       onbekend
  91   Vincent    -      Harder                   41.77     41.95        0.18       H24       onbekend
  92   Jan        -      Loggen                   35.93     38.41        2.48       H45   64A19583M330
  93   Edwin      -      Wiersema                 46.49     43.49       -3.00       H24   86A22524M103
  94   Dick       -      Vermeulen                39.44     36.60       -2.84       H50   61A17898M302
  95   Jeffrey    -      Hendrikse                 8.62      8.62        0.00       H24       onbekend

Hier wordt jij 85e (maakt niks uit voor de ranking) en verslaat 1 atleet die onder jouw op de ranking staat -> een lichte stijging op de ranking.
Echter een aantal atleten die boven jou eindigen hebben, zoals nummer 80, 82, 83 hebben een ranking lager dan jij -> jij daalt op de ranking. Netto maakt dat jij daalt met 3 punten, zie hiervoor de 3e kolom achter je naam.


Zie je hoe simpel de ranking is? Verslaan van hogere atleten is stijgen, verslagen worden door lagere atleten is dalen....


draak schreef:

Er staan er vele voor me die geklopt zijn afgelopen seizoen.....

Het is leuk dat je dit denkt, maar ik toon toch vrij duidelijk aan dat het niet klopt wat jij denkt.
Het kan wellicht sporadisch voorkomen inderdaad dat iemand een slechte dag heeft en lager eindigt. Dit betekend echter niet dat hij ook op lange termijn dit niveau heeft.

Voorbeeld:
Bas Diederen rijdt 3x lek en eindigt als 100e, dit betekend niet dat hij dan ook slechter is dan de atleten die hem in die
wedstrijd verslaan. Zijn ranking zal wel op korte termijn zakken, terwijl op de lange termijn hij toch echt op 1 zal staan.

Zie je hoe simpel de ranking is?

28

Re: Triathlon Ranking

Toch  in gewikkelder dan ik dacht.
Het is dus zeer onvoordelig om een lokale wedstrijd te doen waar sterke deelnemers meedoen die zelden wedstrijden doen en dus een slechte ranking hebben.
De andere wedstrijd was ik uitgestapt en ben met een bekende meegelopen, ook niet handig dus, volgende x gewoon uitstappen.

Blijft het dus toch een ingewikkeld systeem om je kansen in te schatten.

29

Re: Triathlon Ranking

Uitstappen heeft eigenlijk een positieve invloed op de ranking.
Als een wedstrijd niet zo lekker loopt en je wilt je positie in de ranking niet verliezen is het devies uitstappen.  roll

30

Re: Triathlon Ranking

Dank voor je uitleg Vernooij. Maakt het een en ander wat inzichtelijker.

Ik ben benieuwd naar de gedachte achter de regel dat uitstappers niet in de ranking terugkomen. En hoe gaan jullie om met DQ?

31

Re: Triathlon Ranking

Mooi dat ik de volgende keer dat het niet zo goed gaat uit ga stappen hoor. Ik zou anders zo mijn 189ste plek kunnen verliezen!

32 Laatst bewerkt door JanR (19-02-13 20:35:07)

Re: Triathlon Ranking

Arnoutdv schreef:

Uitstappen heeft eigenlijk een positieve invloed op de ranking.

Geen negatieve invloed is niet hetzelfde als positieve invloed.

Aanvankelijk vond ik het ook gek dat mensen die uitstappen niet in de ranking-uitslag werden opgenomen, maar ik ben van gedachten veranderd. Als iemand met twee lekke banden er de brui aan geeft en er wordt in de uitslag opgenomen dat hij als laatste is gefinisht dan komt dat de representativiteit van de Ranking niet te goede. Idem voor een blessuregeval. Op deze manier voorkom je dat mensen onnodig dalen. De ene imbeciel per jaar die uitstapt omdat hij zijn ranking niet wil verliezen.. who cares. Hij voorkomt alleen dat hij daalt, hij kan er in ieder geval nooit mee stijgen en bovendien is hij door anderen te verslaan wel op de plek gekomen waar hij op dat moment staat. En een jaar lang uitstappen en niet finishen en je bent 1/3e van je ranking punten kwijt, dus daar kun je toch niet eeuwig mee doorgaan.

33 Laatst bewerkt door Vernooij (21-02-13 15:23:14)

Re: Triathlon Ranking

draak schreef:

Blijft het dus toch een ingewikkeld systeem om je kansen in te schatten.

ingewikkeld systeem om je kansen in te schatten???? Welke kansen? om te stijgen op de ranking of op een hoge klassering in een wedstrijd??
Het idee van een ranking is dat sterke atleten boven jou eindigen in de wedstrijd en hoger staan op de ranking toch?

Het is een ontzettend simpel systeem. Met het systeem kun je redelijk goed (let op het woord "redelijk") voorspellen hoe je eindigt in een wedstrijd. Maar gelukkig laten atleten en wedstrijden zich niet zo goed voorspellen. Als Feyenoord tegen Zwolle speelt, verwacht je ook dat Feyenoord wint?

draak schreef:

Toch  in gewikkelder dan ik dacht.
Het is dus zeer onvoordelig om een lokale wedstrijd te doen waar sterke deelnemers meedoen die zelden wedstrijden doen en dus een slechte ranking hebben.

Het idee van een representatieve ranking is dat sterke atleten boven jou staan op de ranking toch?

Het feit dat zij een enkele wedstrijd per jaar doen betekend dat ze wellicht geen representatieve ranking hebben. (Zoals al eerder gepost door JanR). Je moet ongeveer 3 wedstrijden doen om een representatieve ranking te krijgen. Dat sommige atleten daar meerdere jaren over doen kan ik ook niet helemaal verhelpen. Het enige wat ik kan doen is de ranking over een aantal jaar door te laten lopen.


Let op; belangrijke tekst!:
Aangezien ze jou kloppen en dus op de lijst stijgen betekend dit, dat zij en jij een iets representatieve ranking krijgen.



Ik heb het idee dat je manieren probeert te zoeken om hoger op de lijst te komen. Hier zijn 2 manieren voor:

1e manier: Meer/beter trainen en beter materiaal.
2e manier: 50 euro over maken op mijn rekening. Waarom denk je dat JanR zo hoog staat en Thijs zo laag? :-)

34

Re: Triathlon Ranking

Bleek schreef:

Dank voor je uitleg Vernooij. Maakt het een en ander wat inzichtelijker.

Ik ben benieuwd naar de gedachte achter de regel dat uitstappers niet in de ranking terugkomen. En hoe gaan jullie om met DQ?


Zoals JanR al aanhaalde; uitstappen bij een wedstrijd zorgt ervoor dat je niet op genomen word in de uitslag. Hierdoor kun je niet dalen, maar zeker ook niet stijgen! DQ staat gelijk aan niet finishen.

Dit is trouwens wel een goed discussie punt of dit gedaan moet worden of niet. Je zou ook een soort vangnet kunnen maken dat atleten die minder presteren dan op basis van de positie op de ranking een maximum van 1 punt kunnen verliezen. Wat is beter?

35

Re: Triathlon Ranking

Vernooij schreef:

2e manier: 50 euro over maken op mijn rekening. Waarom denk je dat JanR zo hoog staat en Thijs zo laag? :-)

smile

36

Re: Triathlon Ranking

Vernooij schreef:
Bleek schreef:

Dank voor je uitleg Vernooij. Maakt het een en ander wat inzichtelijker.

Ik ben benieuwd naar de gedachte achter de regel dat uitstappers niet in de ranking terugkomen. En hoe gaan jullie om met DQ?


Zoals JanR al aanhaalde; uitstappen bij een wedstrijd zorgt ervoor dat je niet op genomen word in de uitslag. Hierdoor kun je niet dalen, maar zeker ook niet stijgen! DQ staat gelijk aan niet finishen.

Dit is trouwens wel een goed discussie punt of dit gedaan moet worden of niet. Je zou ook een soort vangnet kunnen maken dat atleten die minder presteren dan op basis van de positie op de ranking een maximum van 1 punt kunnen verliezen. Wat is beter?

Misschien kun je wel een systeem bedenken waarbij je per x aantal gefinishte wedstrijden er één 'straffeloos' kunt uitstappen. Beroepsuitstappers worden er dan uitgefilterd, en serieuze atleten kunnen eens een keer lek rijden of gediskwalificeerd worden zonder consequenties voor de ranking.

37

Re: Triathlon Ranking

Ja, maar kom op, wie stapt er nu uit om deze ranking?

Om de ranking had ik dan Almere (halve) beter kunnen uitstappen en dat terwijl het een voor mij goede wedstrijd was. Alleen omdat ik in verhouding minder ben in het lange werk verloor wat plaatsen.

Vind het een mooi systeem helemaal als de lijst wat opgeschoond wordt.

En ik zou graag willen weten wie de grootste stijgers waren het afgelopen jaar....  wink

38

Re: Triathlon Ranking

thijs schreef:

Misschien kun je wel een systeem bedenken waarbij je per x aantal gefinishte wedstrijden er één 'straffeloos' kunt uitstappen. Beroepsuitstappers worden er dan uitgefilterd, en serieuze atleten kunnen eens een keer lek rijden of gediskwalificeerd worden zonder consequenties voor de ranking.

Hmz interessant; moet je wel bij gaan houden hoevaak iemand uitgestapt is.

39

Re: Triathlon Ranking

Daal je dan ook als je verliest van iemand die 0, 1 of 2 wedstrijden heeft gedaan? Als de ranking van een groot talent niet representatief is daal je op de ranking, omdat je verliest van iemand die eigenlijk beter is.

Hoe ga je eigenlijk om met buitenlanders? Ik heb weleens mensen zien dalen, omdat ze van een Duitser of Belg verloren. Als de ranking gebruikt wordt om bijv. startplaatsen voor het NK te bepalen is het natuurlijk vreemd dat je door buitenlandse inbreng kan dalen.

40 Laatst bewerkt door Vernooij (22-02-13 10:27:23)

Re: Triathlon Ranking

Remko schreef:

Daal je dan ook als je verliest van iemand die 0, 1 of 2 wedstrijden heeft gedaan? Als de ranking van een groot talent niet representatief is daal je op de ranking, omdat je verliest van iemand die eigenlijk beter is.

Let op; belangrijke tekst!:
Aangezien ze jou kloppen en dus op de lijst stijgen betekend dit, dat zij en jij een iets representatieve ranking krijgen.

Het is toch logisch dat je daalt omdat je verliest van iemand die (eigenlijk) beter is?

Remko schreef:

Hoe ga je eigenlijk om met buitenlanders? Ik heb weleens mensen zien dalen, omdat ze van een Duitser of Belg verloren. Als de ranking gebruikt wordt om bijv. startplaatsen voor het NK te bepalen is het natuurlijk vreemd dat je door buitenlandse inbreng kan dalen.

Buitenlanders worden zoveel mogelijk uit de ranking gehaald om te voorkomen dat Nederlandse atleten op de lijst dalen terwijl de buitenlandse atleet niet op de lijst terecht komt. Veel uitslagen vermelden niet uit welk land de atleet komt, waardoor het lastig is om alle buitenlanders eruit te filteren.

In de nieuwe samenwerking met de NTB gaan we op basis van het licentienummers werken. Dit heeft als voordeel dat schoonheidsfoutjes er zo goed als uit zijn. Dit heeft tot nadeel dat daglicentiehouders niet meer opgenomen worden in de lijst. De NTB wilt het aankopen van een licentie zo veel mogelijk bevorderen.

41 Laatst bewerkt door Remko (22-02-13 14:41:09)

Re: Triathlon Ranking

Vernooij schreef:

Het is toch logisch dat je daalt omdat je verliest van iemand die (eigenlijk) beter is?

Dat is niet logisch. Dus als jij 2e wordt achter Bas Diederen, dan zou jou ranking moeten dalen (de rest van het veld even niet meegerekend)?

  • Het is logisch dat je daalt omdat je verliest van iemand die slechter is.

  • Het is logisch dat je stijgt als je wint van iemand die beter is.

Ik doel er op dat je dus ook kan dalen als je van iemand verliest die beter is, maar geen representatieve ranking heeft vanwege weinig wedstrijden. Iemand zonder representatieve ranking zou eigenlijk minder zwaar moeten meetellen, dan iemand met een representatieve ranking. Het aantal wedstrijden dat de betreffende atleet gedaan heeft kan daarin leidend zijn.

42

Re: Triathlon Ranking

Volgens mij verlies je niet plaatsen in je ranking als je verliest van Bas Diederen. Diederen staat als hoogste genoteerd en het kost je dus geen punten.

Als iemand heel goed is en nog geen representatieve ranking heeft zal hij niet alleen ten koste van jou, maar ook ten koste van vele van jouw concurrenten stijgen. (en jij dus dalen) Iedereen die meedeed zal dus dan dalen tov die goede atleet, maar ten opzichte van elkaar zal dat nihil zijn.

Het enige wat dan aan te merken is dat je toevallig aan een wedstrijd meedeed waarin die atleet kwam opdagen. Maar uiteindelijk denk ik dat er maar heel weinig atleten zijn die top presteren bij hun eerste deelnames. Er zal zo nu en dan eens iemand opduiken, maar daar krijgt iedereen dan wel eens mee te maken.

43 Laatst bewerkt door HansH (22-02-13 18:45:56)

Re: Triathlon Ranking

Vernooij schreef "In de nieuwe samenwerking met de NTB gaan we op basis van het licentienummers werken. Dit heeft als voordeel dat schoonheidsfoutjes er zo goed als uit zijn. Dit heeft tot nadeel dat daglicentiehouders niet meer opgenomen worden in de lijst. De NTB wilt het aankopen van een licentie zo veel mogelijk bevorderen."

Dat snap ik niet. Op de NTB site staat:

"Met de aanschaf van een licentie (ook daglicenties) worden atleten formeel geregistreerd als lid van de Nederlandse Triathlon Bond". Dus verwacht ik mezelf ook in de lijst terug te zien... Ook al schrijft de NTB elders op de site inderdaad dat dit niet het geval is.

Zolang ik 66€ betaal voor een atletenlicentie en de prijs van een daglicentie voor een kwart of een achtste is 5,25€, zie ik niet zo goed een stimulans voor aanschaf van een atletenlicentie. Ik doe geen 14 triathlons per jaar.... (Ik weet het, dat zou natuurlijk wel moeten lol , maar dat zou thuis niet in dank worden afgenomen  hmm ). Ik denk echter niet dat ik 40€ per jaar ga betalen om in lijstje opgenomen te worden....

triathlon is 3x leuker!

44

Re: Triathlon Ranking

Het is mij inmiddels helemaal duidelijk, bedankt Marco. Onderstaand voorbeeld van de Hulsbeektriathlon Oldenzaal zegt genoeg in de mate waarin nog niet representatieve gerankte atleten meetellen.

Naam                                   Rating oud    Nieuw    Verandering    Cat
1   Gerben     -      Schreurs                  1.00     14.19       13.19       H24  
2   Eddy       -      Lamers                   85.43     85.43        0.00       H35
3   Guido      -      Gosselink                72.41     72.41        0.00       H40
4   Remko      -      Siers                    64.79     64.79        0.00       H30
5   Andre      -      Plette                    1.00     13.99       12.99       H24
6   Erik       -      Kosse                    63.21     63.21        0.00       H16

45

Re: Triathlon Ranking

Remko schreef:

Het is mij inmiddels helemaal duidelijk, bedankt Marco. Onderstaand voorbeeld van de Hulsbeektriathlon Oldenzaal zegt genoeg in de mate waarin nog niet representatieve gerankte atleten meetellen.

Naam                                   Rating oud    Nieuw    Verandering    Cat
1   Gerben     -      Schreurs                  1.00     14.19       13.19       H24  
2   Eddy       -      Lamers                   85.43     85.43        0.00       H35
3   Guido      -      Gosselink                72.41     72.41        0.00       H40
4   Remko      -      Siers                    64.79     64.79        0.00       H30
5   Andre      -      Plette                    1.00     13.99       12.99       H24
6   Erik       -      Kosse                    63.21     63.21        0.00       H16

Ik heb er even over nagedacht; wat je bedoelde te zeggen is:
Atleten met een ranking kunnen 'extra gestraft' worden omdat ze verslagen worden door atleten die nog geen representatieve ranking hebben.

Zoals je zelf al gevonden hebt wordt hiervoor inderdaad gecorrigeerd in de punten toekenning.

46 Laatst bewerkt door Vernooij (23-02-13 11:55:31)

Re: Triathlon Ranking

Remko schreef:
Vernooij schreef:

Het is toch logisch dat je daalt omdat je verliest van iemand die (eigenlijk) beter is?

Dat is niet logisch. Dus als jij 2e wordt achter Bas Diederen, dan zou jou ranking moeten dalen (de rest van het veld even niet meegerekend)?

  • Het is logisch dat je daalt omdat je verliest van iemand die slechter is.

  • Het is logisch dat je stijgt als je wint van iemand die beter is.

Ik doel er op dat je dus ook kan dalen als je van iemand verliest die beter is, maar geen representatieve ranking heeft vanwege weinig wedstrijden. Iemand zonder representatieve ranking zou eigenlijk minder zwaar moeten meetellen, dan iemand met een representatieve ranking. Het aantal wedstrijden dat de betreffende atleet gedaan heeft kan daarin leidend zijn.

Nu pak je mij een beetje op mijn woorden. Als iemand je verslaat in een wedstrijd is hij toch beter :-)

Wat ik eigenlijk had moeten zeggen is:

  • Het is logisch dat je daalt omdat je verliest van iemand die lager geklasseerd staat.

  • Het is logisch dat je stijgt als je wint van iemand die hoger geklasseerd staat.

of wat ik eerder al tegen draak zei:

Verslaan van hogere (geplaatste) atleten is stijgen, verslagen worden door lagere (geplaatste) atleten is dalen

47 Laatst bewerkt door Vernooij (23-02-13 11:56:18)

Re: Triathlon Ranking

HansH schreef:

"Met de aanschaf van een licentie (ook daglicenties) worden atleten formeel geregistreerd als lid van de Nederlandse Triathlon Bond". Dus verwacht ik mezelf ook in de lijst terug te zien... Ook al schrijft de NTB elders op de site inderdaad dat dit niet het geval is. .

Wat ik ervan begreep is dat daglicenties geen licentienummer toegewezen krijgen. Op basis van deze aanname concludeerde dat ik de uitslagen van atleten niet kan verwerken. Mocht de aanname niet kloppen, dan worden ze gewoon meegenomen...