Onderwerp: Beginnersvragen
Beste allemaal,
Als uitdaging voor mezelf heb ik besloten om in 2014 een triatlon af te leggen. Mij leek de olympische afstand een mooie uitdaging qua afstanden. Nu is het zo dat ik nieuw ben bij deze sport en met allemaal vragen zit die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.
Allereerst wat achtergrondinformatie. Ik ben 24, 1,78m lang en weeg 67kg. Tot mijn 20ste heb ik hockey en tennis gespeeld met on the side hardlopen als er geen wedstrijden waren van tennis of hockey. Hardlopen heb ik altijd al eens in competitief verband willen doen maar de marathon leek me niks en alleen een 10km rennen vond ik ook zo saai waardoor ik uiteindelijk bij de triatlon uitkwam. Het rennen en fietsen lijkt me niet een heel grote opgave (los van elkaar) maar het zwemmen zie ik als een uitdaging. Kan bv alleen maar de schoolslag en op m'n rug zwemmen.
Mijn eerste vraag heeft hier dan ook direct betrekking op. In hoeverre kan ik met mijn zwemkwaliteiten een triatlon afleggen? Moet ik zwemlessen nemen voor de borstcrawl of lukt het ook op de schoolslag en wat raden jullie aan?
Daarnaast vroeg ik mij af vanaf wanneer ik echt moet gaan trainen? Ik ren nu elke week 2-3x 5km in 25min en conditioneel hou ik dat makkelijk vol alleen m'n spieren zijn nog niet sterk genoeg om meer te trekken, dus komende anderhalve maand wil ik dat opbouwen zodat ik begin november 10km kan afleggen. Vanaf dat moment was ik ook van plan te beginnen met fietsen om daar conditie in op te bouwen. Aangezien ik geen mountainbike of racefiets heb wou ik in de sportschool daarop gaan trainen, kan ik direct een beetje aan m'n bovenlichaam werken om spiermassa te kweken voor het zwemmen. Klinkt dit allemaal verstandig of raden jullie me dit juist af?
Alvast bedankt en heb erg veel zin om te gaan trainen en volgend jaar een triatlon af te leggen