1

Onderwerp: wel of geen wetsuit zondag ivm opbergen spullen in parc ferme

Zondag doe ik mee met 1/8 triathlon van Utrecht. Nu zit ik sterk te twijfelen of ik wel of niet met een wetsuit wil gaan zwemmen vanwege de volgende criteria:
- zwemwater was gisteren 20°C, zondag hopelijk nog een graadje warmer
- Na het zwemonderdeel moet je al je spullen in een plastic zak stoppen die de organisatie tijdens het fietsonderdeel weghaalt zodat volgende startgroepen hun spullen kwijt kunnen (er zijn 2 Parc Fermes). Dit is dus tijdens je T1 in de wedstrijd  yikes

Vooral het laatste doet me erg twijfelen. Als ik ook nog een wetsuit in een zak moet proppen vrees ik dat een en ander niet opweegt tegen de tijdwinst die ik pak bij het zwemmen van 500m. Aan de andere kant is een wetsuit altijd warmer en scheelt het me weer in de benen qua drijfvermogen.... Wat zouden jullie doen??? (dit is trouwens m'n 1e x dat ik in wetsuit zal / zou starten)

#enjoylife

2

Re: wel of geen wetsuit zondag ivm opbergen spullen in parc ferme

Als je je pak aan mag doen, doen! Plastic zak zal een vuilniszak zijn denk ik, die kan je open klaar leggen, wetsuit er op gooien en dan de rand van de plastic zak wat omhoog trekken. De rest mag de organisatie doen smile Als je je pak goed uitkrijgt, zal het netjes neerleggen van de wetsuit niet veel extra tijd kosten... 5 seconden?

3

Bij mij scheelt het dragen van een wetsuit 15-20 seconden per 100 meter (gemeten in het zwembad overigens). Op 500 meter zou dat dus minstens 1m15s schelen. Dat is een stuk meer tijd dan ik nodig heb om mijn wetsuit uit te trekken en in een zak te stoppen, ik zou mijn wetsuit gewoon dragen dus.

4

Ja ik vroeg mezelf een beetje hetzelfde af. Ik zwem ook wel iets sneller in een wetsuit, maar ik ben twee weekenden terug in Nuenen voor mijn gevoel ook 30 seconden bezig geweest met die wetsuit in een vuilniszak te proppen... en dan moet je m ook nog uit doen natuurlijk. Dat was wel een kwart triathlon dus dan is voor mij de keuze wel/geen wetsuit makkelijker. Ik neig op t moment naar zonder; ook omdat je al voor de start in het water ligt en ik aan de temperatuur kan wennen...

5

Sandra86 schreef:

Ja ik vroeg mezelf een beetje hetzelfde af. Ik zwem ook wel iets sneller in een wetsuit, maar ik ben twee weekenden terug in Nuenen voor mijn gevoel ook 30 seconden bezig geweest met die wetsuit in een vuilniszak te proppen... en dan moet je m ook nog uit doen natuurlijk. Dat was wel een kwart triathlon dus dan is voor mij de keuze wel/geen wetsuit makkelijker. Ik neig op t moment naar zonder; ook omdat je al voor de start in het water ligt en ik aan de temperatuur kan wennen...

30 seconden om een wetsuit in een vuilniszak te proppen? Waar ging het dan mis? Misschien een idee om dit thuis te oefenen als het zoveel tijd kost?

6

Volgens mij was ik niet met mijn hanidge been uit bed gestapt  tongue Had de zak aan het 'fietsenrek' getapet, maar ik kreeg het niet voor elkaar om met mijn wetsuit in 1 hand met mijn andere hand een opening te maken. En toen ik die eemaal wel had, zat mijn wetsuit er net niet ver genoeg in zodat ie er weer uit viel. Warschijnlijk was iets minder stressen toch uiteindelijk sneller geweest  roll

7

Bedenk me nu ineens om de vuilniszak open te doen en de bovenkant 'op te rollen' zeg maar dat ie open blijft staan... Of hoe doen jullie dat? En hoe zorg je dan dat je zak niet wegwaait?

8

Sandra86 schreef:

Bedenk me nu ineens om de vuilniszak open te doen en de bovenkant 'op te rollen' zeg maar dat ie open blijft staan... Of hoe doen jullie dat? En hoe zorg je dan dat je zak niet wegwaait?

Wiel van je fiets opzetten, dan waait-ie niet weg. De tas ophangen lijkt me idd niet handig, dat gaat alle kanten op. Je wil de tas fixeren én de opening open en bloot hebben liggen.

9

Vuilniszak open onder wiel van fiets.
Uit water klimmen.. Pak uittrek, op grond, oprollen in zak doen.
Done?

10

Dank jullie voor de tips! Ga ik zeker uitproberen

11

nuttig nuttig smile
Aangezien het voor mij de 1ste maal in 10 jaar is dat ik een 1/8 ga doen ga ik t maar gewoon met suit doen denk ik smile Eens moet ook de 1e maal zijn met wetsuit..

#enjoylife

12

Je moet ook rekenen dat iedereen hun pak in een zak moet steken dus als het jou bv 20sec kost kost het voor de andere ook zoveel. Als ik zonder pak in het water spring zink ik direcht naar de bodem denk ik tongue dus ik doe zondag zeker èèn aan.

13 Laatst bewerkt door bvoruns (10-07-13 10:25:19)

Als het even kan zou ik in wetsuit zwemmen. Tijdswinst en kou spelen daarbij een rol, vind het namelijk snel koud.

Pak in zak steken kan je thuis keer oefenen.

14

Ik doe zondag een 1/4 in Oudenaarde en hoop dat het water geen 23° of meer wordt zodat ik in mijn wetsuit kan zwemmen. De tijdswinst (+ minder energie in de benen steken) neem ik er graag bij.