Onderwerp: Beter kort intervallen of is dit best ok?
Leden, een jaar of 2 geleden met de duursporten en aardig hooked geraak, nu
s Sinds een maand of 3 op dinsdag een intervalloopje aan het doen die mij (en mn collega) bevalt en goed ligt.
Vandaag een 10km heuvelloop gedaan in 42 min (wat 3 min sneler was dan mn PR op die loop in 2012)
Aangezien ik veel meer focus heb gelegd op het zwemmen (slechtste onderdeel en nu 3 x per week) en fietsen denk ik dus dat mijn intervalletjes toch een zeer positieve invloed hebben gehad op mijn snelheid. Nu mijn vraag:
Ik loop mijn intervaltraingen (1 x per week) nu als volgt: 1 minuut in d3 met 19km/u gem. en dan 3 min hartslag omlaagbrengen en bijkomen met 10-12/u. Per training doen we 7-8 snelle minuten.
Is het beter om het aantal intervallen te verhogen en de duur te verminderen of is het eig prima als mijn lijf zich er prima bij voelt en mijn tijden verbeteren.
Een ander idee wat ik namelijk met mijn trainingsbuddy had is om de duur van de intervallen iets te verhogen en de snelheid iets te verlagen. (dit omdat wij 5k en 10 k loopjes toch leuker vinden dan de langere duurlopen en liever sneller worden op deze afstanden dan sneller te worden op halve- en marathons)
Ik hoor graag jullie meningen.