1 Laatst bewerkt door Nummer5 (08-08-13 10:30:37)

Onderwerp: Eerste triathlon zonder een vermogen uit te geven - Mijn ervaringen

Ikzelf ga 14 september voor t eerst een triathlon doen. Ik heb gemerkt dat als ik mensen erover spreek en online zoek dat er qua kosten nogal wat bij komt kijken. Ik vond het nogal wat om gelijk veel geld op spullen stuk te slaan terwijl je niet weet of je het leuk vindt en vaker gaat doen. Ik doe gedurende een groot deel van het jaar een teamsport dus ik doe het erbij in de zomerstop. Daarom heb ik het enigzins low-budget proberen te houden.

Ik kan mij voorstellen dat anderen hetzelfde idee hebben en dus een kleine post over hoe ik het gedaan heb. De spullen:

- Racebelt (€ 10,-)
- Zwembril (€ 25,-)
- Hardloop schoenen van Saucony (€ 50,- overjarig model uit de sale)
- Fietskleding om te trainen broek + shirt (€ 50,- bij Hopmans uit de sale)
- Trisuit ben ik nog niet helemaal uit maar ik verwacht rond de € 85,- kwijt te zijn

Dan de wat duurdere uitgaven:

2e Hands fiets via mn vader kunnen regelen. Heb er nog wat aan versleuteld. Ik heb zelf minder betaald maar ik denk dat je voor € 200,- een dergelijke fiets moet kunnen hebben.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/f024b77a73a23d3441932d59d01df786.jpg

Schoenen (€ 72,-) + spd pedalen (€ 20,-)

http://www.plaatjesdump.nl/upload/e41bd0b1f5be3705a738992644e72f21.jpg

Wetsuit lang over getwijfeld. Aangezien ik geen goede zwemmer ben, uiteindelijk gekozen voor de goedkoopste suit met een goede beoordeling online. Nu al wat kilometers in t water gemaakt en heb er geen seconde spijt van. Het verschil met en zonder pak is behoorlijk groot. Als je echt low-budget wil kun je het zonder doen, ik vind het persoonlijk de investering van € 172,- waard.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/960c285135a661c8a65642a8b9728068.jpg

Al met toch nog wat kosten en kom ik in totaal op zo'n € 685,- uit. Zonder wetsuit zit je rond de € 500,- Is nog steeds een aardige uitgave. Maar surf even door het topic Wat heb je vandaag nou weer gekocht? http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2185 en dan valt het ineens heel erg mee  lol 

Ik hoop dat mensen die hun eerste triathlon gaan doen door dit topic iets wijzer zijn geworden. Succes!

10:28
(effe een kleine aanpassing, foutje in prijs schoenen)

2

Re: Eerste triathlon zonder een vermogen uit te geven - Mijn ervaringen

Ha! Mooie post, ik denk dat je een mooie ondergrens aangeeft voor wat betreft de kosten voor het beoefenen van de triathlonsport, dank voor je bijdrage. Ik beperk mijn bijdragen tot het aangeven van de bovengrens, zo'n achtje op zijn kant.  wink

3

Hey Nummer5,

de 1e triathlon is altijd bijzonder en de materiaalkosten kunnen behoorlijk hoog zijn.
ik weet niet of alles al aangeschaft is, maar als je een 1/8e triathlon gaat doen zou je ook kunnen kiezen voor:
1. zwemmen in zwembroek (de watertemperaturen zijn wellicht zo hoog dat je überhaupt geen wetsuit aan mag!)
2. fietsshirt of T-shirt boven zwembroek om te fietsen.
3. zelfde kleding om te hardlopen.

Op deze manier bespaar je je ook een trisuit van 85€. Mocht het triathlonnen je niet bevallen dan heb je ook niet al te veel uitgegeven. En.... Marktplaats doet wonderen!

succes met de voorbereidingen!

#enjoylife

4

Het is wel zo de spullen die je ziet ''op wat heb je nu weer gekocht vandaag'' dat dat enorm nuttige zijn hè. wink Het is idd zo dat je af en toe of èènmallig een wedstrijdje meedoet dat je met weinig investering dit kunt doen maar ik denk dat dit zo met veel sporten is. Maar als die sport een deel van je leven word en je wilt je prestaties verbeteren ga je zowiezo ook meer investeren in matriaal. Succes verder met je voorbereiding naar je triathlon.

5

Ik heb alles al aangeschaft behalve mn trisuit. Ik zou deze aanschaf kunnen besparen maar ik gok erop dat ik m vaker nodig zal hebben  wink  Ik heb de modellen van 2xu van 2012 gezien voor een mooie prijs. Hier zit ik alleen te stoeien met de maattabel.

http://www.triboutique.ca/v/vspfiles/assets/images/2012%202xu%20general%20size%20chart.jpg

Ikzelf heb de volgende maten:
Chest 91 cm
Waist 81 cm

Chest valt in maat S en waist net niet. Een M zal van boven denk ik snel te groot zijn. Weet iemand hoe die trisuits vallen van 2xu?

Mocht overigens de triathlon goed bevallen dan vrees ik dat er volgend jaar weer wat uitgaven zullen volgen  roll

6

Trisuits van 2XU zijn om de waist comfortabel en strak om de schouders. Ik had een L (gijze LD compression pak) vorig jaar voor 1.86 en 83kg was hij perfect. Met 77kg was hij wat losjes om de buik en benen (het compressie effect was weg) maar nog steeds goed om de schouders.

Dat is geen probleem meer, ik ben nu namelijk 84kg smile

7

Doe je mee met de 1/8 van Spijkenisse? Dat wordt namelijk ook mijn eerste keer. Ik kies ervoor om de eerste keer een wetsuit te huren, en als het me bevalt het najaar gaan trainen en sparen om in het voorjaar een mooie wetsuit te kopen. Doe na de 14e toch geen wedstrijden meer en zwemmen zal ik in de winter over het algemeen binnen doen  big_smile

Denk dat ik ook ongeveer hetzelfde heb uitgegeven, trisuit heb ik al wel gehaald omdat dat me toch het handigst lijkt. Schoenen had ik nog, alleen zijn volgend jaar wel aan vervanging toe. Zo denk ik dat de meeste mensen wel iets in huis hebben liggen, zeker als ze al een sportachtergrond hebben. Mocht de sport uiteindelijk bevallen kan je in de loop van de tijd wel gaan investeren in duurdere (betere) spullen, meer trainingspullen etc.

8

ik was 70 euro kwijt exclusief de inschrijving tongue

9

Fiets schreef:

ik was 70 euro kwijt exclusief de inschrijving tongue

Je hebt altijd baas boven baas. Ik ga ervan uit dat je dan wel zaken gebruikt hebt die je al in bezit had. Voor € 70,- schoenen, fiets en zwembrilletje e.d. lijkt mij aan de lage kant. Maar ik laat mij graag verrassen  smile

Ik heb niet alle zaken recent hoeven aan te schaffen overigens. Zo had ik mn hardloopschoenen al een tijdje. Maar ik wou een beetje een beeld geven over hoe het bij mij is opgebouwd.

10

trisuit van 50 euro. aldi schoenen junge! van 15 euro, prima schoenen nog steeds! en zwembril voor 5 eu, de rest had ik al smile

11

Jammer dat de LIDL ze nu niet heeft, want ik draag regelmatig hun CRIVIT 'compression' kleding ;-)
Broek, shirt sokken voor net 25 euro.

https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/264856_237290049623779_7959222_n.jpg

zit prima en beviel mij goed tijdens de 1/2 van Didam (2012).

12

Ik kwam in een andere post deze tip nog tegen. Ik voeg m even toe want vind het een erg goede tip.

Het pakket is te koop op
www.cheaptriathlon.com/special-set-offers/dare2tri-masterset.html