1

Onderwerp: wisselzone

Hallo medetriatleten,

Allereerst zal ik me even voorstellen.
Ik ben een jongen van 18 jaar en heb vorig jaar meegedaan aan de 1/8 triathlon van Holten. Mijn vader had vroeger wel is een 1/4 triathlon gedaan, vandaar dat hij vroeg of ik een keer meedeed.
Nou dit aanbod sloeg ik niet af natuurlijk.

Mijn doel was simpel: overleven! haha

Ik voelde me echt een underdog tussen alle andere mensen, want had geen supermooie racefiets van deze tijd. En ik stond simpelweg ongetraind aan de start. Uiteindelijk was ik redelijk tevreden met het resultaat! 135/ 465

Zwemtijd:      10:57   rank 157
Fietsen:         49:09   rank 244
Lopen:           23:38   rank 28
Omkleedtijd:  2:41     rank 394!!



Dit was vorig jaar, en ben nu WEL aan het trainen. Nu heb ik wel een paar vragen voor jullie, waar ik nog mee zit.

- Na het zwemmen meteen hardloopschoenen aantrekken of de klikschoenen en in de tweede wissel pas de hardloopschoenen aan.

- Vorig jaar heb ik sokken aangedaan, is dit slim of is er een alternatief? (kost veeel tijd namelijk) Denk dat fietsen wel gaat, maar lopen lijkt me echt irritant zonder sokken.

Ik hoop graag op antwoorden van jullie en deel gerust eigen ervaringen, wat wel en niet goed ging!

Groeten

2

Re: wisselzone

Muchacho,
Welkom, zoals meestal moet jezelf de keuze maken.
Na het zwemmen kan je er voor kiezen om direct je loopschoenen aan te doen. Uit ondervinding is het niet fijn om met je loopschoenen op je klikpedalen te fietsen. Als je voor deze optie zou kiezen dan adviseer ik je pyroplatforms aan te schaffen. Ff googelen. Het meeste rendement bij het fietsen haal je echter uit het gebruiken van je fietsschoenen. Klik deze bij het inleveren van je fiets al op je pedalen. Na het zwemmen direct je fiets pakken en al rijdend je fietsschoenen aantrekken, dat moet je wel van te voren ff oefenen. Bij einde fietsonderdeel trek je voor het parc ferme je fietsschoenen uit en laat deze op je pedalen zitten. Fiets wegzetten en je loopschoenen aan en wegwezen. Geen sokken gebruiken das ff wennen maar geen probleem. Je kan kiezen om elastische veters in je loopschoenen te doen dan hoef je geen veters te strikken of schoenen van Zoot aanschaffen deze zijn zeer geschikt voor een snelle wissel.
Hopelijk kun je hiermee verder

Succes

3

Re: wisselzone

In Holten fietsen met fietsschoenen. Dit kan overigens goed zonder sokken. Fietsschoenen losdoen in het stukje vanaf de rotonde richting het centrum, zorgen dat je je blote voeten op je schoenen hebt voordat je vanaf het asfalt de klinkerstraat naar het PF opdraait. Je komt met blote voeten van de fiets. Lopen doe ik persoonlijk liever met sokken, maar ik ben wat gevoelig voor blaren.

4 Laatst bewerkt door Bleek (06-04-13 21:03:45)

Re: wisselzone

w13lut schreef:

- Na het zwemmen meteen hardloopschoenen aantrekken of de klikschoenen en in de tweede wissel pas de hardloopschoenen aan.

- Vorig jaar heb ik sokken aangedaan, is dit slim of is er een alternatief? (kost veeel tijd namelijk) Denk dat fietsen wel gaat, maar lopen lijkt me echt irritant zonder sokken.

Ik zou fietsschoenen gebruiken. Let er op dat 'gewone' fietsschoenen niet handig opengaan, bij een triathlonschoen kan het klittenband niet tussen je ketting komen. De genoemde pyroplates zijn prijzig en misschien voor een (hele) korte afstand nuttig, omdat een fietsschoen net wat beter schijnt te fietsen.

Sokken in T2 kan je binnen 10 seconden aan hebben, dus daar zou ik het niet voor laten. Maar, 10 seconden is natuurlijk wel 10 seconden, zonder sokken je loopschoenen aandoen is denk ik altijd sneller.

Zie ook dit filmpje voor enkele goeie tips: http://www.youtube.com/watch?v=brHcsqKM_mo

En voor de wissels geldt: ze zijn te trainen! Succes.

5

Re: wisselzone

Hee, super bedankt! Hier kan ik al heel veel mee.

Ik sta nu voor 2 keuzes.

Keuze 1: klikschoenen op fiets en in de tweede wissel de hardloopschoenen aantrekken.

Keuze 2: hardloopschoenen meteen aantrekken en mee fietsen.( heb pedaal met ene kant klik en andere kant normaal)

Hmm lastige keuze

Ik weet namelijk niet of ik op 20 kilometer daadwerkelijk sneller ben met klikschoenen aan. Ik denk namelijk dat keuze 2 het snelst is. Maar minder fijn met fietsen. Iemand ervaring hiermee?

Dat zonder sokken is inderdaad super makkelijk.

Heb nu ook een triathlonbroekje, dus dat is ook ideaal!

6

Re: wisselzone

Als je op de Motieweg en de Diepe Hel van plan bent op de pedalen te gaan staan, zou ik loopschoenen op de fiets afraden. Tenzij je het vel op je schenen graag kwijt wilt. Maar overall fiets je met fietsschoenen gewoon een stuk efficienter.

Maarreh; nog tijd zat om erop te trainen! Waarom niet een keer de afstand fietsen, 1x met fietsschoenen en 1x met loopschoenen? Je kunt het hier vragen, maar je kunt het het beste zelf ervaren.

7

Re: wisselzone

Ik doe dit jaar niet mee in Holten, maar in Hengelo G. Holten zat helaas  al vol  hmm

Hengelo G is vlak parcours, dus ik denk dat ik de loopschoentjes maar gewoon aan doe.

Maar ik ga het zeker nog even testen. En oefenen met de wissel wink

8

Re: wisselzone

Die pyro dingen heb ik ook. Klote om mee te fietsen vind ik zelf + dat je niet in je gewone positie zit omdat je voeten hoger komen te zitten (platvormen+zool loopsloffen) je zadel hoger zetten vind ik geen optie vooral niet omdat op mijn volgende velo een vaste zadelpen zit. Dus gewoon wisselen er zijn genoeg filmpjes etc te vinden op internet die dit met hand en tand uitleggen.

9

Re: wisselzone

Afgelopen weekend meegedaan aan de triathlon van Hengelo G.

Totaaltijd neergezet van 1:10:06, waar ik redelijk tevreden over ben!

Deeltijden zijn nog niet beschikbaar, behalve de zwemtijd. Dit was 11:00.

Zwemmen viel me ontzettend tegen haha. Na één baantje borstcrawl was ik al kapot. De rest uitgezwommen met een schoolslag. Mijn broekje zakte ook nog is af, ik moest dus afzetten van de kant met één hand bij men broek, anders zat ie op men knieën haha. Even voor de duidelijkheid, ik zwem nooit. Die 11:00 is pure basis.

Wielrennen ging top. Heb nu zeker 3 maand van te voren minimaal 1x een 40 km tochtje gemaakt op de fiets. Af en toe 2x per week. De tijd is nog niet bekend, maar zal denk ik 36 minuten ofzo moeten zijn. Aan het eind twee fouten gemaakt. Ik ben voorbij de afslag gefietst bij de wisselplek. Daarnaast ben ik ook nog vergeten om de fietsschoentjes uit te doen, wat ik van plan was.

Hardlopen is mijn best onderdeel en verliep ook goed. De tijd weet ik ook nog niet, maar zal wel rond de 22 minuten zitten.

Voor mijn tweede triathlon vind ik het een prima prestatie. Maar er zit nog flinke progressie in.

IK had nog een vraagje. Ik heb een oude fiets van 20 jaar oud die 11,9 kg weegt. Gaat het veel tijd schelen als ik een nieuwe racefiets koop die een paar kilo lichter is?

10

Re: wisselzone

Gefeliciteerd! Mooie prestatie en ook nog voldoende mogelijkheden om te verbeteren! smile

Er is op dit forum trouwens een speciaal draadje voor "triathlon blunders" voor het geval je nog iets wil zeggen over je hardloopprestatie op fietsschoentjes  tongue

Het gewicht van je racefiets maakt nauwelijks iets uit op een vlak parcours. Alleen bij klimmetjes en bij een wedstrijd waarin je veel moet remmen en optrekken zal het wel iets schelen.
Aerodynamica en zithouding daarentegen wel, dus als je houding op een modernere fiets beter/aerodynamischer is, pak je nog wel wat winst.

11

Re: wisselzone

Ah oke,

Dan kan ik nog wel even door op men fietsje. Ik vind het wel mooi om mensen in te halen, die van die super de luxe fietsjes hebben  tongue

Ik lag lekker diep in de ossenkop, dus die houding zit wel goed smile

12

Re: wisselzone

w13lut schreef:

Afgelopen weekend meegedaan aan de triathlon van Hengelo G.

Totaaltijd neergezet van 1:10:06, waar ik redelijk tevreden over ben!

Deeltijden zijn nog niet beschikbaar, behalve de zwemtijd. Dit was 11:00.

Zwemmen viel me ontzettend tegen haha. Na één baantje borstcrawl was ik al kapot. De rest uitgezwommen met een schoolslag. Mijn broekje zakte ook nog is af, ik moest dus afzetten van de kant met één hand bij men broek, anders zat ie op men knieën haha. Even voor de duidelijkheid, ik zwem nooit. Die 11:00 is pure basis.

Wielrennen ging top. Heb nu zeker 3 maand van te voren minimaal 1x een 40 km tochtje gemaakt op de fiets. Af en toe 2x per week. De tijd is nog niet bekend, maar zal denk ik 36 minuten ofzo moeten zijn. Aan het eind twee fouten gemaakt. Ik ben voorbij de afslag gefietst bij de wisselplek. Daarnaast ben ik ook nog vergeten om de fietsschoentjes uit te doen, wat ik van plan was.

Hardlopen is mijn best onderdeel en verliep ook goed. De tijd weet ik ook nog niet, maar zal wel rond de 22 minuten zitten.

Voor mijn tweede triathlon vind ik het een prima prestatie. Maar er zit nog flinke progressie in.

IK had nog een vraagje. Ik heb een oude fiets van 20 jaar oud die 11,9 kg weegt. Gaat het veel tijd schelen als ik een nieuwe racefiets koop die een paar kilo lichter is?

Nette tijd!

Het gewicht gaat niet veel profijt opleveren, misschien de overbrenging wel. Mogelijk de banden ook, denk daarbij vooral aan rolweerstand.

13

Re: wisselzone

w13lut schreef:

Ah oke,

Dan kan ik nog wel even door op men fietsje. Ik vind het wel mooi om mensen in te halen, die van die super de luxe fietsjes hebben  tongue

Ik lag lekker diep in de ossenkop, dus die houding zit wel goed smile

Wat vaker fietsen in de week (of zwemmen wink ) is én goedkoper én daar ga je gegarandeerd harder van.

14

Re: wisselzone

Zwemtijd: 11:00
Fietsen(incl. 2 wisselzones): 38:30
Lopen: 20:36

Omkleedtijd was lang totaal wel 2:45/3:00 wel

Wel tevreden over het hardlopen! Zwemmen en fietsen kan ik nog flinke progressie maken