Blommetje schreef:Wellicht is het niet nodig maar wie weet wel! Ik heb best wel vaak kleine vragen die niet een eigen topic waard zijn. Is het een idee als we een topic hebben waar iedereen elke korte vraag kan stellen?
Mijn puntjes momenteel:
- Is het lastig stuurlint te vervangen op een oude racefiets + moet ik dan ook de rubberen hoesjes over de remgrepen vervangen (uitgedroogd, oud).
- Mn Cube SL LTD 29 2013 hollowtech II XT crank draait ontzettend stroef. 200km mee gereden, goed onderhouden maar als ik zónder ketting een draai geef staat deze direct weer stil. Klopt dit?
Hmm, 200km en dan al lagers versleten??? De lagers in wegfiets die ook in de winter pekel ziet en een hoop water is na 200km pas ingereden.. levensduur lagers zijn bij mij over de 10.000km...dan lopen ze nog soepel en zonder speling, kraken ze mogelijk alleen een beetje...
Nieuwe lagers moeten de eerste paar honderd kilometers juist soepeler gaan draaien...
Zitten de cranks misschien te strak tegen de cups aan geperst? ik monteer zelf de cranks zonder die afsluit top, druk ze tegen de lagers aan op handkracht, scheelt een hoop aan soepelheid.
In principe kan je ze zelf even lossen; afsluitdop los, 2x inbus op linker crank los draaien (met monteren om en om steeds iets vastzetten), rechtercrank met de as eruit trekken. Vervolgens kun je met de vingers wel voelen of de lagers stroef lopen of kapot zijn.
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800