1

Onderwerp: Eerste triatlon

Hallo,

Na jaren erover te hebben gepraat ga ik het toch doen, mijn eerste triathlon.
Ik goed zwemmen maar moet nog ff in goede zwem conditie komen. Maar daar ga ik in de winter mee beginnen door twee keer in de week een uur te zwemmen en in het voorjaar het buiten water in. Fietsen is ook geen probleem en lopen doe ik al jaren. Ik wil als eerste een kwart triatlhon gaan doen en fiets nu 40km in 1:17 en loop de 10km onder de 50 min.
Ik vind de omschakeling van het fietsen naar het lopen wel een dingetje maar dat zal de tijd leren. Echter zijn er wel een vragen waarbij ik hier mss een goed antwoord kan krijgen.
Trainen jullie zwemmen, fietsen en lopen ook achter elkaar of  altijd afzonderlijk en is de triathlon dan gewoon doen? ook kan ik geen goede kalender vinden waar de triathlons zijn.
Het lijkt mij leuk om de kleine regionale te doen.

Alvast bedankt voor evt, reacties

Gr. Marcel

2

Re: Eerste triatlon

Griffioen schreef:

ook kan ik geen goede kalender vinden waar de triathlons zijn.

Dan zoek je niet goed genoeg. Op triathlon226.nl staat een uitgebreide kalender. Die vind je hier:
http://www.triathlon226.nl/kalenders/na … dkalender/

Maar het meest praktisch is misschien die van de NTB, dan zie je ook gelijk de kosten en kun je direct inschrijven. Die staat hier.
http://www.ntbinschrijvingen.nl/

Daarnaast worden er in diverse openluchtzwembaden vaak kleinschalige triathlons georganiseerd die niet onder auspiciën van de NTB vallen. Zogenaamde "wilde" wedstrijdjes om de kas van het zwembad een beetje te spekken. Niet zelden zijn dit juist de leukste wedstrijdjes. Die zijn echter wel wat lastiger op te sporen, ze staan vaak alleen op de site van de betreffende zwembaden aangekondigd en heel af en toe een keer in een plaatselijk suffertje. In welke regio woon je?

Veel succes met de voorbereiding. Op veel voorkomende vragen kun je hier wellicht ook even rondbrowsen:
http://www.triathlon226.nl/frequently-asked-questions/

Doe er uw voordeel mee.

3 Laatst bewerkt door InspectorMonkfish (18-09-13 10:11:51)

Re: Eerste triatlon

Griffioen schreef:

Ik vind de omschakeling van het fietsen naar het lopen wel een dingetje maar dat zal de tijd leren. Echter zijn er wel een vragen waarbij ik hier mss een goed antwoord kan krijgen.
Trainen jullie zwemmen, fietsen en lopen ook achter elkaar of  altijd afzonderlijk en is de triathlon dan gewoon doen?

Tijdens mijn eerste 1/8 in mei 2013 was ook voor mij precies dat punt (fietsen-->lopen) mentaal en fysiek het zwaarste moment.
Mentaal omdat je van een aardige snelheid op de fiets plots maar half zo snel gaat. 't Is moeilijk om dan niet te gaan denken dat je slecht bezig bent. En fysiek omdat, tja, ik keek rond me naar de andere deelnemers en eigenlijk kon je 't niet meer wedstrijdlopen noemen, maar een wedstrijdje om het snelst strompelen.  lol  Maar inderdaad: daar wen je aan.

De meeste triatleten doen geloof ik wel "brick training" (waarbij je 2 of meer onderdelen combineert). Je kan daarbij allerhande combinaties aanhouden.
Bv. naar het zwembad lopen of fietsen (en daar aangekomen dan zwemmen, uiteraard  wink )
of na het fietsen meteen de loopschoenen aan en een kort maar intensief blokje rennen...

Brick training op Google levert nog heel wat nuttige info op.