Onderwerp: Argeloze beginner
Hallo,
Ik zal maar met de deur in huis vallen, ik ben er meer of meer door mijn fietsmaten in mee gesleurd om mee te doen aan een achste triathlon in september (Binnenmaas). In eerste instantie dacht ik; dat kan ik nooit! Zwemmen? Ik ben al blij dat ik blijf drijven. Fietsen gaat dan nog wel maar ook nog hardlopen? Ja zeg! Dat doe ik helemaal nooit.
Maar het idee sprak me wel gelijk aan, en het avontuur. En dan iets proberen waarvan je denkt dat het nooit lukt en het dan toch volbrengen...
Dus zo gezegd zo gedaan. Zwemmen; ik deed al heel af en toe eens banenzwemmen met een vriend, dus ik besloot uit te testen of ik überhaupt wel 500 meter achter elkaar kan zwemmen zonder de kant vast te pakken. Dit bleek op zich te lukken.
Fietsen; doe ik inmiddels ongeveer een jaar, op de racefiets en gaat me aardig af. Ik heb al flink wat lange toertochten gefietst en oa aan een klimtraining mee gedaan, geen wedstrijden. Maar 20 km fietsen met een snelheid van minimaal 25 km/uur moet echt wel kunnen.
Tja...en dan hardlopen. Ik heb aangeboren te korte achillispezen...rennen doet pijn. Toch maar proberen, ik download een trainingsprogamma van Start to Run. Ik ben inmiddels bij "week 6" en ga het van de weeromstuit nog leuk vinden ook. Goeie loopschoenen gekocht ipv verder op mijn gare gympen. Het is loodzwaar maar met een beetje doorzetten en hier en daar even snelwandelen schat ik in 5 km wel te kunnen halen.
Jullie hebben al begrepen, ik doe niet echt mee voor een podiumplek maar voor de prestatie. Maar net nu ik het vertrouwen erin begin te krijgen de dag wel te kunnen overleven kom er achter dat er minimum tijden zijn waarbinnen je moet finishen. Dat je eigenlijk geacht wordt te borstcrawlen dat ik helemaal niet kan, en dat je minimaal 10 km/uur moet kunnen lopen. Lees ik hier en daar oa op dit forum. Dat andere zwemmers heel boos worden als je schoolzwemt.
Als ik dat allemaal zo eens lees zakt de moed me weer in de schoenen. Ik begrijp dat je als beginner welkom bent je in te schrijven maar wordt het eigenlijk wel op prijs gesteld, c.q. heeft het zin? Als ik na 10 minuten ploeteren al uit het water wordt gehaald omdat ik al binnen had moeten zijn hoor ik het liever nu dan dat ik daar met mijn hele plunjebaal voor niks sta eigenlijk. Ik snap dat het niet de bedoeling is dat je er 4 uur over doet maar zijn de minimum snelheden wel realistisch voor een beginner zoals ik? Overigens kan ik op de website van de Binnenmaas triathlon helemaal niks over maximale tijden vinden, vandaar dat ik het hier vraag.
Heb er wel enorm veel zin.