Onderwerp: Nog een debutant uit België
Mezelf ook maar even 'kort' voorstellen. Ik woon in de buurt van Antwerpen en ben een jonge veertiger.
Wellicht hoor je als beginneling te melden dat je van plan bent om een eerste keer aan een triatlon deel te nemen. Dat ga ik dus niet doen want ... ik heb al 3 kwart triatlon wedstrijden achter de rug.
Misschien even een terugblik. Na ruim 10 jaar totaal geen sport beoefend, in 2008 gestart met een Start to Run programma en enkele jaren verder al verschillende marathons in de benen. Het lopen, dat zit wel goed. Maar tijdens de trainingen vond ik het wel aangenaam om wat afwisseling in te voeren en ging ik ook geregeld zwemmen en af en toe fitnessen. In 2011 de Antwerp Ironman 70.3 als toeschouwer gevolgd en ik dacht ... dat kan ik ook Dus in 2011 een eerste deelname aan een funtriatlon waarbij er keuze was tussen duatlon/triatlon met diverse afstanden en ... voor de liefhebbers: een kwartriatlon OD (dus 1500 meter zwemmen). Grootmoedig als ik was koos ik natuurlijk voor de OD . Mijn uitrusting van die dag: een zwembril en zwembroek en een gewone sportieve fiets en mijn loopschoenen. Makkie (NOT). Het zwemmen was al een serieuze hindernis, het fietsen was helemaal een 'hel' en de eerste loopkilometers gingen erg moeizaam (zware benensyndroom). Tijd was 4u12. Ik was de laatste finisher maar de euforie nadien maakte alles goed.
En sindsdien laat deze sport mij niet meer los. Na die zomer een racefiets gekocht. Geen zotte kosten maar een degelijke, aluminium fiets met opzetstuur en alles netjes laten opmeten. En even later een wetsuit. Vorig jaar opnieuw de Antwerp IM volledig gevolgd en toen concrete plannen gemaakt voor het komende jaar.
En zie: dit jaar al 2 wedstrijden: 2 weken geleden in Hamme (Watermolentriatlon) en gisteren in Antwerpen (Antwerp Triatlon). Beiden kwart triatlon wedstrijden. In Hamme was het prachtig weer, enkel veel wind. Gisteren in Antwerpen was er VEEL wind en regen waardoor het een echte uitdaging voor mij zou worden. In Hamme had ik 3u:22, gisteren in Antwerpen 3u12. Ondanks de weersomstandigheden toch beter dan 2 weken geleden.
Bij alle wedstrijden heb ik steeds schoolslag gezwommen zodat de zwemtijden natuurlijk niet denderend zijn maar dit jaar hoop ik de omschakeling naar vrije slag te maken. Voor het fietsen moet ik vooral veel kilometers vreten. Tot nu toe heb ik enkel gefietst als het goed weer was en ben ik niet echt voorbereid op 'minder goede' weersomstandigheden.
In tegenstelling tot de meeste doe ik het zwemmen heel graag en hoop mijn techniek dit jaar grondig te verbeteren zodat ik tijdens de zwemproef al heel wat minuten kan terugwinnen. Bij het fietsen ontbreekt het me vooral aan de nodige power bij hellingen en tegenwind. Mijn gemiddelde snelheid is nu zo'n 25 km/u. Geen idee of het realistisch is om dit tegen volgend jaar enkele km/u te verbeteren. De komende zomer ga ik sowieso veel en vooral langere ritten doen in Zeeuws-Vlaanderen. Grote open vlakten met wellicht heel veel wind. Kwestie van mezelf te wapenen voor de moeilijke omstandigheden.
Bij mij ligt de nadruk op deelname en niet op prestatie. Na de zomer ga ik wel de nodige testen doen om o.a. de hartslagzones e.d. te bepalen zodat ik efficiënter kan trainen. Voor mij is sporten in de eerste plaats een inspannende ontspanning. Ik wil het wel veilig houden en heb de afgelopen jaren nauwelijks intervaltrainingen gedaan uit schrik voor blessures of erger. Ik ben alvast blij dat ik tot nu toe geen enkele blessure heb opgelopen. Ik bouw het liever rustig op. De komende tijd hoop ik vooral aan mijn techniek te werken om vooruitgang te boeken. Na de zomer ga ik ook onder begeleiding van een personal coach doelgerichter trainen om mijn vooropgestelde doelen op een veilige manier te kunnen realiseren.
Een van de redenen waarom een duursport mij beter bevalt is dat je minder explosief moet uitpakken. Ik herinner me mijn eerste loopjaar met enkele 5km wedstrijden aan een hoog tempo. Erg aangenaam vond ik dat niet. Eigenlijk is dat gewoon vol gas tot aan de finish. Bij 10km vond ik het al prettiger omdat je meer kan doseren en de bekende 10 miles vond ik nog prettiger. Een halve marathon nog prettiger. Zelfs tijdens een marathon kan ik gewoon genieten tijdens de wedstrijd. Dat zelfde gevoel vind ik ook terug in de triatlon sport.
Tot voor kort dacht ik dat triatlon enkel was weggelegd voor de echte sportbeesten maar je hoeft dus echt geen superman/vrouw te zijn om deze sport te beoefenen. Mijn uitrusting is alvast in orde. Ik hoef geen dure materialen. De belangrijkste uitrusting ben ik zelf en daar hoop ik de komende jaren nog veel aan te kunnen sleutelen waarbij de olympische gedachte en de gezondheid primeren.
Deze zomer ga ik alvast mijn eerste funtriatlon nog eens overdoen. Dit maal gewapend met de nodige ervaring als bagage en enkele vurige supporters van het thuisfront. Mijn tijd van ruim 4u moet ik gewoon 'rechtzetten'. Een halve triatlon, daar denk ik nog niet aan maar misschien is het wel net als een beginnende loper. Als je net 5 km kan lopen dan is een halve marathon, laat staan een volledige marathon echt veel te hoog gegrepen. Nu kijk ik daar anders tegenaan. Misschien vergaat het mij ook zo in het triatlongebeuren. Ik doe het rustig aan (baby steps) en zie wel waar ik uitkom. De komende jaren denk ik vooral toch te blijven bij een kwart triatlon.
Wat me ook opvalt is dat er heel veel collegialiteit heerst onder de triatleten. Niet alleen voor en na de wedstrijd maar ook tijdens de wedstrijd. Ik zie geregeld dat de 'beteren' de 'minderen' vaak wat goede moed inspreken om vol te houden tijdens het zwemmen, fietsen, lopen. Bij mij helpt dat alvast om de moed niet te laten zaken als het even moeilijk gaat. Alvast mijn dank aan iedereen die me tijdens de afgelopen wedstrijden een oppeppende woordje toe riep.
Kortom, ik ben blij dat ik deze sport heb ontdekt en hoop hier heel wat jaren plezier aan te beleven.
Groeten,
Luc