Onderwerp: Ademhaling bij start zwemproef
Misschien ben ik de enige met het volgende 'probleem'?
Bij de zwemstart heb ik steeds problemen om mijn ademhaling onder controle te krijgen. Je zou kunnen vermoeden dat dit misschien door de nodige stress van de wedstrijd zou komen maar ook vandaag tijdens een training in open water had ik dit opnieuw voor.
Zodra ik in het water spring, schiet mijn ademhalingsritme als een speer omhoog en moet ik echt naar adem snakken. Tijdens een wedstrijd zit ik nog volop naar adem te snakken terwijl het startschot valt. De eerste minuten kan ik dus niet regelmatig en rustig ademen waardoor mijn zwemstijl eerder 'geen stijl' is.
In een zwembad heb ik dit echter niet.
Mogelijke oorzaak? In een zwembad spring je in het water, even op adem komen terwijl ik met beide voeten op de bodem sta en dus rustig op adem kan komen.
Vandaag sprong ik in het water, opnieuw naar adem zoeken. De bodem raak ik niet want het is zo'n 6 meter diep, dus watertrappelen. Maar even aan de kant 'hangen' en na een minuutje of zo is mijn ademhaling terug regelmatig en rustig en kan ik onmiddellijk zwemmen in het gewenste tempo.
Blijkbaar is het op adem komen, na het te water gaan, moeilijker als je in beweging bent. Hebben jullie daar ook last van en hoe gaan jullie daar mee om (tijdens een wedstrijd)?