1

Onderwerp: Nog een debutant uit België

Mezelf ook maar even 'kort' voorstellen. Ik woon in de buurt van Antwerpen en ben een jonge veertiger.

Wellicht hoor je als beginneling te melden dat je van plan bent om een eerste keer aan een triatlon deel te nemen. Dat ga ik dus niet doen want ... ik heb al 3 kwart triatlon wedstrijden achter de rug.

Misschien even een terugblik. Na ruim 10 jaar totaal geen sport beoefend, in 2008 gestart met een Start to Run programma en enkele jaren verder al verschillende marathons in de benen. Het lopen, dat zit wel goed. Maar tijdens de trainingen vond ik het wel aangenaam om wat afwisseling in te voeren en ging ik ook geregeld zwemmen en af en toe fitnessen. In 2011 de Antwerp Ironman 70.3 als toeschouwer gevolgd en ik dacht ... dat kan ik ook  lol  Dus in 2011 een eerste deelname aan een funtriatlon waarbij er keuze was tussen duatlon/triatlon met diverse afstanden en ... voor de liefhebbers: een kwartriatlon OD (dus 1500 meter zwemmen). Grootmoedig als ik was koos ik natuurlijk voor de OD  lol . Mijn uitrusting van die dag: een zwembril en zwembroek en een gewone sportieve fiets en mijn loopschoenen. Makkie (NOT). Het zwemmen was al een serieuze hindernis, het fietsen was helemaal een 'hel' en de eerste loopkilometers gingen erg moeizaam (zware benensyndroom). Tijd was 4u12. Ik was de laatste finisher maar de euforie nadien maakte alles goed.

En sindsdien laat deze sport mij niet meer los. Na die zomer een racefiets gekocht. Geen zotte kosten maar een degelijke, aluminium fiets met opzetstuur en alles netjes laten opmeten. En even later een wetsuit. Vorig jaar opnieuw de Antwerp IM volledig gevolgd en toen concrete plannen gemaakt voor het komende jaar.

En zie: dit jaar al 2 wedstrijden: 2 weken geleden in Hamme (Watermolentriatlon) en gisteren in Antwerpen (Antwerp Triatlon). Beiden kwart triatlon wedstrijden. In Hamme was het prachtig weer, enkel veel wind. Gisteren in Antwerpen was er VEEL wind en regen waardoor het een echte uitdaging voor mij zou worden. In Hamme had ik 3u:22, gisteren in Antwerpen 3u12. Ondanks de weersomstandigheden toch beter dan 2 weken geleden.

Bij alle wedstrijden heb ik steeds schoolslag gezwommen zodat de zwemtijden natuurlijk niet denderend zijn maar dit jaar hoop ik de omschakeling naar vrije slag te maken. Voor het fietsen moet ik vooral veel kilometers vreten. Tot nu toe heb ik enkel gefietst als het goed weer was en ben ik niet echt voorbereid op 'minder goede' weersomstandigheden.

In tegenstelling tot de meeste doe ik het zwemmen heel graag en hoop mijn techniek dit jaar grondig te verbeteren zodat ik tijdens de zwemproef al heel wat minuten kan terugwinnen. Bij het fietsen ontbreekt het me vooral aan de nodige power bij hellingen en tegenwind. Mijn gemiddelde snelheid is nu zo'n 25 km/u. Geen idee of het realistisch is om dit tegen volgend jaar enkele km/u te verbeteren. De komende zomer ga ik sowieso veel en vooral langere ritten doen in Zeeuws-Vlaanderen. Grote open vlakten met wellicht heel veel wind. Kwestie van mezelf te wapenen voor de moeilijke omstandigheden.

Bij mij ligt de nadruk op deelname en niet op prestatie. Na de zomer ga ik wel de nodige testen doen om o.a. de hartslagzones e.d. te bepalen zodat ik efficiënter kan trainen. Voor mij is sporten in de eerste plaats een inspannende ontspanning. Ik wil het wel veilig houden en heb de afgelopen jaren nauwelijks intervaltrainingen gedaan uit schrik voor blessures of erger. Ik ben alvast blij dat ik tot nu toe geen enkele blessure heb opgelopen. Ik bouw het liever rustig op. De komende tijd hoop ik vooral aan mijn techniek te werken om vooruitgang te boeken. Na de zomer ga ik ook onder begeleiding van een personal coach doelgerichter trainen om mijn vooropgestelde doelen op een veilige manier te kunnen realiseren.

Een van de redenen waarom een duursport mij beter bevalt is dat je minder explosief moet uitpakken. Ik herinner me mijn eerste loopjaar met enkele 5km wedstrijden aan een hoog tempo. Erg aangenaam vond ik dat niet. Eigenlijk is dat gewoon vol gas tot aan de finish. Bij 10km vond ik het al prettiger omdat je meer kan doseren en de bekende 10 miles vond ik nog prettiger. Een halve marathon nog prettiger. Zelfs tijdens een marathon kan ik gewoon genieten tijdens de wedstrijd. Dat zelfde gevoel vind ik ook terug in de triatlon sport.

Tot voor kort dacht ik dat triatlon enkel was weggelegd voor de echte sportbeesten maar je hoeft dus echt geen superman/vrouw te zijn om deze sport te beoefenen. Mijn uitrusting is alvast in orde. Ik hoef geen dure materialen. De belangrijkste uitrusting ben ik zelf en daar hoop ik de komende jaren nog veel aan te kunnen sleutelen waarbij de olympische gedachte en de gezondheid primeren.

Deze zomer ga ik alvast mijn eerste funtriatlon nog eens overdoen. Dit maal gewapend met de nodige ervaring als bagage en enkele vurige supporters van het thuisfront. Mijn tijd van ruim 4u moet ik gewoon 'rechtzetten'. Een halve triatlon, daar denk ik nog niet aan maar misschien is het wel net als een beginnende loper. Als je net 5 km kan lopen dan is een halve marathon, laat staan een volledige marathon echt veel te hoog gegrepen. Nu kijk ik daar anders tegenaan. Misschien vergaat het mij ook zo in het triatlongebeuren. Ik doe het rustig aan (baby steps) en zie wel waar ik uitkom. De komende jaren denk ik vooral toch te blijven bij een kwart triatlon.

Wat me ook opvalt is dat er heel veel collegialiteit heerst onder de triatleten. Niet alleen voor en na de wedstrijd maar ook tijdens de wedstrijd. Ik zie geregeld dat de 'beteren' de 'minderen' vaak wat goede moed inspreken om vol te houden tijdens het zwemmen, fietsen, lopen. Bij mij helpt dat alvast om de moed niet te laten zaken als het even moeilijk gaat. Alvast mijn dank aan iedereen die me tijdens de afgelopen wedstrijden een oppeppende woordje toe riep.

Kortom, ik ben blij dat ik deze sport heb ontdekt en hoop hier heel wat jaren plezier aan te beleven.

Groeten,

Luc

2 Laatst bewerkt door bvoruns (25-06-13 08:04:54)

Re: Nog een debutant uit België

Welkom Luc,

Deelnemen is altijd belangrijker dan winnen. Het percentage deelnemers voor wie het winnen belangrijker is zal naar mijn inschatting heel klein zijn. Je wil natuurlijk wel je tijden wat verbeteren..

Met specifiek te trainen zal je snelheid tijdens het fietsen en hardlopen omhoog gaan..

In Deurne (Antwerpen) is overigens een vereniging die zwemles (borstcrawl) aan volwassenen geeft, misschien ook iets voor jou?

Veel plezier!!

3

Welkom Luc,

Altijd verheugd om hier ook landgenoten/streekgenoten te zien, en dan nog prille veertigers  tongue
Proficiat met je reeds verwezenlijkte prestaties. (Ik wacht nog om mijn eerste kwart uit te doen)
Kun je totaal geen borstcrawl of wordt je er gewoon te snel moe van?
Je kan idd zoals bvoruns zegt zwemlessen nemen, maar iemand die je gewoon enkele tips kan geven qua techniek, kan je ook al een stuk verder helpen. Zeker met uw ingesteldheid, rustig opbouwen.  wink
Ik ga zelf in Wezenberg zwemmen, er loopt daar geregeld volk rond, waar je de vraag aan kan stellen, of spreek gewoon iemand aan, die je snel vooruit ziet gaan.  wink
Succes verder...

4

Altijd leuk een streek/leeftijdsgenoot erbij. Succes met je voorbereiding naar de wedstrijden toe.

5

Luc welkom!

6

Unclesam schreef:

Welkom Luc,

Kun je totaal geen borstcrawl of wordt je er gewoon te snel moe van?
Je kan idd zoals bvoruns zegt zwemlessen nemen, maar iemand die je gewoon enkele tips kan geven qua techniek, kan je ook al een stuk verder helpen. Zeker met uw ingesteldheid, rustig opbouwen.  wink
Ik ga zelf in Wezenberg zwemmen, er loopt daar geregeld volk rond, waar je de vraag aan kan stellen, of spreek gewoon iemand aan, die je snel vooruit ziet gaan.  wink
Succes verder...

Wellicht niets nieuws als ik zeg dat ik wel crawl kan zwemmen maar, zoals zovelen,  na 100 meter, stil val. Afgelopen winter ben ik wel al begonnen met de omschakeling door 3 lengtes schoolslag af te wisselen met 1 lengte crawl en dat kan ik al beter volhouden. Maar intussen weet ik ook dat het niet gewoon 'veel water doen opspatten' is maar vooral techniek. Het afwisselend ademen lukte mij vrij snel maar er zijn zeker nog heel veel punten waaraan ik aandacht moet schenken.

Ik heb al wat informatie gelezen en bekeken over het crawl zwemmen maar je kan je zelf niet zien zwemmen en dus niet zien wat je allemaal fout doet. Dat lijkt me het beste om via begeleiding aan te pakken.

Ik woon niet in Antwerpen zelf maar kort bij: Sint-Niklaas (op de parking van Antwerpen zoals ze zeggen  big_smile ).
In Sint-Niklaas zijn er zelfs 2 triatlon clubs die in het zwembad komen trainen maar het niveau is waarschijnlijk veel te hoog voor mij. Maar ik ga toch even contact opnemen want zij trainen op tijdstippen dat het zwembad niet voor het gewone publiek beschikbaar is. Geen idee hoe het eraan toegaat op zo'n training.

Voor de komende zomer ga ik gemiddeld 3 keer per week te zwemmen en ... bij voorkeur in open water.

Zwemmen in een vijver/kanaal is toch nog iets anders dan in een zwembad. Maar wel heel leuk en best verslavend.
Enkele leuke evenementen die hier mooi op aansluiten zijn:

Gent Zwemt: http://www.gentzwemt.be/
Al aan deelgenomen met 1000 meter schoolslag.

Zeezwemmen in Knokke: http://www.zeezwemmenknokke-heist.be/
Al aan deelgenomen met de 500 meter. (geen idee welke slag het was maar het was vooral 'zoutvretenslag'  wink )

Vooral het zeezwemmen is een echte uitdaging. Je kan er ook gaan voor de 1500 meter.

Beiden evenementen worden trouwens ook bezocht door heel wat triatleten die dit als training inplannen. Ik heb beide evenementen opnieuw in mijn agenda gepland. In Knokke houd ik het voorlopig op 500 meter. In de zee zwemmen is echt wel zwaarder dan in een vijver. In Gent ga ik wellicht een poging wagen op de 500 meter vrije slag met de bedoeling om zo lang mogelijk crawl te zwemmen. Wellicht is 1000 meter nog net iets te vroeg.

Maar daarbuiten heb ik nog geen zwemevenementen ontdekt (behalve triatlons natuurlijk) waar recreanten in open water kunnen zwemmen. Althans, niet dat ik weet maar suggesties zijn altijd welkom. Ik kan de ervaring zeker gebruiken. Hoeft niet in de buurt te zijn.

In het zwembad is er wel een zwemvereniging maar die richten zich enkel naar de jeugd toe. Er is wel een aparte categorie 'veteranen' maar dat zijn eigenlijk ex-clubleden die hun conditie willen onderhouden. Van begeleiding is er geen sprake.

In Beveren zou er een zwemvereniging zijn waar wel begeleiding zou voorzien zijn, ook voor volwassenen. Maar het hoeft niet in de omgeving te zijn. Desnoods Antwerpen, da's gewoon 'over t' woater'  big_smile

En fietsen natuurlijk want daar zie ik nog het meeste af. Nog veel te weinig kilometers in de benen maar daar bestaat natuurlijk een eenvoudige oplossing voor: trainen, trainen,...

Over enkele dagen sluit het zwembad voor de jaarlijkse vakantie en onderhoud waardoor ik 3 weken geen zwembad in de buurt heb. Misschien uitwijken naar Wachtebeke? Daar is een buiten zwembad van 50 meter, of Antwerpen...

Ik hoop alvast dat ik mijn volgende wedstrijd in crawl kan afleggen. Eerst techniek, de snelheid komt later wel. Niet alleen zal het zwemmen wat rapper gaan maar vooral ... ik zal met meer 'jus' in de benen aan de fietsproef kunnen beginnen waardoor ook daar al weer minuten kunnen gewonnen worden.

Ik merk trouwens dat mijn tijden in de wisselzone ook nog voor verbetering vatbaar zijn. Ik heb dat nog nooit echt geoefend.

Ook een leuk onderdeel van deze sport is dat ik nog heel veel plezier kan beleven aan het beter worden door gewoon de techniek van de verschillende disciplines te verbeteren. Snelheid komt later wel.

Alvast bedankt voor het warme welkom,

Luc

7

Ik train zelf ook in Sint Niklaas in het  zwembad en de clubs daar besteden vrij veel aandacht aan hun leden heb ik al gezien (WET en WTT). Ikzelf train meestal op mezelf en heb geluk dat mijn trainer van Sint Niklaas is zodat die af en toe mee gaat en me de nodige oefeningen meegeeft.

8

ronnyke schreef:

Ik train zelf ook in Sint Niklaas in het  zwembad en de clubs daar besteden vrij veel aandacht aan hun leden heb ik al gezien (WET en WTT).

De websites van beide clubs had ik al eens geraadpleegd:
www.wtt2000.be
www.triatlon-wet.be

Da's dus heel goed nieuws. Jammer dat zondagmiddag het zwembad voor de jaarlijkse vakantie en onderhoud 3 weken gesloten zal zijn. Misschien dan toch maar De Ster (recreatiepark) gebruiken? Daar is toch een 'geïmproviseerd' zwembad aan de aanlegsteiger van de waterfietsen/roeiboten. Maar of je daar vrij of enkel onder toezicht mag zwemmen? Morgen tijdens de middagpauze even tot ginder gaan. Ik werk daar toch in de buurt. Wellicht dan toch maar eens een abonnement nemen op De Ster. Is jaren geleden dat ik er nog geweest ben (op mijn funtriatlon in 2011 na dan)

Zit ik te zoeken naar open water terwijl er hier een grote plas is. Ben benieuw hoe het zit met zwemmen zonder toezicht.
(soms ben ik een echt 'kieken'  wink )

Wordt dus wat informatie inwinnen bij deze clubs. Geen idee of ze open staan voor beginners. Enfin, vragen kost niets.

9

Mercurion schreef:

Wellicht niets nieuws als ik zeg dat ik wel crawl kan zwemmen maar, zoals zovelen,  na 100 meter, stil val. Afgelopen winter ben ik wel al begonnen met de omschakeling door 3 lengtes schoolslag af te wisselen met 1 lengte crawl en dat kan ik al beter volhouden. Maar intussen weet ik ook dat het niet gewoon 'veel water doen opspatten' is maar vooral techniek. Het afwisselend ademen lukte mij vrij snel maar er zijn zeker nog heel veel punten waaraan ik aandacht moet schenken.

100 meter is een beetje te kort smile

Gewoon doorzetten. Opbouwen moet ook met zwemmen gebeuren. Niet te snel toegeven aan het idee dat je moet stoppen met borstcrawl.

Mercurion schreef:

Zwemmen in een vijver/kanaal is toch nog iets anders dan in een zwembad. Maar wel heel leuk en best verslavend.
Enkele leuke evenementen die hier mooi op aansluiten zijn:

Gent Zwemt: http://www.gentzwemt.be/
Al aan deelgenomen met 1000 meter schoolslag.

Zeezwemmen in Knokke: http://www.zeezwemmenknokke-heist.be/
Al aan deelgenomen met de 500 meter. (geen idee welke slag het was maar het was vooral 'zoutvretenslag'  wink )

Vooral het zeezwemmen is een echte uitdaging. Je kan er ook gaan voor de 1500 meter.

Beiden evenementen worden trouwens ook bezocht door heel wat triatleten die dit als training inplannen. Ik heb beide evenementen opnieuw in mijn agenda gepland. In Knokke houd ik het voorlopig op 500 meter. In de zee zwemmen is echt wel zwaarder dan in een vijver. In Gent ga ik wellicht een poging wagen op de 500 meter vrije slag met de bedoeling om zo lang mogelijk crawl te zwemmen. Wellicht is 1000 meter nog net iets te vroeg.

Maar daarbuiten heb ik nog geen zwemevenementen ontdekt (behalve triatlons natuurlijk) waar recreanten in open water kunnen zwemmen. Althans, niet dat ik weet maar suggesties zijn altijd welkom. Ik kan de ervaring zeker gebruiken. Hoeft niet in de buurt te zijn.

Leuk!!! Naar iets dergelijks was ik ook op zoek. Als je er op de racefiets naartoe ga heb je een leuke training te pakken wink

10

@Mercurion
Net even gezocht naar zwemmen in open water, wist dat er hier in Zeeland toch wel iets aan werd gedaan.
Zoiets als dit overzicht zoek je?
http://www.startvak.nl/zwemtochten.htm

Vooral deze:
http://www.zwemmenlangswalcheren.nl/
Spreken mij wel aan. Pas op, dat zijn tochten van 4km.. weet niet of je daar echt veel zin in hebt. Organisatie geeft aan dat als je 2500 meter of minder in 1 uur af kan leggen je al mee kan doen.

Dit is allemaal op een niet al te grote afstand van je woonplaats.

11 Laatst bewerkt door Mercurion (26-06-13 22:46:47)

Dat zijn inderdaad interessante plekken. Ik ken de streek vrij goed aangezien we daar vroeger vaak op vakantie gingen op een camping aan de Westerschelde. (ik heb vaak op een luchtmatras in de Westerschelde gedobberd.)

Vandaag ben ik tijdens de middagpauze even langsgegaan in het recreatiepark vlakbij. En er is inderdaad volop gelegenheid om aan openwaterzwemmen te doen. Er is een apart stuk in de roeivijver waarin je makkelijk baantjes kan trekken van 50 meter tussen 2 drijvende pontons. Er is ook uitgebreide accommodatie om je om te kleden, te douchen en ruime opbergkastjes.

Vanaf volgende week start de zomervakantie en is er toezicht op de zwemzones. In principe kan het de ganse dag vanaf 09u tenzij de waterkwaliteit/-temperatuur niet in orde is maar 't zou me verbazen indien dat een hele zomer lang het geval zou zijn.

Ik heb meteen een abonnement genomen. Was niet duur. Dit wordt de komende maanden mijn plek om het zwemmen te trainen. Het zwembad in de stad is de komende 3 weken gesloten dus hoef ik geen 3 weken 'op mijn kin te kloppen'  wink

In een andere discussie las ik dat iemand fietste naar het zwembad, daarna zwemtraining, en weer terug met de fiets.
Zelf woon ik amper 3 km van de vijver vandaan. Ik ga dus rustig lopen naar de vijver, zwemmen, en weer terug lopen naar huis.
Deze loopkilometers hoop ik vooral te gebruiken voor intervaltraining, de duurtrainingen houd ik dan voor mijn marathon trainingen.

Na het werk ben ik rond 17u met de loopschoenen alvast mijn nieuw parours gaan verkennen, een rondje rond de zwem/roeivijver en even de afgebakende 50 meterzone gaan verkennen en weer terug.

Ik ga mij daar alvast amuseren. Maar ik ga zeker ook eens kijken wat ik daar in Zeeland allemaal kan beleven. Fietsen staat al op de agenda, en af en toe zwemmen op 'leuke' plaatsen lijken me interessant om trainingen wat afwisselend en prikkelend te maken. En allemaal in de buurt. Zo kom ik nog eens ergens.

Een paar dagen geleden was ik nog naarstig op zoek naar geschikte plekken om te zwemmen. En nu weet ik niet waar eerst te kijken. Toch handig dit forum. Ik heb nog een waslijst aan vragen maar velen zullen alvast al gesteld en beantwoord zijn dus ik ga de verschillende discussies eens doornemen.

En ik ga 'trachten' om niet steeds een heel, lang verhaal neer te schrijven. Alhoewel, 'lang verhaal  -- duursport', dat hoort precies bij elkaar. lol

Luc

12

@Mercurion
Om nog wat meer keuze te hebben :-)

http://noww.nl/agenda

Staan ook diverse tochten in België op.

Afstand is 3km.. maar.. wie heeft er dan gezegd dat je per definitie de kortste route moet rijden :-)

Als ik naar het zwembad fiets is dat ca 25km terwijl de kortste weg ongeveer 6km is.

13 Laatst bewerkt door Mercurion (27-06-13 07:08:20)

Nog meer plekken om water te doen opspatten. Mooi

Deze winter had ik al het idee om ook een zwembad uit te buurt te gebruiken. In Wachtebeke is er zowel een binnen- als buitenzwembad. Beiden 50 meter. De afstand tot daar is ongeveer 20 km enkel. Leek mij een ideale gelegenheid om zwem- en fietstrainingen te combineren. Maar ik heb schrik dat ik op een dag, na het zwemmen, mijn fiets niet meer in het fietsrek zou aantreffen.

Trouwens, ik heb zowel een een parcours van 3 als 5 km gepland om naar de vijver te lopen. Deze buurt ken ik als mijn broekzak aangezien ik daar heel vaak loop. Ik ken bijna de lengte van elke straat uit het hoofd zodat ik, tijdens het lopen, kan beslissen. mwoah ... nog een kilometertje meer mag wel vandaag.

14

In het Ster is het idd leuk zwemmen. In wachtebeke moet je wel informeren want dat zwembad staat daar om de 5goed gesloten. Straks nog maar eens in het Sinbad gaan duiken nu het nog kan. Vind het wel onozel eigenlijk in de schoolvakantie 3 weken sluiten hmm maar het nieuw zwembad in Beveren is er ook en dan kun je erna lekker de wellnes in big_smile

15

Mercurion schreef:
ronnyke schreef:

Ik train zelf ook in Sint Niklaas in het  zwembad en de clubs daar besteden vrij veel aandacht aan hun leden heb ik al gezien (WET en WTT).

De websites van beide clubs had ik al eens geraadpleegd:
www.wtt2000.be
www.triatlon-wet.be

Da's dus heel goed nieuws. Jammer dat zondagmiddag het zwembad voor de jaarlijkse vakantie en onderhoud 3 weken gesloten zal zijn. Misschien dan toch maar De Ster (recreatiepark) gebruiken? Daar is toch een 'geïmproviseerd' zwembad aan de aanlegsteiger van de waterfietsen/roeiboten. Maar of je daar vrij of enkel onder toezicht mag zwemmen? Morgen tijdens de middagpauze even tot ginder gaan. Ik werk daar toch in de buurt. Wellicht dan toch maar eens een abonnement nemen op De Ster. Is jaren geleden dat ik er nog geweest ben (op mijn funtriatlon in 2011 na dan)

Zit ik te zoeken naar open water terwijl er hier een grote plas is. Ben benieuw hoe het zit met zwemmen zonder toezicht.
(soms ben ik een echt 'kieken'  wink )

Wordt dus wat informatie inwinnen bij deze clubs. Geen idee of ze open staan voor beginners. Enfin, vragen kost niets.

binnenkort is het zwembad in sint niklaas inderdaad dicht.
ikzelf zit bij wtt en in plaats van in het zwembad van sint niklaas te zwemmen gaan we nu 2 keer naar "de ster".
als je eens zin hebt om een training mee te doen stuur je best eens een mailtje naar de voorzitter (katty) en dan kom je maar eens meezwemmen op "de ster".
we kunnen misschien ook binnenkort eens afspreken op een andere dag, dan moeten we niet alleen gaan zwemmen smile

16

Vandaag al direct mijn abonnement gebruikt tijdens mijn eerste zwemtraining in ... open water.

Het was bewolkt en in de afgebakende 50 meter zone was er niemand aan het zwemmen.
Mooi, heel het zwembad voor mij alleen.

't was wel fris toen ik de voeten in het water stak, maar even nat maken en op de tanden bijten en hop... het water in.
Even op adem komen en daarna even 'warm draaien' tijdens 2 lengtes op de rug. En dan zo'n 900 meter op en neer zwemmen.
De laatste lengtes in vrije slag (ging best).

Morgen rond 10:00 opnieuw maar dan afwisselend tussen schoolslag en vrije slag. En elke dag een lengte meer proberen in vrije slag.

Wat is dat zalig en veel leuker dan in een zwembad waar je vaak kriskras tussen andere 'zwemmers' moet navigeren. Vanop de kant stonden er enkele geïnteresseerden te kijken want blijkbaar vonden ze het nogal straf om met deze temperatuur te zwemmen. Volgens mij was het zelfs warmer in het water dan eruit  lol

Het wordt een fijne zomer. Ik heb het voordeel dat ik een wisselend uurrooster heb waardoor ik bijna altijd overdag kan sporten.

17

Mercurion schreef:

Vandaag al direct mijn abonnement gebruikt tijdens mijn eerste zwemtraining in ... open water.

Het was bewolkt en in de afgebakende 50 meter zone was er niemand aan het zwemmen.
Mooi, heel het zwembad voor mij alleen.

't was wel fris toen ik de voeten in het water stak, maar even nat maken en op de tanden bijten en hop... het water in.
Even op adem komen en daarna even 'warm draaien' tijdens 2 lengtes op de rug. En dan zo'n 900 meter op en neer zwemmen.
De laatste lengtes in vrije slag (ging best).

Morgen rond 10:00 opnieuw maar dan afwisselend tussen schoolslag en vrije slag. En elke dag een lengte meer proberen in vrije slag.

Wat is dat zalig en veel leuker dan in een zwembad waar je vaak kriskras tussen andere 'zwemmers' moet navigeren. Vanop de kant stonden er enkele geïnteresseerden te kijken want blijkbaar vonden ze het nogal straf om met deze temperatuur te zwemmen. Volgens mij was het zelfs warmer in het water dan eruit  lol

Het wordt een fijne zomer. Ik heb het voordeel dat ik een wisselend uurrooster heb waardoor ik bijna altijd overdag kan sporten.

Het zwembad heeft absoluut voordelen. Maar open water is prettiger zwemmen.
Voor wat betreft het zwemmen met meerdere mensen in 1 baan: in sommige zwembaden heeft men 1 baan gereserveerd voor mensen die borstcrawl zwemmen. Juist om allerlei inhaaltoestanden te voorkomen.
Natuurlijk halen mensen die borstcrawl zwemmen elkaar ook wel in, maar ze nemen minder plaats in dan wanneer er schoolslag wordt gezwommen.

Ik zou iedere dag minimaal 2 extra banen in borstcrawl zwemmen. Als je jezelf ertoe zet dan kan je meer dan je denk.

18

bvoruns schreef:

in sommige zwembaden heeft men 1 baan gereserveerd voor mensen die borstcrawl zwemmen. Juist om allerlei inhaaltoestanden te voorkomen.

Ik heb net de tijdstippen bekeken waarop WTT zijn zwemtrainingen in het zwembad heeft. Dat is niet tijdens de uren waarop iedereen mag zwemmen. Met andere woorden: zij hebben het zwembad voor zich alleen. Baantjes genoeg wellicht.

Misschien samen met andere clubs zijn maar het voordeel is alvast dat er alleen maar echt gezwommen wordt.

De komende weken is het zwembad toch gesloten dus maak ik alvast gebruik om wat meer te wennen aan het zwemmen in open water.

Morgen tracht ik wisselend te zwemmen (schoolslag en vrije slag) en kijk ik hoe lang ik het kan volhouden. Elke lengte is nu 50 meter terwijl in het zwembad dat maar 25 meter is. In ieder geval is mijn minimum eis: een lengte gestart in vrije slag is ook volledig uitzwemmen in vrije slag. En dan opbouwen tot ik nog enkel in vrije slag kan zwemmen over een afstand van 1000 meter. (meer mag ook)

De eerstkomende wedstrijd wil ik echt zonder schoolslag kunnen doen.

19

Mercurion schreef:
bvoruns schreef:

in sommige zwembaden heeft men 1 baan gereserveerd voor mensen die borstcrawl zwemmen. Juist om allerlei inhaaltoestanden te voorkomen.

Ik heb net de tijdstippen bekeken waarop WTT zijn zwemtrainingen in het zwembad heeft. Dat is niet tijdens de uren waarop iedereen mag zwemmen. Met andere woorden: zij hebben het zwembad voor zich alleen. Baantjes genoeg wellicht.

Misschien samen met andere clubs zijn maar het voordeel is alvast dat er alleen maar echt gezwommen wordt.

De komende weken is het zwembad toch gesloten dus maak ik alvast gebruik om wat meer te wennen aan het zwemmen in open water.

Morgen tracht ik wisselend te zwemmen (schoolslag en vrije slag) en kijk ik hoe lang ik het kan volhouden. Elke lengte is nu 50 meter terwijl in het zwembad dat maar 25 meter is. In ieder geval is mijn minimum eis: een lengte gestart in vrije slag is ook volledig uitzwemmen in vrije slag. En dan opbouwen tot ik nog enkel in vrije slag kan zwemmen over een afstand van 1000 meter. (meer mag ook)

De eerstkomende wedstrijd wil ik echt zonder schoolslag kunnen doen.

Ik zwem op de tijden die mij passen, ben geen lid van zwemclub of triatlon vereniging o.i.d.

Als je bij de volgende wedstrijd geen schoolslag meer wil zwemmen dan weet je wat je eraan moet doen :-) Mijn advies: blijf niet te lang bij schoolslag hangen. Als je jezelf een tikje meer push kan je veel sneller naar borstcrawl omschakelen dan je zelf denk.

20

bvoruns schreef:

Als je bij de volgende wedstrijd geen schoolslag meer wil zwemmen dan weet je wat je eraan moet doen :-) Mijn advies: blijf niet te lang bij schoolslag hangen. Als je jezelf een tikje meer push kan je veel sneller naar borstcrawl omschakelen dan je zelf denk.

Afgelopen zaterdagavond de eerste zwemtraining in het 50 meter bad in Wachtebeke meegedaan met de club. Onder het toeziend oog van de voorzitster die me observeerde tijdens het zwemmen van de vrije slag. Blijkbaar ben ik niet zo'n hopeloos geval als ik zelf dacht maar er is wel nog veel werk aan de winkel. Tijdens het uurtje heb ik 2 tips gekregen om alvast op te letten tijdens het zwemmen. Af en toe toch nog een lengte of 2 schoolslag, ook nog een paar lengtes met een zwemplank. Was best een vermoeiend uurtje.

En vandaag rond 19u in De Ster in de zwemvijver. Wetsuit aan, lekker warm. Ik had best wel een beetje schrik aangezien het heen en terug zo'n 800 meter is en dat heb ik nog nooit in vrije slag gedaan. De eerste 200 meter gingen nog wat stroef en was het nog even naar een gepast tempo zoeken. Dan op het keerpunt aankomen waar de rest van de groep al even aan het uitblazen was. Een minuutje of 2 ff op adem komen en dan terug naar het beginpunt. Het tweede deel verliep naar mijn gevoel heel goed en had ik een goed, rustig ritme te pakken. Toen ik terug aan het beginpunt arriveerde was ik zelfs verbaasd dat het al gedaan was. Het ging best goed en had het gevoel dat ik nog wel even kon doorgaan.

Wel heb ik tijdens het 2de deel nogal afgeweken van een rechte lijn. De zon stond al wat lager en ik had echt moeite om te zien waar ik naartoe aan het zwemmen was. Soms 'botste' ik op de afsluiting aan de rand van de zwemvijver of tegen de lijnen in de buurt van het strand. Oriëntatie tijdens het zwemmen in open water. Da's vast één van de vele punten waar ik nog op zal moeten oefenen.

Belangrijkste 'overwinning' voor mezelf is dat ik alleen maar vrije slag heb gebruikt, geen schoolslag meer. Ik had me eerst nog voorgenomen om, zodra het nodig zou zijn, toch over te schakelen naar schoolslag maar uiteindelijk heb ik 2x400 meter vrije slag kunnen doen. Was het de afgelopen zwemtraining en de gekregen tips, was het de ervaring als schoolslagzwemmer? In ieder geval ben ik er nu al gerust in dat mijn volgende wedstrijd absoluut in vrije slag zal uitgevoerd worden. (en uiteraard ook de komende trainingen)

Zwemmen deed ik altijd al graag. Sinds vandaag is dat nog meer het geval. Ook al is er op technisch vlak nog heel veel te leren en te verbeteren. Aan snelheid denk ik voorlopig niet, eerst de techniek.

Ik ga vandaag met een prettig gevoel slapen.

21

Heb het gezegd: als je jezelf een beetje meer push kan je sneller overschakelen.. :-) Goed dat je jezelf hebt overtuigd.

Mentale kracht is zeker zo belangrijk als al het andere. Schiet je mentaal te kort dan heb je de wedstrijd altijd verloren. Is het niet van een ander dan wel van jezelf.

Eerst technisch goed zwemmen is belangrijker dan snelheid. Navigeren is lastig. :-)  maar zeker aan te leren.

Als je graag zwem is het gemakkelijk om het veel te trainen. Het is daarnaast ook een goede training voor hardlopen, of om eens compleet iets anders te doen.

22

bvoruns schreef:

Heb het gezegd: als je jezelf een beetje meer push kan je sneller overschakelen.. :-) Goed dat je jezelf hebt overtuigd.

Mentale kracht is zeker zo belangrijk als al het andere. Schiet je mentaal te kort dan heb je de wedstrijd altijd verloren. Is het niet van een ander dan wel van jezelf.

Eerst technisch goed zwemmen is belangrijker dan snelheid. Navigeren is lastig. :-)  maar zeker aan te leren.
Als je graag zwem is het gemakkelijk om het veel te trainen. Het is daarnaast ook een goede training voor hardlopen, of om eens compleet iets anders te doen.

Kunt ge daar ergens tips voor vinden? Of moet ge een chip laten inplanten  big_smile

23

Intussen lijkt het wel een eeuwigheid dat ik hier voor het eerst kwam rondneuzen.

Het is nu januari maar voor je het weet is het weer lente. Het begint bij mij al weer te kriebelen en dat begint reeds met de planning voor het komende seizoen.

Afgelopen jaar was voor mij zeker een uitstekend jaar. Uiteindelijk aan een 6-tal kwart triatlons deelgenomen en aan elke wedstrijd een mooie herinnering overgehouden. De leukste wedstrijd was toch die van de eigen triatlonclub (WTT), de sterathlon,  voor 'eigen publiek'. Ook het zwemmen gaat prima. Uiteraard volledig crawl, zelfs 1 keer 1500MR zonder wetsuit wegens te warm. In het najaar dan nog enkele loopwedstrijden meegedaan. De winter was minder wegens blessure maar dat is intussen achter de rug. Sinds 2 januari weer aan het trainen voor de komende uitdagingen.

Vorig jaar was mijn kalender nogal 'op elkaar gepakt' wegens laattijdig inschrijven en zo. Dit jaar wil ik de wedstrijden wat meer spreiden en vooral ... tijdig inschrijven.

Het is best verbazend wat je kan bereiken in amper 1 sportseizoen. Amper een jaar geleden was 1500 mr crawl een huzarenklus om te bereiken en nu vind ik dat helemaal niet moeilijk meer.

Dit jaar hoop ik met de nodige trainingen mijn zwemtijden te verbeteren zodat ik makkelijker kan aansluiten bij een groepje wielrenners (bij stayerwedstrijden) om het fietsen in een behoorlijke tijd te kunnen afleggen. Het fietsen is bij mij nu het zwakste punt maar ook hier hoop ik stilaan vorderingen te maken.

Maar vooral, ik hoop dit jaar net zo veel plezier te beleven, tijdens de voorbereidingen en de wedstrijden, als vorig jaar.