1

Onderwerp: Wielrenner wil beginnen met triathlon

Hallo iedereen,

Ik ben 17jaar en doe nu al ong 5jaar aan wielrennen in competitie,paar overwinningen,podiums nationale kampioenschappen op de piste en mooie resultaten in het buitenland.Ik voel me een beetje uitgekeken op wielerwereld en wil daarom een nieuw doel zoeken,beginnen met triatlon en er proberen zo ver mogelijk in geraken..
Fietsen zal niet echt een probleem zijn denk ik,en lopen ben ik ook redelijk goed in,heb 2schoolrecords ,op de shuttle run en 1500m,win in de winter bijna alle veldloopcrossen waar ik aan meedoe,maar over het zwemmen ben ik niet zo zeker,ik kan redelijk zwemmen,crawl,schoolslag maar heb nog nooit gezwommen in competitie..
Daarom zou ik eens willen vragen of jullie denken dat ik iets kan doen in de triatlon,me wat tips willen geven hoe en wat.. smile

Alvast bedankt!

2

Re: Wielrenner wil beginnen met triathlon

Veel triathleten zijn mindere zwemmens + op jouw leeftijd kun je nog perfect leren zwemmen. Dus er gewoon aan beginnen en tegen volgend seizoen kun je mischien al meedraaien met de top in jouw leeftijdcategorie.

3

Ok,dat is wel fijn om te horen!
Kan me ongeveer in november aansluiten bij een club,maar ik zou nu al wat willen beginnen trainen,maar weet niet goed hoe te beginnen,inzake schemas enz.. Kan iemand me daar iets over vertellen?

4

Ik zou eens kijken op dit Forum bij het onderwerp zwemmen. Lees je in en kijk ook eens op YouTube naar filmpjes waarbij de techniek uitgelegd wordt van de vrije slag/crawl.

Misschien kun je ook iets van schema's vinden en anders Google.
Je kan ook een aantal maal in de week gaan zwemmen om watergevoel te ontwikkelen en wat zwemconditie op te bouwen.

Kijk ook eens op de site van TRI-EXPIRIENCE die geven op een aantal locaties zwemcursussen die starten in auguastus als ik het goed begrepen heb.

succes

5

Ok,hartelijk bedankt!! smile

Als iemand nog wat info heeft zeg het maar,kan alles gebruiken!

6

Wat loop je op de 1500m of 5000m?

LouieVR schreef:

Kan me ongeveer in november aansluiten bij een club,maar ik zou nu al wat willen beginnen trainen,maar weet niet goed hoe te beginnen,inzake schemas enz.. Kan iemand me daar iets over vertellen?

Als je in november begint met zwemmen heb je tijd zat om je goed voor te bereiden op seizoen 2014. Als je nu zonder begeleiding gaat zwemmen heb je kans dat je jezelf dingen aanleert, die je in november dan weer moet afleren. Zwemmen is een erg technische sport, die je het beste leert door te veel doen met een goede coach op de kant.

7

Bleek schreef:

Wat loop je op de 1500m of 5000m?

LouieVR schreef:

Als je in november begint met zwemmen heb je tijd zat om je goed voor te bereiden op seizoen 2014. Als je nu zonder begeleiding gaat zwemmen heb je kans dat je jezelf dingen aanleert, die je in november dan weer moet afleren. Zwemmen is een erg technische sport, die je het beste leert door te veel doen met een goede coach op de kant.

Op de 1500m liep ik 4:50,wel zonder enige voorbereiding in het lopen.Weet niet ofdat een goede tijd is maar toch goed genoeg voor een schoolrecord big_smile.
Dus dan is het beter dat ik wacht tot in november met zwemtrainingen,onder het oog van een goede trainer? Dan neem ik aan dat ik nu wel al wat basis fiets en looptrainingen kan doen?Ik zou graag beginnen met de 1/4 triathlon en dan proberen naar alsmaar langere afstanden,als dat een verschil maakt.

8

LouieVR schreef:

Op de 1500m liep ik 4:50,wel zonder enige voorbereiding in het lopen.Weet niet ofdat een goede tijd is maar toch goed genoeg voor een schoolrecord big_smile.

Zonder voorbereiding is 3:13 de km/h niet slecht hoor smile

Dus dan is het beter dat ik wacht tot in november met zwemtrainingen,onder het oog van een goede trainer? Dan neem ik aan dat ik nu wel al wat basis fiets en looptrainingen kan doen?Ik zou graag beginnen met de 1/4 triathlon en dan proberen naar alsmaar langere afstanden,als dat een verschil maakt.

Gezien je leeftijd zou ik me eerst lekker uitleven op de achtste en sprint afstanden (500 of 750m zwemmen / 20 fiets / 5 lopen). Eerst snelheid opdoen, dan pas langer gaan! Op hoog internationaal niveau zouden er bijv. voor jouw leeftijd alleen sprint afstanden georganiseerd worden, pas later komt daar de OD bij.

9

Gezien je leeftijd zou ik me eerst lekker uitleven op de achtste en sprint afstanden (500 of 750m zwemmen / 20 fiets / 5 lopen). Eerst snelheid opdoen, dan pas langer gaan! Op hoog internationaal niveau zouden er bijv. voor jouw leeftijd alleen sprint afstanden georganiseerd worden, pas later komt daar de OD bij.

Oh ok dan. Dat is dan echt helemaal voluit gaan,de achtste en sprint? Dat zou ik eventueel wel zien zitten,maar ik wil zeker naar de langere afstanden ook gaan,denk ook dat dat mn sterke punt is.Volgend jaar wordt ik 18,isdat dan wedstrijden die ik mag meedoen met allemaal 18jarigen of gemengd met al meer ervaren triatleten? En hoe geraak je dan eig op hoog internatiool niveau,isdat met nationale selecties of zelf inschrijven ofz..
Ik ben echt nog een leek op triatlongebied smile

10

misschien is dit wat voor je..

via twitter las ik dat er (vanavond) nog 15 plaatsen beschikbaar waren.

https://pbs.twimg.com/media/BRkm7OTCcAAfweW.jpg:large

11

Nielsuitelst schreef:

misschien is dit wat voor je..

via twitter las ik dat er (vanavond) nog 15 plaatsen beschikbaar waren.

https://pbs.twimg.com/media/BRkm7OTCcAAfweW.jpg:large

Ziet er goed uit,maar ik ben vast vergeten te zeggen dat ik een belg ben,dus beetje moeilijk om zoiets in Nederland te doen big_smile toch bedankt!!

12

Eens een mailtje sturen naar een triathlon vereniging he of meedoen op een talentendag daar testen ze of je aanleg hebt voor triathlon. Maar dat zal geen probleem zijn zo te lezen,ik weet niet van waar je precies bent voor eventueel een club in de buurt.

13

ronnyke schreef:

Eens een mailtje sturen naar een triathlon vereniging he of meedoen op een talentendag daar testen ze of je aanleg hebt voor triathlon. Maar dat zal geen probleem zijn zo te lezen,ik weet niet van waar je precies bent voor eventueel een club in de buurt.

Ik ben van de regio Zuid-Oost-Vlaanderen en heb al een club in Oudenaarde gevonden.