1 Laatst bewerkt door Blauw Vinger (16-12-12 14:14:36)

Onderwerp: Brildrager

Hallo.
Als brildrager (beide kanten -2, dus niet extreem) ben ik wat in het nadeel bij de triathlon. Het hardlopen wil nog wel zonder bril (als het parcours egaal is), het zwemmen is ook niet lastig, maar bij het fietsen heb ik 'm echt wel nodig. Gelukkig hadden de 1/8e triathlons die ik in dit debuutjaar heb gedaan droog weer, maar het kan ook anders. Hoe gaan jullie als brildragers daar mee om? En is het zinvol om mijn ogen eventueel te laten laseren? Alvast bedankt voor jullie reacties. Blauw Vinger.

Mens sana in corpore sano.

2

Re: Brildrager

Heb ze zelf gelaserd van -7 naar -0.25. Lenzen is geen optie? lijkt me een interessante tussenstap, minder duur dan laseren en de handigheid van de lenzen in en uit doen heb je zo onder de knie.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Brildrager

Hallo Scighera, (harde) lenzen heb ik vroeger gehad. Maar daar ben ik mee gestopt, omdat ik er tijdens hardlopen in het bos of fietsen last van kreeg door zandkorreltjes of vliegjes. Tranenende ogen, lenzen in een ooghoekje verschoven, dat soort dingen. Maar misschien zijn er tegenwoordig betere lenzen waarmee je kunt zwemmen, fietsen en hardlopen.

Mens sana in corpore sano.

4

Re: Brildrager

Ik heb zachte lenzen, beide ogen -2,75. Nooit een probleem mee gehad, niet met zwemmen (zwembrilletje uiteraard), niet met fietsen en niet met lopen.

5

Re: Brildrager

Fietsen en hardlopen doe ik met zachte lenzen (sterkte 0, cilinder 1.5, dus moeten ook nog precies gedraaid zitten). Bril op (nu met transparante glazen, zomer smoke glazen) en gaan maar.  Eigenlijk nog nooit echt zand in mijn ogen gehad. Maar wel dus altijd bril erover - heeft me vandaag ook gered van menig modder wat omhoog kwam tijdens MTBen.

Heb nog nooit een triathlon gedaan, en zwem als ik alleen maar moet zwemmen zonder iets, dus hoop dat lenzen met zwembril ook goed gaan...

6

Re: Brildrager

Ik zou denken aan een sportbril op sterkte of een opzetstukje op sterkte wat je op je sportbril kan klikken. Geen idee hoe zo'n ding heet, maar ik zie ze wel eens bij racefietsers.

7

Re: Brildrager

Ik heb heel lang harde lenzen gehad en altijd problemen met zandkorreltjes, droge ogen en dat soort ongein. Sinds een jaar ben ik overgestapt op zacht lenzen (-7.5 ook nog met cilinder) en dat bevalt prima! Ik merk op mijn dagelijks werk dat ik er wel iets minder scherp mee zie, dat komt omdat ze minder vormvast zijn. Bijkomend voordeel is dat je iedere maand nieuwe hebt, dus mocht je er eentje kwijt raken bij het zwemmen bijvoorbeeld ben je niet meteen 100 euro kwijt voor een nieuwe...

8

Re: Brildrager

Ik sport ook met zachte maandlenzen .. deze kan je in principe een hele week dag en nacht inhouden. Kan je ook midden in de nacht kijken hoe laat het is. Ik heb ze overigens wel even goed aan laten meten en controleren bij een goede opticien..

Zwemmen, hardlopen en fietsen gaat helemaal super met die lenzen...

Maarten

9

Re: Brildrager

Ik zie dat zwemmen geen probleem voor je is, maar dat is het voor sommigen wel. Voor Scighera was het dat, en die heeft zich (voordat hij zich liet laseren) een zwembril op sterkte aangeschaft.

10

Re: Brildrager

Ik heb een sterkte van +0,50 - _0,75 en een Cylinder van -2,25 - -2,75 en in wedstrijden zet ik gewoon geen bril op als je even zonder bril zit is het zicht voldoende om te sporten  kan geen verkeersborden lezen maar das met een wedstrijd ook niet nodig.

Maar je hebt idd van die sportbrillen waar je een brilletje op sterkte kan inklikken

11

Re: Brildrager

Een sportbril met een inklikbrilletje op sterkte heb ik al jaren en dat bevalt prima, zolang het droog weer is. Het gaat mij om fietsen in de regen, dan is ook zo'n sportbril niet handig. De optie van zachte lenzen zal ik zeker meenemen. Wat zijn de globale kosten van zachte lenzen?

Mens sana in corpore sano.

12

Re: Brildrager

Blauw Vinger schreef:

Een sportbril met een inklikbrilletje op sterkte heb ik al jaren en dat bevalt prima, zolang het droog weer is. Het gaat mij om fietsen in de regen, dan is ook zo'n sportbril niet handig. De optie van zachte lenzen zal ik zeker meenemen. Wat zijn de globale kosten van zachte lenzen?

Ik heb Pure Vision Lenzen (die kan je een week dag en nacht dragen) die kosten 69 euro voor 6 paar maar als je net als ik aan beide kanten dezelfde sterkte hebt kan je natuurlijk ook voor 35 euro 6 lenzen kopen..

Ik zou zowiezo even langs de opticien om ze goed aan te laten meten en te kijken of deze lenzen wel geschikt zijn voor jou.

Vaak zit er dan een paar lenzen bij de aanmeet vergoeding om  een maandje uit te proberen.


Maarten

13

Re: Brildrager

Ik heb maandlenzen, ook 6 voor rond de 30-40 Euro (en ook het geluk dat beide ogen zelfde sterkte hebben).

In overleg met opticien kan ik een paar maandlenzen 3 maanden met sporten gebruiken omdat ik als ik niet sport eigenlijk altijd bril op heb... Maar dan moet ik wel frequenter hoornvlies laten beoordelen.

14

Re: Brildrager

Dank voor jullie reacties. Ik ben gisteren bij de opticien geweest en ga binnenkort een paar zachte lenzen tijdens het sporten proberen.

Mens sana in corpore sano.

15

Re: Brildrager

Eventjes off-topic: ik heb laatst een zwembril op sterkte gekocht.  Ben hier heel tevreden over.

Björn

16 Laatst bewerkt door Cees (19-01-13 01:42:10)

Re: Brildrager

Ik maak met wedstrijden vooral gebruik van daglenzen. Vanwege het kleine risico van verlies met zwemmen, vond ik dit een goed alternatief voor mijn veel duurdere harde lenzen. Voor 25eu 30 setjes, kun je een heel seizoen wedstrijden doen zonder al te veel kosten te maken.

17

Re: Brildrager

De afgelopen weken heb ik twee paar zachte maandlenzen geprobeerd. Eerst een paar niet-cilindrische (goedkoper, want: van boven de rivieren  smile ). Die bevielen tijdens het sporten redelijk goed, maar ervoor (naar een wedstrijd toerijden, bijvoorbeeld) en erna niet. Daarna een setje cilindrische lenzen en dat beviel veel beter! Ik ga dit jaar dan ook lekker sporten met cilindrische maandlenzen! Dank voor jullie reacties!

Mens sana in corpore sano.

18

Re: Brildrager

Goed om te horen dat het werkt voor je!
Misschien nuttig ter aanvulling. Mijn opticien vertelde mij vorige week dat er nu ook daglenzen met cilinder bestaan, die zijn ongeveer even duur als maandlenzen, en je hoeft niet met lensvloeistof aan de gang.