1

Onderwerp: Kleine vragen topic

Wellicht is het niet nodig maar wie weet wel! Ik heb best wel vaak kleine vragen die niet een eigen topic waard zijn. Is het een idee als we een topic hebben waar iedereen elke korte vraag kan stellen?

Mijn puntjes momenteel:
- Is het lastig stuurlint te vervangen op een oude racefiets + moet ik dan ook de rubberen hoesjes over de remgrepen vervangen (uitgedroogd, oud).
- Mn Cube SL LTD 29 2013 hollowtech II  XT crank draait ontzettend stroef. 200km mee gereden, goed onderhouden maar als ik zónder ketting een draai geef staat deze direct weer stil. Klopt dit?

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

2

Re: Kleine vragen topic

Goed idee dit topic, maakt de drempel weer lager om die kleine dingen te vragen.

Blommetje schreef:

- Is het lastig stuurlint te vervangen op een oude racefiets + moet ik dan ook de rubberen hoesjes over de remgrepen vervangen (uitgedroogd, oud).

Google even, je vindt honderden instructiefilmpjes hoe stuurlint te vervangen.  Is niet heel moeilijk maar vraagt wel even geduld, niet doen als je gehaast bent! wink  Gebruik goede "rekbare" zwarte tape om af te werken.  Oude of nieuwe racefiets maakt niet uit.

Dopjes van de remgrepen vervangen hoeft technisch niet tegelijkertijd, maar doe ze ineens allebei dan oogt alles weer fris. cool

3

Nope een Crank moet juist heel soepel draaien........hoe minder weerstand hoe minder vermogen het kost om rond te trappen.
Geld trouwens voor alle draaiende delen  smile

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

4

Ok, stuurlint komt dan wel als ik tijd heb:)
Shit, mn crank draait echt voor geen fluit dus dat wordt de fietsenboer bellen...

Andere vraag:
- Hoe hebben jullie je maximale hartslag berekend? Las een stukje op een triathlon-website om heuvelop te gaan rennen en blijven versnellen.. Iemand anders nog tips?

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

5

er zijn zat site's die uitleg geven over je max hartslag.......effe goed lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartslag

Je crank is echt aan revisie toe zo te horen, de lagersvervangen stelt niet veel voor hoor lager op zich zal rond de 19/25 euro liggen (shimano ultegra prijs).

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

6

Die sites over je max hf zijn voor sommige wel nuttig maar of dit alles 100% is weet ik toch niet. Moest ik op de moment zo een test doen klopt hij al niet want krijg mijn hf niet meer boven de 170. Denk dak een beetje vermoeid ben ofwel ziek aan het worden.

7

Mijn cranklagers zaten vorige winter ook vast. Van die buitenlagercups. Oude eruit draaien, nieuwe erin. Kosten online geen drol, gelijk XTR erin gedraaid. Loopt weer als een zonnetje.

8

Blommetje schreef:

- Hoe hebben jullie je maximale hartslag berekend? Las een stukje op een triathlon-website om heuvelop te gaan rennen en blijven versnellen.. Iemand anders nog tips?

Ik heb zelf een keer in een spinningtraining de laatste 5min voluit gefietst. weerstand net een klein beetje aan en naar ~140-150 omw/min. Kwam toen tot HR 195.
Niet lang daarna ook bij een 1/4 de laatste 250m met lopen hélemáál voluit en de laatste 25 nog harder :-) en kwam daarbij tot 198.
Je kunt ook 15min warm lopen en daarna een 800m, waarbij je het tempo steeds verder opvoert en de laatste 200m voluit.

Het is wel handig als je een horloge hebt dat de gegevens op slaat, ik kom iig niet meer aan toe om op mn klokkie te kijken.

9

wat pivdberg zet over die 800m heb ik precies zo gehoord over 1200m. Zal elkaar niet zoveel ontlopen. Hoe dan ook moet je aan t zuurstof daarna:)
Wat we met de club elk jaar doen is 7x een strandduin oprennen. eerste 5 keer gewoon lekker omhoog lopen. hartslag zie je dan al flink stijgen. 6e keer zo hard als je kan, alles geven. en dat de 7e keer dan ook doen! Daar mag je tussen het kotsen door op je klokje kijken met welke hartslag je dat aan het doen bent;)

10

En wat hebben we daaruit dan geleerd??

Ernstig bedoeld; wat is nu eigenlijk het nut van je max. hartslag te weten?  Het is toch vooral omslagpunt dat je moet weten om te trainen?  (hartslagzones op basis van % van je max. hartslag zijn helemaal niet betrouwbaar, omslagpunt kan per persoon al makkelijk 10 slagen verschillen van 90% maxHF).

En als ik ga bijna doodvallen in de sprint van een wedstrijd, heb ik echt m'n hartslagmeter niet nodig om dat te weten te komen. ;-)

11

ghen schreef:

En als ik ga bijna doodvallen in de sprint van een wedstrijd, heb ik echt m'n hartslagmeter niet nodig om dat te weten te komen. ;-)

Dat lijkt mij ook niet  wink

Don't run away from something, run towards it!

12

Blommetje schreef:

Wellicht is het niet nodig maar wie weet wel! Ik heb best wel vaak kleine vragen die niet een eigen topic waard zijn. Is het een idee als we een topic hebben waar iedereen elke korte vraag kan stellen?

Mijn puntjes momenteel:
- Mn Cube SL LTD 29 2013 hollowtech II  XT crank draait ontzettend stroef. 200km mee gereden, goed onderhouden maar als ik zónder ketting een draai geef staat deze direct weer stil. Klopt dit?

Hmm, 200km en dan al lagers versleten??? De lagers in wegfiets die ook in de winter pekel ziet en een hoop water is na 200km pas ingereden.. levensduur lagers zijn bij mij over de 10.000km...dan lopen ze nog soepel en zonder speling, kraken ze mogelijk alleen een beetje...

Nieuwe lagers moeten de eerste paar honderd kilometers juist soepeler gaan draaien...

Zitten de cranks misschien te strak tegen de cups aan geperst? ik monteer zelf de cranks zonder die afsluit top, druk ze tegen  de lagers aan op handkracht, scheelt een hoop aan soepelheid.

In principe kan je ze zelf even lossen;  afsluitdop los, 2x inbus op linker crank los draaien (met monteren om en om steeds iets vastzetten), rechtercrank met de as eruit trekken. Vervolgens kun je met de vingers wel voelen of de lagers stroef lopen of kapot zijn.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

13

Cranklagers zijn vervangen en bleek een eitje! Speciale tang gekocht bij Rose Versand en een nieuw setje lagercups. 15 minuten beunen en alles draait weer als een dolle! Perfect. Lagercups gekocht gelijk aan de oude en die waren 9,95. En voor dat geld kun je nog eens een setje vervangen.

Weet iemand nog een goede triathlonwinkel in (de regio) Den Haag? Heb wat kleine spulletjes nodig als een kleerhanger en een waterdichte tas voor m'n wetsuit en wat ander spul. Een ruim gesorteerde (NL-)webwinkel is eventueel ook goed.

Thnx!

14

Nieuwe vraag: Ik heb een zwarte fiets met enkele rode tinten, een zwart trisuit en een licht grijze helm. Welke kleur sokken draag ik daar het best bij?

15

arend schreef:

Nieuwe vraag: Ik heb een zwarte fiets met enkele rode tinten, een zwart trisuit en een licht grijze helm. Welke kleur sokken draag ik daar het best bij?

In een triatlon uiteraard geen, kost teveel tijd om aan te trekken.

16

Blommetje schreef:

Cranklagers zijn vervangen en bleek een eitje! Speciale tang gekocht bij Rose Versand en een nieuw setje lagercups. 15 minuten beunen en alles draait weer als een dolle! Perfect. Lagercups gekocht gelijk aan de oude en die waren 9,95. En voor dat geld kun je nog eens een setje vervangen.

Weet iemand nog een goede triathlonwinkel in (de regio) Den Haag? Heb wat kleine spulletjes nodig als een kleerhanger en een waterdichte tas voor m'n wetsuit en wat ander spul. Een ruim gesorteerde (NL-)webwinkel is eventueel ook goed.

Thnx!

Kleerhangers koop je toch gewoon bij de plaatselijke action ofzo.....
voor de tas: www.cheaptriathlon.com of www.rose.nl

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

17

Heeft iemand ervaring met rijden op het strand met Furious Fred-banden? Ik heb nu Big Apples maar voor de Beach Challenge over 2 weken twijfel ik. Er zitten toch wel wat paadjes in en 2 gemene klimmetjes. Wat grip is misschien wel lekker.. Iemand een idee?

18

Roy W schreef:
Blommetje schreef:

Thnx!

Kleerhangers koop je toch gewoon bij de plaatselijke action ofzo.....
voor de tas: www.cheaptriathlon.com of www.rose.nl

Hang hem gewoon op aan een normale dikke kleerhanger zonder scherpe hoeken. buiten seizoen is wetsuit gewoon opgevouwen in de originele tas welke aan een hanger hangt

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D

19 Laatst bewerkt door Scighera (29-06-13 13:05:51)

*dubbel*

20

Blommetje schreef:

Heeft iemand ervaring met rijden op het strand met Furious Fred-banden? Ik heb nu Big Apples maar voor de Beach Challenge over 2 weken twijfel ik. Er zitten toch wel wat paadjes in en 2 gemene klimmetjes. Wat grip is misschien wel lekker.. Iemand een idee?

Is erg afhankelijk van hoe het strand erbij ligt (en welke breedte je FF zijn).

Mijn ervaring is dat de Apples een heel stuk lekkerder rollen en dan met name als het strand er slecht blij ligt (zuigend, mul).
Ik zou zeker weten voor de Apples gaan.

21

Blommetje schreef:

Als het helemaal over het strand loopt dan ben je misschien met een moutainbike en bijpassende banden beter uit?

De door jou genoemde banden heb ik o.a. onder mijn mountainbike gehad voor licht terrein, dat voldeed daar prima.

22

Hallo,
Ik wil graag meedoen met een ironman 70.3 Luxemburg 21 juni.
Is hier een minimumleeftijd voor? Ik ben op dit moment nog 17 en wordt pas 7 juli 18.
Alvast bedankt

23

Ik doe deze ook mee cool maar ik denk wel dat je dit kan opzoeken en anders gewoon een mailtje sturen naar de organisatie die antwoorden vrij vlug en in het nederlands. Maar ik vrees ervoor.

24

Gisteren mijn tweede halve marathon van Egmond gedaan in 1:37:23 na een half - driekwart jaar trainen (17 jaar oud). 1-2 keer per week lopen.
Nu heb ik best vaak hinder van mensen die voor mij lopen, dat ik ze vaak moet inhalen. Nu stond ik al in een startvak redelijk vooraan, is het wellicht handiger om lid te worden van een vereniging dat ik in echt een van de voorste startvakken kan beginnen bij de wedstrijdlopers bijvoorbeeld? Of hou je dit altijd bij wedstrijden?

25 Laatst bewerkt door Dorter (13-01-14 22:49:05)

Dit hou je altijd. Om onduidelijke reden mankeert het een hoop recreatieve lopers aan zelfkennis, zijn ze wat overmoedig of hebben ze gewoon compleet schijt aan de rest; vooraan = vooraan. Dat je daarmee tig snellere lopers in de weg loopt (liefst met meer naast elkaar) is voor sommigen niet echt een probleem.

Er is eigenlijk maar 1 afdoende oplossing; kleine loopjes uitzoeken. Als je een hekel hebt aan het inhalen van lopende chicanes omdat je een vlotte tijd neer wilt zetten moet je niet naar Egmond, de Zevenheuvelenloop, Groet uit Schoorl, Diepe Hel Holterbergloop en dat soort evenementen gaan (tenzij je weet dat er startvakken zijn en je vooraf weet dat je in een gunstig startvak staat dan). Persoonlijk maakt de sfeer en entourage rond een loopje mij nooit veel uit, dus als ik lekker een vlotte tijd wil lopen kies ik een mooi klein loopje in de regio. Liefst van de plaatselijke voetbalvereniging om de kas te spekken (doorgaans lachwekkend lage inschrijfbedragen; ook prettig). Wel even checken of ze vooraf het parcours op internet zetten om te checken hoe zuiver de afstand is (aan afstanden als 9,8km of 5,3km heb ik een broertje dood...). Als je niet vooraan kunt staan hoef je in elk geval hooguit 500m aan je inhaalrace te spenderen.