1

Onderwerp: Drafting

Voor de ironman in Nice maak ik me nog het meeste nerveus over drafting penalties. Ik zal niet direct als eerste uit het water komen en verwacht wel wat mensen in te halen tijdens het fietsen. De regels is dat je 7 meter achter je voorganger moet blijven (4 fietslengtes) en een inhaalpoging binnen 20 seconden moet afronden. Hierna moet de ingehaalde weer binnen 20 seconden op die 7 meter komen voordat hij eventueel zelf weer mag gaan inhalen.

Nu vraag ik me af hoe het gaat als je een treintje van 10 man in wilt halen. Ik neem aan dat die 20 seconden telkens opnieuw beginnen te tellen zodra je iemand hebt ingehaald? Met andere woorden, als je binnen 200 seconden vooraan zit is er weinig aan de hand?

Tijdens beklimmingen ligt de snelheid uiteraard een stuk lager en zal het lastiger zijn om die 7 meter in 20 seconden af te leggen (al valt het wel mee als ik het bereken, 7 meter in 20 seconden betekent een snelheidsverschil ten opzichte van degene die je wilt inhalen van 0.007km * 3 * 60 = 1.26 km/u).

Op Slowtwitch lees ik verhalen over vermeend onterechte drafting penalties, hoe is de ervaring hier? Worden de regels strikt nageleefd of zijn er weinig problemen zolang je je voorganger maar snel inhaalt?

2

Re: Drafting

Hoi

Nice staat hoog op mijn lijstje, maar nog geen geld voor apart kunnen leggen. Mijn ervaring in alle Franse wedstrijden is dat ze de regels strak naleven, maar dat het ook afhankelijk is van hoe jij naar de jury "reageert". Als je duidelijk laat zien dat je je best doet om het volgens de regels te doen, dan doen zij ook niet moeilijk.

Niet proberen de kantjes er af te .....rijden en niet stukken waar je niet inhaalt op een minimale afstand rijden van je voorligger. Toon je goede wil en het komt in 9 van de 10 gevallen goed.

Succes met trainen

3

Re: Drafting

Ik kan alleen vanuit een soortgelijke ervaring bij IM Wales praten. Dus heuvelachtig terrein, matige zwemmer, redelijke fietser en Ironman regels.

Er werd met name in het begin veel gestayerd, maar zolang je duidelijk aan het inhalen bent doet de jury niet moeilijk. Dit waren natuurlijk Britten, en geen Fransen, maar bij Triathlon Gerardmer was de jury wel zeer streng op bijvoorbeeld startnummers op de borst, niet ter hoogte van je edele delen en echt stayeren, maar ook niet op rustig inhalen, zolang je maar een meter of twee naast degene reed die je inhaalde.

Kortom, geen garantie, maar ik zou me niet druk maken hierover...

4

Re: Drafting

Dank voor de reacties. Tijdens de Challenge Barcelona zat ik in dezelfde situatie (inhaalrace op de fiets) en had regelmatig jury om me heen op de brommer. Ook toen was mijn strategie om duidelijk te laten zien dat ik mijn best deed om ruim mijn voorganger in te halen, dus dat moet in Nice ook voldoende zijn. Verder zal ik de reglementen goed doorlezen. Zo las ik bijvoorbeeld dat het startnummer op drie plaatsen aan de startnummerband moet worden vastgemaakt, van die dingen dus.

5

Re: Drafting

Ik had die startnummerband bij Embrunman dus op twee plekken vast en kreeg een bult gezeur.  yikes  Daar doen ze dus echt moeilijk over in Frankrijk. Je mag overigens wel starten met twee speldjes maar je bent trouwens sowieso gediskwalificeert als je je nummer verliest. Ze schrijven het op je arm, het staat op een kaartje op de fiets maar als je het startnummer verliest is het voorbij. Daarom zeuren ze zo over die 3 speldjes. Om teleurstelling te voorkomen. En ze keken er ook nog heel boos bij toen ze het mij allemaal uitlegden. Vrij bizar.

Ik heb ze in Embrunman ook op de vreemdste plekken horen fluiten. Alsof je op een 10% helling iets hebt aan 5 meter achter iemand rijden. Het waren echt ontzettende regelnichten.

6

Re: Drafting

Hihi was mijn 1e frustratie alhier want ik had keurig 2 speldjes bij me  tongue

Lees nog een keer Maca, kans dat er staat dat je je "dossard" niet om/aan mag hebben tijdens het zwemmen.
Nummer moet aan je fiets hangen

Groet
Arthur

7

Re: Drafting

Maar dat wordt geloof ik alleen in Nederland getolereerd. Ik zou het buiten de landsgrenzen nooit doen. Voor met nummer onder je wetsuit zwemmen word je in menig land zo rechtstreeks gediskwalificeerd.

8

Re: Drafting

In Nice is het 'recommended' om je startnummer niet onder je wetsuit te dragen. Het weggooien van afval buiten de daartoe bestemde plekken is wel een belangrijke issue begrijp ik (en dat vind ik prima, schurfthekel aan weggooiers). Verder lees ik geen uitzonderlijke zaken. Behalve dat je elke loopronde een 'haarband' moet ophalen om te bewijzen dat je een rondje hebt gelopen.

9

Re: Drafting

Die zogenaamde dumpzones zullen er meer en meer komen in wedstrijden en evenementen denk ik. Goede zaak ook trouwens mochten ze voor de prof renners ook wel verplichten.