Onderwerp: Drafting
Voor de ironman in Nice maak ik me nog het meeste nerveus over drafting penalties. Ik zal niet direct als eerste uit het water komen en verwacht wel wat mensen in te halen tijdens het fietsen. De regels is dat je 7 meter achter je voorganger moet blijven (4 fietslengtes) en een inhaalpoging binnen 20 seconden moet afronden. Hierna moet de ingehaalde weer binnen 20 seconden op die 7 meter komen voordat hij eventueel zelf weer mag gaan inhalen.
Nu vraag ik me af hoe het gaat als je een treintje van 10 man in wilt halen. Ik neem aan dat die 20 seconden telkens opnieuw beginnen te tellen zodra je iemand hebt ingehaald? Met andere woorden, als je binnen 200 seconden vooraan zit is er weinig aan de hand?
Tijdens beklimmingen ligt de snelheid uiteraard een stuk lager en zal het lastiger zijn om die 7 meter in 20 seconden af te leggen (al valt het wel mee als ik het bereken, 7 meter in 20 seconden betekent een snelheidsverschil ten opzichte van degene die je wilt inhalen van 0.007km * 3 * 60 = 1.26 km/u).
Op Slowtwitch lees ik verhalen over vermeend onterechte drafting penalties, hoe is de ervaring hier? Worden de regels strikt nageleefd of zijn er weinig problemen zolang je je voorganger maar snel inhaalt?