Altijd interessante discussie
Goede schoenen zijn schoenen die passen bij jou loopstijl en wat jij fijn vindt.
Ik ben zelf zeer zwaar overproneerdeer (valgusstand enkels en verzakt mediaal voetgewelf.
Moest van SMC Papendal lopen op de meest zware anti pronatie schoen van Asics icm zooltjes. Ben toen gegaan voor :
-Asics GT2070 t/m 2110 icm zooltjes, begon goed, maar bij 2100-2110 kreeg ik klachten (geen tempo kunnen maken, zere knieen etc)
(tussendoor nog meer corrigerende zolen gekregen , maar dat was teveel, liesklachten, dus terug naar de oude)
-overgaan op Asics Gel 1110 t/m 1160 icm zooltjes. stuk sneller mee kunnen lopen, ging ook goed tot ik bij de 1150 kwam, vond ze steeds zwaarder lopen, schreef ze al af bij 500km ipv ca 1000km. Als wedstrijdschoen de Asics DS Racer (210gram) erbij.
-Jaar was bijna voorbij, dus dacht, doe eens gek, ga neutraal, stukje lichter en minder heel-too drop: Asics SkySpeed1 (270gram, 6mm drop). was wennen, aan alle spieren in het onderbeen en voet. maar beviel goed, 900km weer per paar. (wel met mijn oude zooltjes, loopt fijner ivm toch wat extra steun en smalle voeten).
als secundaire trainer een setje Asics DS tarther erbij (210gram en neutraal) en als wedstrijdschoen de Saucony ProGrid . (Type A4 (180gram, 4mm drop) Met de Saucony's heb ik oa ook de Powerman van Horst mee gelopen (en totaal geen spijt van gehad)
Inmiddels loop ik primair op de Asics DS SkySpeed 2 (mijn 2e paar) niet mijn favo van de reeks, te stugge bovenzijde waardoor de schoen minder buigzaam is en ik dus neig te schuiven bij de hak (ondanks dat ik al de kleinemaat variant heb) met als resultaat dat ik na 300km een groot gat in de binnevoering bij de hiel heb zitten (levert leuke blaren op) is weer vullen en de schoen tapen met sporttapen en doorlopen naar de 900km...
Staan al een set Skyspeed3 klaar, ben benieuwd of die weer zo soepel zijn als de eerste versie. wil er nog een keer een setje Saucony Kinvera's bij hebben van 220gram (als ik ze in de aanbieding kan krijgen) om te kijken of dat was ik (ervaringen welkom!. Ben bang dat ze A te snel slijten en B te springerig zijn qua demping, wil een stugge harde demping hebben (die de skyspeed en de TypeA4 wel biedt)
Ben ik sneller geworden op neutrale schoenen? moeilijk te zeggen, ik loop wel soepeler, minder stugge spieren na afloopt en mijn PR op de 5km tijdens een 1/8 is nu 19:00. op DS racer was dat nog 20:30)
Echter moet er ook gezegd worden dat ik anders train, loop sinds vorig jaar vaker per week (even 30min rustig duurloopje erbij inplannen) zodat ik uitkom op 6dgn per week lopen. Wat ik terugzie in meer soepelheid in het lopen en beter herstel na een looptraining.
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800