Onderwerp: Natural running en sportzolen podoloog
Hoi atleten,
Ruim een jaar geleden ben ik serieus begonnen met hardlopen. Ik liep toen op Brooks Ghost 5 schoenen en sportzolen op maat van de podoloog. De Brooks Ghosts 5 zijn op basis van een loopfilmpje geadviseerd door een bekende hardloopspeciaalzaak.
Ik ben 25 en draag al een aantal jaar steunzolen op maat in mijn casual schoenen. Voor mijn sportschoenen heb ik ook sportzolen op maat gekregen. Beide via de podoloog verkregen. Tijdens het dagelijks lopen op casual schoenen kreeg ik altijd last/een moeilijk loopje vanuit mijn heupen. Met de zolen in mijn casual schoenen heb ik daar nooit meer last van gehad.
Na een aantal maanden trainen op de brooks icm podoloog zolen en haklanding kon ik niet meer normaal wandelen na een intensieve training. Ik had tot een paar dagen na training serieuze moeite om normaal te lopen. Ik had telkens last van mijn kuitbeenkop (een soort balletje). Trainingen waren opzich rustig opgebouwd.
Vervolgens trainingen weer rustig afgebouwd en een aantal maanden genoeg rust gegeven. Hierna ben ik opbouwend overgestapt op de voorvoet/middenvoetlanding met een hogere en kortere pasfrequentie. veel filmpjes gekeken en geoefend.
Verrek, paar maanden geoefend, ik had nooit meer last meer van mijn kuitbeenkop en liep tijdens een drukke wedstrijd 46min op de 10Km.
Ik had het gevoel dat mijn schoenen mijn snelheid beperken tijdens het aanleren van de voorvoet/middenvoetlanding. Dit hield ik al ongeveer 5km vol. De bekende kuitpijn na het overstappen van techniek was al weggetraind.
Na advies en loopanalyse in een andere hardloopspeciaalzaak natural running schoenen Brooks PureFlow 2 aangeschaft. Dat was de eerste weken weer flink wennen voor de kuiten maar het voelde goed en veel sneller aan. inmiddels 43min op de 10km en de 5km in 20min gaat makkelijk. Tot 6-7 Km hou ik de techniek nog goed vol.
Helaas begin ik nu licht last te krijgen van een fenomeen waarvan ik lees dat het op Shin Splints lijk.
Bij nadere analyse vraag ik me af of mijn dikke sportzolen namelijk goed zijn in de pureflow schoenen. Het rennen op de standaard meegeleverde zolen voelt namelijk beter en nog sneller aan. Echter na 3-4Km gaat de techniek er al uit en bij aankomst na een training ziet mijn normale wandelpas er niet uit, extreem om de hak met mijn voet naar buiten gedraaid. Hier heb ik nooit last van met de speciale zolen na het trainen.
Foto's van de zolen: Links telkens Brooks en Rechts telkens podoloog:
http://imageshack.us/g/855/trhp.jpg/
Mijn vraag;
wat is jullie ervaring/theorie over steunzolen van de podoloog icm. natural running op de voorvoet/middenvoet?
Op internet lees ik dat ik (volgens mij) beter kan hardlopen op de standaard zolen, wel voorzichtig opbouwen (ook om shin splint te voorkomen)
Uiteraard heb ik navraag gedaan bij mijn podoloog, volgens hem zou ik juist sneller moeten zijn met zijn zool ?? Hij gaf wel aan dat ik met mijn voeten wel op de standaard zolen moet kunnen lopen, uiteraard rustig opbouwen
Mijn doel is toch wel om richting de 40min op de 10Km te gaan, helaas heb ik nu het idee dat de zool en lichte pijntjes eea blokkeren. Aan de conditie ligt het niet, techniek is ook aanzienlijk verbeterd (heb ik laten checken). De hardloopzaak heeft hier ook geen opmerkingen over